۱
جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۲
بازیگر فیلم فروشنده، اسکار را تحریم کرد

ترانه در مقابل ترامپ

بازیگر فیلم "فروشنده" با تحریم جوایز اسکار امسال به اقدامات رئیس جمهور جدید آمریکا اعتراض کرد.
ترانه در مقابل ترامپ
بازیگر فیلم "فروشنده" با تحریم جوایز اسکار امسال به اقدامات رئیس جمهور جدید آمریکا اعتراض کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، در پی اقدامات دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا و توقف یک ماهه صدور ویزا برای شهروندان ایرانی و چند کشور دیگر، ترانه علیدوستی بازیگر فیلم "فروشنده"، در توییت خود نوشت: این اقدام ترامپ را عملی نژادپرستانه می داند و با وجود اینکه مشخص نیست این محدودیت بر رویدادهای فرهنگی نیز تاثیرگذار خواهد بود یا خیر، به نشانه اعتراض در مراسم اسکار 2017 شرکت نخواهد کرد. "فروشنده" به عنوان نماینده ایران، چند روز پیش به عنوان یکی از پنج نامزد اصلی بهترین فیلم خارجی معرفی شد. مراسم اسکار 2017، هشتم اسفند در دالبی تئاتر لس آنجلس برگزار خواهد شد.توییت ترانه علیدوستی درباره تحریم مراسم اسکار خیلی زود سر از رسانه‌های معتبر بین‌المللی درآورد.
واکنش رسانه های خارجی به توئیت ترانه
با در نظر گرفتن اینکه «فروشنده» یکی از نامزدهای نهایی هشتادونهمین دوره جوایز اسکار است و علیدوستی نقش اول زن فیلم را بازی می‌کند، این خبر خیلی زود مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت.خبر اعتراض ترانه علیدوستی پنجشنبه هفتم بهمن در بسیاری رسانه‌های معتبر از نیویورک تایمز گرفته تا گاردین و هالیوودریپورتر بازتاب یافت.آسوشیتدپرس خبر را با این تیتر منتشر کرد: «بازیگر زن ایرانی اسکار را در اعتراض به ترامپ تحریم کرد.» وب‌سایت روزنامه گاردین درباره حرکت ترانه علیدوستی نوشت:‌ «ترانه علیدوستی بازیگر فیلم نامزد اسکار «فروشنده» به افرادی پیوست که طرح ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را محکوم می‌کنند.»
نیویورک تایمز اما به نقل خبر اکتفا نکرد و با ترانه علیدوستی از راه ایمیل گفت‌وگو کرد. او در همین زمینه درگفت وگو با نیویورک تایمز گفت: تصمیم گرفتم حتی اگر امکان حضور در اسکار را داشته باشم در این مراسم شرکت نکنم، چون دیدن اینکه مردم معمولی هموطنم از حق قانونی خود برای دیدن فرزندانشان یا ادامه تحصیل در آمریکا محروم می‌شوند، عمیقا مرا آزرده است.این بازیگر ادامه داد: درباره تصمیم خود با اصغر فرهادی گفت‌وگو نکرده ام و نمی‌دانم که چه کسانی از طرف فیلم "فروشنده" به اسکار می‌روند.به گفته علیدوستی، اصغر فرهادی در مراسم های اینچنین معمولا بازیگران اصلی فیلم را با خود همراه می‌کند. علیدوستی با اشاره به اینکه آمریکا در تهران سفارتخانه ندارد و ایرانیان برای انجام کارهای مربوط به ویزا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند، گفت:‌ بسیاری از مردم کارهای ضروری پزشکی دارند. من مطمئنم که بسیاری از آن‌ها برای خوش‌گذرانی یا تعطیلات به آمریکا سفر نمی‌کنند و کارهای بسیار مهم‌تری دارند.او در ادامه افزود: مطئنم که آمریکا نیز بارها از حضور ایرانیان مهاجر و خدماتشان سود برده است. بنابراین اصلا برای من قابل قبول نیست به دولتی احترام بگذارم که برای مردم کشور من احترامی قائل نیست.
تحریم اسکار از سوی علیدوستی در هالیوودریپورتر هم بازتاب داشت. در نظر این وب‌سایت حرکت اعتراضی رعنای «فروشنده» می‌تواند آغازگر یک ترند نگران‌کننده پیش از اسکار هشتادونهم باشد. سال گذشته اعتراض به نبود تنوع نژادی در نامزدهای جوایز اسکار در شبکه‌های اجتماعی ترند شده بود.الجزیره، هافینگتون‌پست، ایندپندنت و اسکرین‌دیلی از دیگر رسانه‌های بازتاب دهنده خبر شرکت نکردن ترانه علیدوستی در اسکار هستند.
اصغر فرهادی سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شد. او هنگام دریافت جایزه خود از فرصت پیش آمده استفاده کرد و از فرهنگ غنی ایران صحبت کرد: « سلام به مردم خوب سرزمینم. ایرانی‌های زیادی در سراسر جهان در حال تماشای این لحظه‌اند و تصور می‌کنم که خوشحالند. نه فقط به خاطر یک جایزه مهم، یک فیلم یا یک فیلمساز. آن‌ها خوشحال‌اند چون در روزهایی که میان سیاستمداران حرف از جنگ، تهدید، و خشونت تبادل می‌شود، نام کشورشان ایران از دریچه باشکوه فرهنگ به زبان می‌آید. فرهنگی غنی و کهن که زیر غبار سیاست پنهان مانده است.»
تحسین ترانه توسط هنرمندان داخلی
در این بسیاری از هنرمندان ایرانی نیز این اقدام ترانه علیدوستی را تحسین کردند. صابر ابر نوشت: «به رفيقی مثل تو افتخار می‌كنم...و تمام. آدمها بی‌دليل مهم نمی‌شوند.»آناهیتا همتی نوشت: «ترانه عزیزم به شجاعت و صداقتت افتخار میکنیم.»هومن سیدی نیز نوشت: «دم شما گرم.»همچنین امیرمهدی ژوله نوشت: «از آدم حسابی های زمانه.»حسین پاکدل نیز نوشت: «افق‌هاى دور را ديدى؛ هنرمند بزرگ و با درايت، ترانه عليدوستى عزيز، به وجودت هرچه افتخار كنيم كم است. تو نشان دادى تنها يك هنرمند طراز اول نيستى بلكه راه و رسم هنرمندانه زيستن و عمل كردن را نيز نيك مى دانى. عكس العمل هوشمندانه و به موقع تو به سياست هاى ويرانگر و توهين آميز دولت تازه به دوران رسيده امريكا قابل ستايش است. شك نبايد كرد كه اين سياست هاى تازه و بازيافته فاشيستى در تن پوش دموكراسى از اين پس با سرعت و به شكلى طلبكارانه تداوم خواهد داشت، اما اظهار نظر دقيق و مصاحبه فوق العاده حساب شده تو باعث سرفرازى است، چرا كه تو به عنوان يك هنرمند پر آوازه، غيرت و هميت ايرانى را به بانگ بلند و مؤثر بر بام جهان فرياد زدى. درود بر تو كه زنان و مردان جامعه ام را سربلند مى بينى.»


کد مطلب: 66064
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *