۱
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۷
رئیس انجمن روابط عمومی ایران:

سمینارها و کتاب‌های روابط عمومی را بازنگری کنیم

رئیس انجمن روابط عمومی ایران بیان کرد: وقت آن رسیده تا سمینارها، کتاب‌ها و برنامه‌های مختلف را بررسی کنیم و ببینیم هر کدام چه قدر توانسته‌اند در ارتقاء روابط عمومی و جلوگیری از انحراف تفکر راستین در روابط عمومی کمک کنند. چرا کاری می‌کنیم که در ارتقاء روابط عمومی تأثیری ندارد؟
سمینارها و کتاب‌های روابط عمومی را بازنگری کنیم
رئیس انجمن روابط عمومی ایران بیان کرد: وقت آن رسیده تا سمینارها، کتاب‌ها و برنامه‌های مختلف را بررسی کنیم و ببینیم هر کدام چه قدر توانسته‌اند در ارتقاء روابط عمومی و جلوگیری از انحراف تفکر راستین در روابط عمومی کمک کنند. چرا کاری می‌کنیم که در ارتقاء روابط عمومی تأثیری ندارد؟
به گزارش شفقنا رسانه، میرزابابا مطهری‌نژاد در نشست نیک‌یاد هجدهمین سالگرد حمید نطقی، پدر روابط عمومی ایران با بیان این که نزدیک به چهار ماه است بستری بوده، گفت: من در این مدت امکان حضور در برنامه‌ها را نداشته‌ام ولی با این حال در نیک‌یاد مرحوم نطقی شرکت کردم. نام بلند و بزرگ دکتر حمید نطقی، پدر روابط عمومی ایران همواره زنده است. به نظر من نه به خاطر کتاب‌ها، نوشته‌ها و مسئولیت‌هایش بلکه به خاطر اخلاص، یکرنگی و عشق مهرش در دل‌ها جای گرفته است. هیچ کس در این نکته شک ندارد که مرحوم حمید نطقی آنچه می‌گفت با تمام وجود قبول داشت.
او با اشاره به سوابق کاری مرحوم نطقی و تلاش‌های او برای احیای رشته‌ی روابط عمومی گفت: آن را به عنوان یک گروه آموزشی در دانشکده علوم اجتماعی وارد می‌کنند ولی باز از تلاش نمی‌نشینند تا آن دانشکده را احیا کنند و ما امروز شاهد دانشکده‌ای مستقل -دانشکده علوم ارتباطات- در دانشگاه علامه طباطبایی هستیم. می‌بینید بسیاری از عزیزان ما تدریس دانشگاه را رها می‌کنند تا پستی مثل مدیر کل روابط عمومی بگیرند ولی مسیر دکتر نطقی و همراهانشان برعکس بود. ایشان پستی مثل شرکت نفت را رها می‌کند و به تدریس روی می‌آورد. این است که عشق دکتر نطقی در دلها شعله می‌کشد و من خیلی خوشحالم در این روز گرد هم آمدیم تا نام و یاد او را گرامی بداریم.
مطهری‌نژاد با بیان این که وقت آن رسیده تا سمینارها، کتاب‌ها و برنامه‌های مختلف را بررسی کنیم و ببینیم هر کدام چقدر توانسته‌اند در ارتقاء روابط عمومی و جلوگیری از انحراف تفکر راستین در روابط عمومی کمک کنند، گفت: من حدود آذر ماه سال گذشته تحقیقی کاربردی انجام دادم و به سراغ ۲۷۰ نفر از عزیزان روابط عمومی رفتم که در سمینارها و جاهای مختلف لوح تقدیر روابط عمومی گرفته بودند. از آن‌ها دو سؤال می‌پرسیدم. اول این که سه نمونه از کارهای برجسته خودتان را نام ببرید که توانسته است مشکلی از سازمان و جامعه را برطرف کند؟ چند مورد از مهمترین عوامل موفقیت‌تان را بگویید؟ از میان ۲۷۰ نفر حتی یک نفر هم اشاره نکرد که این سمینارها در ارتقاء من موثر بوده است.

مطهری‌نژاد ادامه داد: علم و عمل یعنی این. یعنی چرا کاری می‌کنیم که در ارتقاء روابط عمومی تأثیری ندارد؟ مدیر هتل نیامد به ما درس بدهد بلکه از ما کمک خواست. شما چند مدیر می‌شناسید که در این برنامه‌ها بیایند و به ما درس ندهند؟ می‌بینیم مدیران، مسئولان و… در جلسه‌های مختلف صحبت می‌کنند و می‌گویند روابط عمومی باید افکار عمومی را مهندسی کند. آقای مدیر همان قدر که مهندسی انتخابات زشت و بد است، صد برابر مهندسی افکار عمومی بد است. چه کسی گفته است روابط عمومی باید افکار عمومی را مهندسی کند؟ دکتر محسنیان‌راد در اثر گران‌بهای خود ریشه‌های فرهنگی رفتار ایرانیان را برای ما توضیح دادند. چرا ما نرفتیم در جامعه ریشه‌های ان را بیابیم و اصلاح کنیم؟
رئیس انجمن روابط عمومی ایران افزود: درد بزرگ ما این است که روابط‌عمومی‌های ما هسته‌ای ندارند تا به آن‌ها بگویند آنچه در کتاب‌ها خواندند را چگونه پیاده کنند. ما این جمع را به کمک دانشجویان عزیز بنیان گذاشتیم –البته من فقط در جلسات سیاست‌گذاری‌شان شرکت می‌کنم. به دنبال این مسئله هستیم که چرا این بحث‌ها عملی نمی‌شود؟
او با اشاره به اهمیت نقد عملکرد مدیران سازمان‌ها گفت: بعد از حادثه تروریستی مجلس از طرف انجمن روابط عمومی ایران بیانیه‌ای نوشتم و در آن چند اشکال روابط عمومی از عزیزان ذکر کردم. یکی از اشکالات این بود که چرا یک سخنگو نداشتند تا هر بار یک نفر اطلاعات ندهد؟ چرا باید ابتدا بگویند تروریست‌ها با چادر زنانه وارد مجلس شده‌اند و بعد تکذیب شود؟ نکته بعدی این بود که آن قدر از رویداد نگویید و بیایید تحلیل کنید. آنچه در ذهن می‌ماند همین تحلیل‌ها است.
مطهری‌نژاد در پایان سخنان خود با گرامی‌داشت یاد و نام مرحوم نطقی به یکی از سخنان او اشاره کرد و گفت: همان طور که دکتر گفتند اگر روابط عمومی، روابط عمومی باشد، شفافیت به وجود می‌آید و اگر شفافیت باشد اختلاس به وجود نمی‌آید. این سخن ۵۰ سال پیش است و مشکل بزرگ امروز این است که شفافیت نداریم. امیدوارم هرجا صدای واقعی روابط عمومی بلند شد، همه دور آن جمع شوند.

سومین نشست از سلسله نشست‌های «روابط عمومی؛ علم تا عمل» به مناسبت نیک یاد هجدهمین سالگرد دکتر حمید نطقی بنیانگذار و پدر روابط عمومی ایران یکشنبه شب برگزار شد.
کد مطلب: 72529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *