۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۳
در ماه مرداد؛

واردات نفت ترکیه از ایران ۴ برابر شد

رویترز طی گزارشی از فهرست بلند خریداران نفت ایران اعلام کرد ترکیه در ماه اوت ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که این رقم نسبت به ماه قبل از آن افزایش ۴ برابری داشته است.
 رویترز طی گزارشی به معرفی خریداران نفت ایران پرداخت و نوشت شرکت های چینی یونیپک و ژوهای ژنرونگ واردات خود از ایران را در سه ماهه ابتدایی امسال به دلیل اختلاف بر سر مفاد قرارداد با این کشور به حدود نصف کاهش دادند. اما شرکت یونیپک پس از حل اختلافات، از ماه آوریل خرید نفت از ایران به همان میزان سال قبل را آغاز کرده است.

واردات نفت چین از ایران در ماه جولای ۲۸ درصد نسبت به ماه ژوئن کاهش یافته است. البته واردات نفت چین از ایران در ماه ژوئن بالاترین حجم واردات نفت در طی ۱۱ ماه گذشته بوده است.

بر اساس آمارهای وزارت تجارت ژاپن، واردات نفت این کشور از ایران در ماه جولای برای اولین بار پس از سال ۱۹۸۱ به صفر رسید. آمارهای وزارت تجارت ژاپن با آمارهای بخش ترخیص گمرکی این کشور متفاوت است که نشان داد ژاپن ۱۲۶ هزار و ۷۲۶ بشکه در روز از ایران نفت وارد کرده که ۵۲.۵ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

دولت هند از ابتدای جولای به پالایشگاه های دولتی خود اجازه داده تا با پوشش بیمه ای ایران و تانکرهای این کشور نفت وارد کنند. همین مسئله موجب تداوم واردات نفت هند از ایران علیرغم تحریم های غرب شده است. هند همچنین پوشش بیمه ای محدودی را برای تانکرهای داخلی خود جهت حمل نفت ایران اختصاص داده است.

این گزارش افزود سئول اولین مشتری عمده نفت ایران بود که اعلام کرد به دلیل مشکلات ناشی از تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا واردات نفت خود از ایران را متوقف می کند. اما این کشور که چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا محسوب می شود در ماه جولای روزانه ۱۳۷ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت از ایران وارد کرد که ۴۲ درصد کمتر از واردات نفت کره از ایران در سال گذشته است.

واردات نفت ترکیه از ایران در ماه های گذشته روندی بسیار نوسانی داشته، به طوری که حجم واردات در ماه جولای به ۴۸ هزار بشکه در روز رسیده، اما در ماه آگوست به ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. با این حال ترکیه همچنان تنها کشور اروپایی است که به خرید نفت از ایران ادامه می دهد.

تمام مشتریان دیگر نفت ایران در اروپا در سال ۲۰۱۱ و اوایل ۲۰۱۲ به دلیل اعمال تحریم ها، خرید نفت از ایران را به طور کامل متوقف کرده اند. شرکت های توتال و رویال داچ شل فرانسه، هلنیک پترولیوم و موتور اویل یونان، سپسا و رپسول اسپانیا، ای آر جی، ایپلوم، ساراس و انی ایتالیا از شرکت هایی هستند که در تحریم ایران مشارکت دارند.

شرکت انی ایتالیا از تحریم ها معاف شده و برای تسویه بدهی خود با ایران اجازه خرید نفت از این کشور را دارد، اما منابع مطلع می گویند مسئولان انی تصمیم گرفته اند تا زمانی که وضعیت بیمه محموله های نفتی ایران مشخص نشده از این کشور نفت خریداری نکنند.

آفریقای جنوبی نیز در ماه جولای هیچ محموله نفتی ای از ایران وارد نکرده است. در ماه می واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران به ۶۷ هزار بشکه در روز رسید، اما از ماه ژوئن پرتوریا ترجیح داد نفت کشورهای دیگری همچون عربستان را با نفت ایران جایگزین کند.
کد مطلب: 6764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *