۱
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۳
گزارش لحظه به لحظه از دو حادثه تروریستی در پایتخت

تهران، هدف تروریسم کور داعش

صبح چهارشنبه، تهران شرایط متفاوتی را تجربه کرد. از ساعت ده و نیم صبح تا 3 بعدازظهر، مردم مدام در حال پیگیری خبرهای حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) بودند. حوادثی که از همان آغاز شایعه اجرای آن توسط داعش منتشر شد و ساعاتی بعد داعش رسما مسوولیت این حوادث را بر عهده گرفت. سازمان اورژانس کشور شمار شهدای حوادث تروریستی را 12 تن و شمار مجروحان دو حادثه تروریستی تیراندازی در مجلس و حرم مطهر را 42 تن اعلام کرد.
تهران، هدف تروریسم کور داعش

صبح چهارشنبه، تهران شرایط متفاوتی را تجربه کرد. از ساعت ده و نیم صبح تا 3 بعدازظهر، مردم مدام در حال پیگیری خبرهای حمله تروریستی به ساختمان مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) بودند. حوادثی که از همان آغاز شایعه اجرای آن توسط داعش منتشر شد و ساعاتی بعد داعش رسما مسوولیت این حوادث را بر عهده گرفت. سازمان اورژانس کشور شمار شهدای حوادث تروریستی را 12 تن و شمار مجروحان دو حادثه تروریستی تیراندازی در مجلس و حرم مطهر را 42 تن اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، صبح چهارشنبه عناصری تروریست با ورود به مجلس شورای اسلامی و حرم امام(ره) اقدام به تیراندازی و انجام عملیات انتحاری کردند. به نظر می‌رسد هدف اصلی عناصر تروریست از این اقدام که فاقد هرگونه ارزش عملیاتی و امنیتی بود، ایجاد فضای تبلیغاتی به منظور ناامن نشان دادن کشور بوده است. افرادی مسلح که به گفته یکی از نمایندگان مجلس ۴ نفر بودند حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح با تیراندازی وارد مجلس شده و با هدف قرار دادن تعدادی از نیروهای حفاظت مجلس به تیراندازی خود ادامه داده و وارد ساختمان دفاتر نمایندگان شدند. برخی رسانه‌های خارجی از جمله خبرگزاری فرانسه و رویترز اقدام به انتشار بیانیه‌ای از سوی گروه تروریستی داعش کردند که نشان می‌دهد داعش مسوولیت حملات تروریستی تهران را به عهده گرفته است.
یک منبع آگاه به ایسنا گفت: (ساعت ۱۵:۰۰) نیروهای امنیتی موفق شدند ۴ فرد مهاجم مسلح را به هلاکت برسانند. در حال حاضر نیروهای امنیتی مجلس در حال پاکسازی و چک و خنثی ساختمان پارلمان هستند.
با پایان عملیات تروریستی مجلس، ده‌ها آمبولانس برای انتقال اجساد شهدا و همچنین انتقال مجروحین این حادثه تروریستی مقابل ساختمان پارلمان مستقر شدند .با اتمام عملیات تروریستی در مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس از ساختمان پارلمان بازدید کرد. علی لاریجانی در محل فعالیت نیروهای امنیتی برای پاکسازی و چک و خنثی ساختمان پارلمان حضور یافت و از فعالیت نیروهای امنیتی بازدید کرد. سردار جعفری فرمانده سپاه سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه ، سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و جعفری دولت آبادی دادستان تهران نیز در مجلس حضور یافتند. وزیر بهداشت نیز از مجروحان تیراندازی صبح امروز در مجلس عیادت کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی توضیحاتی را هم درباره حادثه تیراندازی مجلس ارائه کرد.علی لاریجانی در پایان جلسه علنی گفت: امروز صبح چند تن از تروریست‌های بزدل اقدامات سبکی را انجام دادند که با آنها برخورد جدی شد و نمایندگان در این مسیر با آرامش کارشان را انجام دادند.وی خاطرنشان کرد: موضوع جزئی است و تروریست‌ها دنبال مسأله سازی هستند و از آنجایی که ایران یک قطب در مبارزه با تروریسم است می‌خواهند خدشه وارد کنند.لاریجانی خاطرنشان کرد: نیروهای امنیتی برخورد خواهند کرد و مشکل حل خواهد شد.
با پایان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحت تدابیر امنیتی از ساختمان مجلس خارج شدند. همچنین نیروهای امنیتی اقدام به تخلیه ساختمان مجلس و خارج کردن کارمندان و خبرنگاران کردند.
معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه تروریست ها با پوشش زنانه وارد مجلس شورای اسلامی شدند، گفت: تروریست ها اکنون در محاصره هستند و تا ساعتی دیگر این مساله به پایان می رسد.
به گزارش ایسنا، سردار حسین ذوالفقاری با اشاره به اینکه چهار تروریست با پوشش زنانه از مسیر محل تردد ارباب رجوع وارد مجلس شدند، اظهار کرد: آنها از همان درب ورودی به نیروهای محافظ تیراندازی کردند و نیروها را هدف قرار دادند، اما نیروهای حفاظت سپاه بلافاصله وارد عملیات شدند و صحن مجلس و کمیسیون ها را کنترل کردند.
وی افزود: تروریست ها ناچارا به مسیر دفاتر نمایندگان رفته و از آنجا افراد را مورد هدف قرار دادند. براساس گزارش اورژانس حدود ۳۰ نفر مجروح شدند و تا این لحظه شهادت دو نفر هم تایید شده است.
ذوالفقاری ادامه داد: تروریست‌ها چهار نفر بودند که یک نفر از آنها قطعا کشته شده و اعلام می شود که یک نفر دیگر نیز خود را منفجر کرده که هنوز این خبر تایید نشده است.
وی با اشاره به اینکه اکنون محوطه مجلس تحت کنترل است، گفت: قسمت صحن و کمیسیون‌های مجلس امن بوده و نمایندگان کار عادی خود را انجام می‌دهند. ما احتمال دادیم که برخی از اعضای تیم تروریستی نیز بیرون از مجلس حضور داشته باشند بنابراین از تجمع مردم جلوگیری کردیم. در سراسر کشور اعلام آماده باش کردیم و تمام مراکز مهمی که احتمال دادیم اقدام تروریستی ممکن است انجام شود را تحت نظارت گرفتیم. یگان ویژه نیروی انتظامی (نوپو) وارد عملیات شدند. اکنون تروریست‌ها در محاصره بوده و تا ساعتی دیگر این مساله به پایان می رسد.
معاون امنیتی وزیر کشور همچنین درباره حادثه تروریستی در حرم مطهر امام (ره) گفت: دو نفر وارد محوطه حرم شدند که پس از شناسایی توسط نیروهای امنیتی یک نفر خود را منفجر کرد که این اقدام منجر به شهادت یک نفر و مجروحیت چند نفر شد. نفر دوم هم به وسیله نیروهای حفاظتی به هلاکت رسید.
ذوالفقاری با بیان اینکه پس از این اقدام تروریستی شورای تامین استان تهران برگزار شد و شورای امنیت کشور هم تا ساعتی دیگر برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: گروه‌های تروریستی و تکفیری در سه سال گذشته تلاش زیادی کردند که فضای کشور را نا امن کنند. ده‌ها گروه تروریستی قصد عملیات در کشور داشتند که با اشراف اطلاعاتی نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی تمام اقدامات آنها خنثی شد.
تکذیب گروگانگیری همسر دو نماینده مجلس توسط افراد مسلح
یک نماینده مردم تهران مجلس همچنین از گروگان‌گیری در این حادثه خبر داد و تاکید کرد که آماری که درباره تعداد گروگان‌ها و شهدای این حادثه منتشر می شود، غیر رسمی است. نماینده شهرضا در واکنش به انتشار اخباری درباره گروگانگیری همسرش توسط نیروهای مسلح در مجلس گفت:‌ چنین خبری صحت ندارد و همسر بنده نیم ساعت پیش از دفاتر نمایندگی خارج شد. سمیه محمودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: همسر بنده در دفتر نمایندگی و طبقات مجلس حضور داشت که نیم ساعت پیش پایین آمد و اکنون کنارم است.
وی افزود: بنده دختر ندارم و تنها یک فرزند پسر کوچک دارم که در شهرضا است و اصلا تهران نیست.محمودی همچنین گروگانگیری همسر نماینده مبارکه را نیز تکذیب کرد و گفت: همسر خانم سعیدی نماینده مبارکه نیز همراه با همسر بنده از ساختمان مجلس خارج شدند؛ دختر ایشان نیز در سلامت کامل هستند
.
اطلاعیه های وزارت اطلاعات در سایت واجا
وزارت اطلاعات از مردم خواسته که به شایعات توجه نکنند.
به گزارش روابط عمومی وزارت اطلاعات خبر منتشر شده مبنی بر عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مترو به نقل از این وزارتخانه را نادرست خواند و تاکید کرد: تمام اطلاعیه ها از سایت رسمی واجا منتشر خواهد شد. در برخی رسانه ها و شبکه های مجازی به نقل از وزارت اطلاعات و با منبع ایرنا آمده است که شهروندان از وسایل نقلیه عمومی و مترو استفاده نکنند. تاکنون چنین اطلاعیه‌ای از سوی این وزارتخانه صادر نشده است و مردم به شایعات توجه نکنند. 

از سه عملیات تروریستی، دو مورد عملیاتی شد
مدیر کل ضد تروریستی وزارت اطلاعات، تعداد عملیات های تروریستی که قرار بود امروز در تهران را انجام شود را سه عملیات اعلام کرد.
به گزارش ایسنا ، مدیر کل ضد تروریستی وزارت اطلاعات اعلام کرد صبح امروز ۱۷/ ۳/ ۹۶ چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به حملات تروریستی کردند که عوامل یکی از آنها قبل از هرگونه اقدامی دستگیر شدند.
وی ادامه داد: دو تیم دیگر یکی حرم امام(ره) و دیگری ساختمان مجلس شورای اسلامی را مورد حمله قرار دادند که با هوشیاری ماموران حرم امام(ره) ، یک فرد انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر خود را منفجر کرد.
مدیر کل ضد تروریستی وزارت اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: تیم دیگر در میدان بهارستان اقدام به تیراندازی به مراجعین به یکی از ساختمان های اداری مجلس را کرده است که تیم مورد نظر تحت محاصره قرار دارد.

در حادثه تیراندازی مجلس هیچ نماینده‌ای صدمه ندیده است
یک عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که در جریان حادثه تروریستی تیراندازی امروز مجلس به هیچ نماینده‌ای آسیب و صدمه ای نرسیده است.
به گزارش ایسنا، غلامرضا کاتب در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره حادثه تروریستی مجلس گفت: صبح امروز چهار نفر از تروریست های نافهم به بخش اداری مجلس هجوم آوردند. علی رغم اینکه این تروریست ها دست از خون آشامی و شیطنت برنمی دارند اما نمایندگان به روال عادی کار خود در صحن مجلس تا آخرین ساعات کاری پرداختند.
وی با تاکید بر اینکه نمایندگان با صبر و هوشمندی مجلس را اداره کردند، گفت که در همین رابطه طرح الغاء و گزارش کمیسیون صنایع در مورد حادثه معدن یورت مورد بررسی قرار گرفت.
این عضو هیات رئیسه مجلس گفت که در جریان این حادثه هیچ صدمه ای به نمایندگان و همکاران ما وارد نشده است و این حرکات تروریستی با دعای خیر ملت ایران خنثی شد.
کاتب در پایان تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و استکبار جهانی بدانند که با تفکر تروریستی نمی توانند از روحیه ایستادگی و مقاومت ملت ایران و نمایندگان بکاهند. 

اخبار ضد و نقیض رسانه‌های مختلف مورد تایید نیست
مدیر کل روابط عمومی مجلس شورای اسلامی هرگونه اخبار ضد و نقیضی که رسانه های مختلف درباره حوادث تیراندازی امروز در مجلس منتشر می‌شود را مورد تایید ندانست.
مهدی کیایی در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این نکته که تدابیر شدید امنیتی در مجلس حاکم و همه چیز تحت کنترل است، گفت: کار مجلس با روال عادی در حال پیش رفتن است.
وی گفت: هیچ کدام از اخبار ضد و نقیضی که رسانه های مختلف درباره این حادثه منتشر می‌کنند، مورد تایید نیست و اخبار رسمی متعاقبا اعلام خواهد شد. 

جلسه فوق العاده امنیتی در تهران
همچنین وزیر کشور دستور تشکیل جلسه فوق العاده امنیتی در تهران داد.
رحمانی فضلی دستور تشکیل جلسه فوق العاده امنیتی در تهران برای رسیدگی به حادثه حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی(ره) داد.وزیر کشور با اشاره به حوادث تیراندازی اخیر در مجلس و حرم امام اعلام کرد که شاید جلسه شورای تامین استان تهران تشکیل شود. 

مسئول دفتر و مشاور نماینده شاهین شهر به شهادت رسیدند
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در جریان حادثه تروریستی امروز مجلس مسئول دفتر و مشاور بنده به شهادت رسیدند. همچنین هادی بهادری نماینده ارومیه نیز گفت که حمید امدادی مسئول دفتر بنده مجروح شده است که هنوز خبری درباره به شهادت رسیدن او ندارم. در حال حاضر در بیمارستان ها به دنبال ردی از سلامتی اش هستم که امیدوارم سالم باشد. 

ساختمان مجلس در کنترل نیروهای امنیتی 
با پایان عملیات تروریستی در ساختمان مجلس شورای اسلامی این ساختمان تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار گرفت. با پایان عملیات تروریستی صبح امروز در مجلس، ساختمان مجلس تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار گرفت و فضای اطراف مجلس قدری آرام تر شد. با این حال تردد در خیابان‌های منتهی به ساختمان مجلس تحت کنترل نیروهای امنیتی و انتظامی قرار دارد.

جزئیات حادثه حرم امام خمینی (س)
سرپرست حرم امام خمینی (س) از شهادت یک نفر از نیروهای خدماتی خبر داد و تأکید کرد: الحمدلله مردم و زائران امام هیچ گونه صدمه ای ندیده اند. طبق آخرین گزارشات چهار نفر مجروح داریم که یکی از آنها از نیروهای کلانتری اطراف حرم و سه نفر دیگر از عوامل اجرایی و نیروهای خدماتی بیرون از حرم هستند.
به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری در خصوص جزئیات حادثه امروز حرم امام خمینی (س) گفت:من از حرم مطهر امام و از کنار ضریح مطهر با مردم شریف ایران صحبت و به حضور همه مردم شیفته امام سلام می کنم.
حدود ساعت 20 دقیقه به 11 امروز از ناحیه غربی حرم، یعنی از ناحیه خلیج فارس، دو نفر عامل معاند با همراه داشتن امکانات مفصلی که در اختیار داشتند، وارد محوطه رینگ حرم می شوند. قبل از ورود به محوطه انفجاری را در آنجا انجام می دهند که زمینه سازی برای ورود به محدوده پیرامون حرم بوده است.
بعد وارد محدوده پیرامون بیرون از حرم می شوند و همزمان تیراندازی های کوری را در محدوده بیرون از حرم شروع و بی هدفه به سمت سقف ها و در و دیوار تیراندازی می کنند. در این اثنا یکی دو نفر از کارگران و نیروهایی که بیرون از حرم هستند جراحت بر می دارند. یکی از نیروهای خدماتی که در محوطه بیرون حرم مشغول نظافت بودند در اثر همین تیراندازی هایی که این عوامل انجام دادند، به شهادت می رسد. سپس به سمت حرم مطهر حرکت می کنند. اما بدون اینکه به حرم مطهر وارد شوند در گیت مأموران نیروی انتظامی با مقاومت آنها مواجه می شوند که یکی از تروریست ها با تیراندازی های نیروهای امنیتی و نیروهای انتظامی هدف قرار می گیرد و همان تیر اندازی عامل می شود که جلیقه انفجاری او منفجر شود.
نتیجه اینکه یکی از عوامل انتحاری با تیراندازی نیروهای امنیتی کشته می شود و نفر دوم، که در حقیقت هم پشتیبان او و هم عامل تیراندازی گسترده در محوطه بیرون از حرم بوده، به حرکت خود ادامه می دهد. ولی چون با سدّ مستحکم نیروهای امنیت و حفاظت اطراف حرم مواجه می شود، از حرم به سمت بیرون فرار می کند و در عین اینکه تیراندازی و فرار می کند مورد هدف قرار می گیرد و کشته می شود و او هم دارای جلیقه انفجاری و انتحاری بوده که نیروهای امنیتی آن را خنثی می کنند. در کنار و محدوده پیرامون او تعداد زیادی نارنجک و امکانات جنگی بوده که در کنار او باقی می ماند.
در مجموع حادثه به همین شکلی بوده که من گفتم. شاید آنها قصد ورود به حرم را داشتند اما با همت نیروهای امنیتی و بیداری آنها موفق نشدند در داخل حرم کاری انجام دهند و در محوطه بیرونی به هلاکت رسیدند. الحمدلله مردم و زائران امام هیچ گونه صدمه ای ندیده اند. طبق آخرین گزارشات چهار نفر مجروح داریم که یکی از آنها از نیروهای کلانتری اطراف حرم و سه نفر دیگر از عوامل اجرایی و نیروهای خدماتی بیرون از حرم هستند.
به اطلاع مردم عزیز برسانم، بزرگترین توفیق ما و بزرگترین افتخار این ملت و این کشور این است که در کشوری زندگی می کنیم که اگر این کشور امن نبود مطمئنا تروریست ها و گروه هایی که امروز دست به چنین اقدامات کوری زده اند در 14 خرداد که پیرامون حرم صدها هزار نفر زائر وجود داشتند عملیات انجام می دادند. این نشانه اقتدار کشور ما و امنیت ما است.
به اطلاع همه مردم برسانم، حرم امام الآن آرام است و ما الآن برای اقامه نماز جماعت در کنار ضریح حضرت امام آماده می شویم. الحمدلله در محدوده پیرامون حرم، پارکینگ ها و همه فضاهایی که زائرین محترم می آیند امنیت کامل برقرار است و به توفیق خدا حادثه شومی که دشمنان ما قصد دامن زدن به آن را داشتند به ناکامی و نابودی آنها منتهی شد. یعنی در گام اول خود تروریست ها به درک واصل شدند. ما یک نفر شهید نیروی خدماتی داشتیم که کارگر معمولی و نظافت حرم بوده که در بیرون محوطه حرم به شهادت رسیده است. ما به مردم عزیزمان اطمینان می دهیم که این مملکت در پرتو لطف امام زمان (عج)، حمایت ها، آگاهی خوب و هوشیاری مردم و اشراف کاملی که نیروها در عرصه اطلاعات، امنیت و انتظامات دارند ما باید افتخار کنیم، به این جایگاه قدرتمندانه ای که امروز نظام اسلامی دارد. من به همه کسانی که نگرانی داشتند و از ساعت اولیه تلفن می زدند و تماس می گرفتند این اطمینان را می دهم که حرم امام مانند دژ مستحکمی با زائران فراوان و حال و هوای معنوی خاص ماه رمضان به فعالیت های عادی و روزمره خود ادامه می دهد.
سرپرست حرم امام خمینی (س) در خصوص بازداشت عاملین این اقدامات گفت:من هنوز وارد جزئیات صحنه ها و بحث های شناسایی عواملی که این برنامه ها را داشتند نشدم؛ نیروهای اطلاعات، آگاهی و دادستانی الآن مشغول جمع آوری اطلاعات هستند. آثار زیادی از تروریست ها از جمله اسلحه ها و ساک هایی که داشتند، برجای مانده است. البته جنازه کسی که به وسیله نیروهای ما منفجر شده کاملا متلاشی شده و جنازه دیگری که قبل منفجر کردن جلیقه انفجاری خود مورد هدف قرار گرفته و به درک رفته قابل تشخیص است.
ما امیدواریم نیروهای اطلاعات بعد از جمع بندی اطلاعات مبدأ، مقصد و برنامه هایی که داشتند را به اطلاع مردم برسانند. البته من هم نکته جدیدی که بنا باشد مردم در جریان آن قرار بگیرند را اطلاع می دهم. از خبرگزاری ها، رسانه ها و صدا و سیما هم تشکر می کنم که با جدیت این مسأله را دنبال می کردند. ولی افکار عمومی و مردم عزیز کشور ما مطمئن باشند که ما هیچ خبری را از نگاه و نظر آنها پنهان نمی کنیم. عین واقعه همان بود که من به اطلاع مردم رساندم.

اطلاعیه وزارت کشور درباره وقایع تروریستی تهران
وزارت کشور در خصوص وقایع تروریستی روز جاری تهران اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، متن کامل این اطلاعیه به این شرح است.
باسمه تعالی
در پی بروز ۲ واقعه تروریستی ظرف روز جاری در تهران و با عنایت به انتشار برخی اخبار ضد و نقیض در خصوص این حوادث، اطلاعات دقیق و نکات ذیل به استحضار ملت شریف ایران می رسد؛
۱- دو تیم تروریستی در روز جاری به صورت همزمان در حاشیه مرقد امام راحل (ره) و ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، با تحرکات تروریستی کور تلاش کردند فضای آرام و امنیت موجود در کشور را تحت الشعاع قرار دهند.
۲- تیم تروریستی اول متشکل از دو نفر حوالی ساعت ۱۰:۳۰ امروز وارد محوطه مرقد امام شد. نفر اول با انفجار انتحاری و نفر دوم پس از تیراندازی کور در درگیری با مأموران به هلاکت رسید.
۳- تیم تروریستی دوم متشکل از چهار نفر همزمان با عملیات تیم اول سعی کرد وارد ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی شود که پس از واکنش مأموران؛ یک نفر از آنان در انفجار انتحاری و سه نفر دیگر پس از تیراندازی های کور و تلاش برای حضور در طبقات فوقانی ساختمان اداری مجلس شورای اسلامی، در درگیری با ماموران به هلاکت می رسند.
۴- در مجموع بر اساس گزارش های دریافتی در دو واقعه روز جاری، تعداد ۱۲ نفر از هموطنان شهید و ۴۲ نفر نیز مجروح می‌شوند.
۵- هم اکنون هر دو واقعه خاتمه یافته و اوضاع به صورت کامل در کنترل عوامل امنیتی و انتظامی قرار دارد. اخبار تکمیلی این وقایع متعاقباً به استحضار ملت شریف خواهد رسید.
۶ - به منظور بررسی ابعاد دقیق ۲ واقعه رخ داده، جلسه شورای امنیت کشور عصر امروز به ریاست وزیر کشور تشکیل می شود.
۷) - به منظور پیشگیری از انتشارِ اخبار خلافِ واقع؛ لازم است، همه رسانه ها با اتخاذ رویکرد مسؤولانه از انتشار هر گونه اخبار غیررسمی اجتناب کنند.
کد مطلب: 71222
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *