۱
جمعه ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۴
کواکبيان در آيين بزرگدشت اربعين رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت در سمنان:

هاشمي خودش را براي نظام ميخواست و نه نظام را براي خود

آيين بزرگداشت اربعين «آيت الله هاشمي رفسنجاني» چهارشنبه گذشته با حضور دکتر کواکبيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، فعالان سياسي و اقشار مختلف مردم در محل سالن هلال احمر شهرستان سمنان برگزار شد.
هاشمي خودش را براي نظام ميخواست و نه نظام را براي خود
آيين بزرگداشت اربعين «آيت الله هاشمي رفسنجاني» چهارشنبه گذشته با حضور دکتر کواکبيان نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، فعالان سياسي و اقشار مختلف مردم در محل سالن هلال احمر شهرستان سمنان برگزار شد.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم به نکاتي در مورد آيه 23 احزاب که ميفرمايد: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا» اشاره کرد و گفت: سخن گفتن در چهلمين روز ارتحال يار ديرين امام و انقلاب و رهبري، سياست مدار برجسته و شخصيت بي بديل تاثيرگذار در جمهوري اسلامي حضرت آيت الله «هاشمي رفسنجاني» در زادگاه خودم برايم بسيار سخت است. به هر حال بر اساس پيشنهاد بنياد توسعه و آباداني سمنان و مجمع اصلاح طلبان استان اين سخنراني را قبول کردم.
1- هاشمي و اسلام
کواکبيان در ادامه بههاشمي و ارتباط ايشان به اسلام اشاره کرد و گفت: آيت اللههاشمي رفسنجاني به عنوان يک روحاني و مجتهد با همه وجود اسلام را باور داشت و به اسلام عشق ميورزيد و تلاش ميکرد و همواره خود را براي اسلام ميخواست نه اينکه اسلام را براي خود بخواهد.
وي در ادامه با اشاره به اجتهاد آيت اللههاشمي رفسنجاني گفت: ايشان خطبههايي که در نماز جمعه تهران خوانده است يک تنه به اندازه تمامي امامان جمعه خطبه خوانده است.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در مجلس شوراي اسلامي در ادامه به روزآمدي آيت الله هاشمي رفسنجاني در زمينه اسلام نيز اشارهاي داشت و تصريح کرد: برخيها هنوز در مباني گذشته و سنتي و قديمي خود مانده اند ولي ايشان تفسير قرآن را به روز ميخواست به طوري که براي مردم راهگشا و حلال مشکل باشد.
2- هاشمي و ايران
کواکبيان در ادامه گفت: هاشمي در ايران از جمله کساني بود که همواره براي سازندگي و سرافرازي ايران تلاش ميکرد و سعي داشت نام ايران در سراسر جهان درخشش داشته باشد.
وي با اشاره به چاپ کتاب اميرکبير قهرمان مبارزه با استعمار توسط آيت اللههاشمي رفسنجاني تصريح کرد: هاشمي ايران را خوب ميشناخت و با وجود اينکه علما کتابهاي بسياري نوشتهاند ولي هيچ کس به سرگذشت اميرکبير نپرداخته بود و اين نشان از عمق شناخت هاشمي از ايران و ايراني بود.
3- هاشمي و انقلاب
دبير کل حزب مردمسالاري در بخش ديگري از سخنان خود به تبيين شخصيتهاشمي و انقلاب پرداخت و تصريح کرد:هاشمي يکي از تاثيرگذارترين انقلابيون براي پيشبرد انقلاب بود.
وي افزود: امام خميني (ره) براي ساماندهي اعتصاب کارکنان صنعت نفت به ايشان حکم داد در حالي که هنوز چند ماه تا پيروزي انقلاب فاصله داشت و امام به تازگي از نجف به نوفل لوشاتو فرانسه رفته بودند و اين حکم در اين اوضاع صادر شد.
وي ادامه داد: رهبري فرمودند، هاشمي براي انقلاب از سرمايه شخصي خود مايه گذاشت و برخي معتقدند کههاشمي در زندان حتي به مجاهدين خلق اوليه که از مبارزين ضد رژيم ستمشاهي بودند و به تمام کساني که براي نظام قدم بر ميداشتند کمک مالي ميکرد.
4- هاشمي و امام خميني (ره)
نماينده مردم تهران در مجلس با تاکيد بر اينکه بسياري از شاگردان امام خميني (ره)در به ثمر رسيدن انقلاب کوشش کرده اند تصريح کرد: ولي يکي از بازوان اصلي امام راحل در به ثمر رساندن انقلاب و کمک براي برقراري نظامهاشمي رفسنجاني بود.
کواکبيان در ادامه گفت: هاشمي در مقطعي بنا به دلايل متعددي به اين نتيجه رسيدند که جنگ بايد خاتمه يابد لذا به امام پيشنهاد دادند و امام فرمودند شما در جلسات فرماندهان مطرح کنيد و نکاتي مطرح شد و اين جمله معروف هاشمي که من فرمانده جنگ هستم و من پايان جنگ را ميپذيرم و اعلام ميکنم و اگر حکم اعدام من را هم صادر کنيد من آبروي خودم را مايه ميگذارم شما شنيده ايد. حقيقتا ايشان فدايي امام بودند و خودش را براي امام ميخواست و خودش را براي اسلام، ايران و انقلاب و امام خميني (ره) وقف کرده بود.
5- هاشمي و رهبري
دکتر کواکبيان در بخش پنجم بررسي شخصيت آيت اللههاشمي رفسنجاني، به ارتباط ايشان و رهبري اشاره کرد و افزود: زماني که امام راحل از دنيا رفتند بيشترين نقش را در رهبري آيت الله خامنهاي، ايشان داشتند وهاشمي استدلال کرد که حتما بايد رهبري واحد در وجود مقام معظم رهبري شکل بگيرد. وي ادامه داد: در مراسم يادبود امام خميني (ره) دردانشگاه تهران مرحوم فلسفي سخنران جلسه بودند و آيتالله خامنهاي را به عنوان رهبر جمهوري اسلامي اعلام کردند وهاشمي در نامهاي به ايشان اعلام کردند آيتالله خامنهاي رهبر انقلاب اسلامي است و مرحوم فلسفي اين صحبتهاشمي را نيز مطرح کردند.
وي ادامه داد: رهبري فرمودند در اين 59 سال رفاقت گاهي اختلاف سليقهاي هم بين ما شکل گرفته ولي هيچ گاه اين رفاقت را تحت تاثير قرار نداده است.
البته افراد زيادي در اين ميان به هاشمي رفسنجاني تهمتها زدند که پيام رهبري بسيار روشنگرانه بود.
6- هاشمي و مردم
دکتر کواکبيان در بخش ششم سخنان خود به ارتباط آيت اللههاشمي رفسنجاني با مردم پرداخت.
وي تصريح کرد: بيش از 5 جلسه خصوصي و ده ها جلسه عمومي خدمت آيت اللههاشمي رفسنجاني بودهام و مشکلات جامعه را برايشان مطرح ميکردم و ايشان مهر تاييد بر سخنانم ميزدند و ميگفتند درست است حتما مردم مشکل دارند. ايشان بسيار تاکيد داشتند حال که ما در مجلس حضور داريم براي مردم و رفع مشکلاتشان به ويژه براي محرومان و مستضعفين قدمي برداريم.
وي افزود: خوشبختانه مردم ما در همين استان سمنان با وجود اينکه مشکلات متعددي دارند در راهپيمايي 22 بهمن حضور چشمگيري داشتند.
وي خاطر نشان کرد: مردم مشکل دارند و بايد براي رفع مشکلات مردم و مستضعفان جامعه فکري کرد.
ايشان با اشاره به خاطره اي از امام خميني (ره) در مورد گران نشدن سيگار در زمان امام خميني (ره) هاشمي را پيرو ايشان در مجلس دانست.
7- هاشمي و تحزب
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخش هفتم سخنان به تحزب گرايي آيت الله اشاره کرد و افزود: حزبيترين شخصيت انقلابي نظام جمهوري اسلامي ايران آيت اللههاشمي رفسنجاني بود.
وي تصريح کرد: هنوز انقلاب به رفراندوم نرسيده بود که ما فرمهايي را براي جذب عضو در رابطه با حزب جمهوري اسلامي پخش کرده بوديم که خود آيت اللههاشمي بيشتر پيگير موضوع شدند ودر سال 1358 امام نيز جهت شکل گيري حزب کمکهاي مالي بسياري کردند.
عضو کميسيون امنيت ملي در ادامه بر لزوم تجميع احزاب ازديدگاه آيت اللههاشمي رفسنجاني تاکيد کرد و به خاطرهاي از ملاقات سال جاري باايشان اشاره کرد.
8- هاشمي و عقلانيت
وي افزود: دولت تدبير و اميد دستاوردهاي مهم برجام را مديون عقلانيت، برنامه ريزي و رهنمودهايهاشمي رفسنجاني است.
وي افزود: احمدي نژاد 8 سال رئيس جمهور بود و در اين مدت 9 بار به سازمان ملل رفت در حالي کههاشمي 8 سال رئيس جمهور بود حتي يک بار هم به سازمان ملل نرفت.
وي افزود: هر شخصيتي که از کشورهاي مختلف در کشورمان حاضر ميشد درخواست ملاقات با آيتاللههاشمي رفسنجاني را داشت.
کواکبيان ادامه داد: هاشمي هوشمندانه اطلاعات کشورها را ميگرفت و زماني که شخصيتها به ملاقات ايشان ميرفتند اطلاعاتي از کشور خودشان در اختيارشان قرار ميداد که تعجب ميکردند.
وي در ادامه با اشاره به سفر حج آيت اللههاشمي به مکه تصريح کرد: هاشمي يک بار به سفر حج مشرف شدند و سفر حج ايشان باعث شد تا اجازه دادند که خانمها تا پشت پنجره بقيع حاضر شوند و آقايان هم وارد بقيع شوند در حالي که پيش از اين اجازه ورود به بقيع نبود و ملک عبدالله هم ايشان را در اين سفر به باغ فدک دعوت کردند.
در ادامه اين مراسم دکتر کواکبيان با اشاره به انگشتر عقيقي که در دست داشت در حالي که بغضش ترکيد، گفت: اين عقيق را آيت اللههاشمي رفسنجاني به من دادند و فرمودند براي مکه است و از فدک به من داده اند و آن را چند قسمت کردهام.
وي در ادامه تاکيد کرد: متاسفانه شخصيت بزرگي را از دست دادهايم و من امروز در نطق ميان دستور بيان کردم که مجلس بايد براي اولين رئيس مجلس مراسمي در خور شان ايشان و نکوداشت مهمي برگزار کند، هاشمي زينت بخش مجلس بود و اگر از قول امام خميني (ره) تاکنون ميگفتيم تا نهضت زنده است هاشمي زنده است و امروز ميگوييم تا نهضت زنده است نام هاشمي زنده و پرفراز است.
9- هاشمي و فلسطين
دکتر کواکبيان در پايان سخنان خويش به نقش ضد صهيونيستي آقاي هاشمي رفنسجاني اشاره و خاطراتي از ايشان در اين زمينه را مطرح کرد.
وي ادامه داد: البته هاشمي را نبايد مصادره کرد، هاشمي براي همه ملت جنبه پدري داشت و تشييع جنازه ايشان نشان داد که مردم قدردان ايشان هستند.
دبيرکل حزب مردمسالاري با اشاره به آيه «يا مَنْ تعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» گفت حقيقتا هاشمي بسيار با عزت و عظمت از ميان ما رفت.
وي تصريح کرد: شخصيتهايي همچون امام راحل، رهبري، هاشمي رفسنجاني و حتي سپاه و بسيج براي جناح خاصي نيستند و براي همه مردم هستند.
کواکبيان افزود: در اين بين رهبري بيشترين مصيبت را ديدند چون يکي از وزنه هاي تعادل بخش جناحها را از دست دادند. نماينده مردم تهران در مجلس از مسئولين استان به خصوص دکتر خباز استاندار، دکتر قنبري معاون سياسي، دکتر همتي نماينده استان و ساير مسئولين و به ويژه دبيران احزاب تقدير و تشکر کرد.
10- هاشمي و نظام
کواکبيان با اشاره به خدمات بي نظير هاشمي در مجلس، دررياست جمهوري، در مجمع تشخيص مصلحت نظام و مجلس خبرگان گفت: هاشمي خودش را براي نظام ميخواست نه نظام را براي خود.
شايان ذکر است در اين مراسم غلامرضا سالار، مهدي غلامي، حجت الاسلام حسن همتي و خليلي پور نيز نکاتي در مورد شخصيت آيت الله هاشمي رفسنجاني بيان کردند.
در اين آيين؛ حشمتيان رئيس خانه احزاب ايران، وليزاده و کيهانيان از اعضاي خانه احزاب ايران، دکتر خباز استاندار سمنان، دکتر قنبري معاون سياسي و امنيتي استاندار سمنان، دکتر زند وکيلي معاون عمراني استاندار سمنان، سيد عباس دانايي فرماندار سمنان، حسين موسوي شهردار سمنان، دکتر همتي نماينده مردم سمنان، مهديشهر و سرخه در مجلس شوراي اسلامي، تني چند از مسئولين، دبيران و اعضاي احزاب و دوستداران آيت اللههاشمي رفسنجاني حضور داشتند.

کد مطلب: 66855
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *