۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۲۳

عراق شرکت نفتی شورون آمریکا را در لیست سیاه قرار داد

دولت عراق شرکت شورون آمریکا را به علت امضای قرار داد نفتی با منطقه کردستان در لیست سیاه قرار داد.
عراق شرکت نفتی شورون آمریکا را در لیست سیاه قرار داد
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز ، شرکت شورون آمریکا به تازگی سهام دو پروژه بزرگ نفتی در منطقه کردستان عراق را خریداری کرده است که این مساله در تناقض با قوانین دولت مرکزی بغداد است و به همین علت دولت عراق شرکت شورون را در لیست سیاه قرار داده است و این شرکت حق مشارکت در پروژه های انرژی عراق را نخواهد داشت .

بر اساس این گزارش ، وزارت نفت عراق طی بیانیه ای اعلام کرد ، بر اساس سیاستهای وزارت نفت عراق و قانون اساسی این کشور ، ما تصمیم گرفتیم شرکت شورون را از مشارکت در هر گونه پروژه های نفت و گاز عراق محروم کنیم و این شرکت حق هیچ گونه همکاری در توسعه پروژه های انرژی عراق را نخواهد داشت .

بر این اساس شرکت شورون آمریکا هفته گذشته خریداری ۸۰ درصد از سهام دو بلوک بزرگ نفتی در منطقه کردستان را تایید کرده است . شورون دومین شرکت بزرگ آمریکایی پس از اگزون موبیل است که برای سرمایه گذاری در پروژه های انرژی کردستان اعلام آمادگی کرده است . بیست درصد دیگر سهام این دو پروژه در اختیار شرکت او ام وی اتریش قرار دارد .

دولت مرکزی عراق به شدت مخالف امضای قراردادهای مستقل انرژی دولت کردستان عراق با سایر کشورها و شرکتهای خارجی است . دولت خود مختار کردستان و دولت مرکزی عراق طی سالهای اخیر اختلافات شدیدی بر سر مالکیت منابع و ذخایر نفت و گاز منطقه کردستان و نحوه تقسیم در آمد های حاصل از فروش نفت و گاز این منطقه داشته اند .دولت مرکزی عراق مقامهای کردستان را به قاچاق نفت خود به کشورهای همسایه متهم می کند .
کد مطلب: 691
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *