کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جهان باید در برابر دیکتاتوری بایستد

21 مرداد 1396 ساعت 13:40

نکته اینجاست که کودتای سیاسی مادورو هنوز برپایه‌هایی لرزان استوار است. در ونزوئلا تنها 19,5میلیون نفر برای رای دادن ثبت نام کردند. نرخ تایید مادورو روی عدد 15درصد ایستاده است.


نکته اینجاست که کودتای سیاسی مادورو هنوز برپایه‌هایی لرزان استوار است. در ونزوئلا تنها 19,5میلیون نفر برای رای دادن ثبت نام کردند. نرخ تایید مادورو روی عدد 15درصد ایستاده است.

 ونزوئلا در دیکتاتوری فرورفته و تلاش هماهنگ بین المللی برای جلوگیری وخیم تر شدن این شرایط ناخوشایند لازم است. در 30جولای، نیکولاس مادورو سوسیالست سرسخت، انتخاباتی جعلی و بسیار محدودی را برگزار کرد. در نتیجه تمام 545 کرسی مجلس موسسان جدید با نامزدهای حزب سوسیالیست مادورو پر شدند.

مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا را بازنویسی، اعضای مخالف را از مجلس فعلی بیرون و قدرت را در شاخه حزبی فعلی تقویت کرده است. در روز انتخابات نیروهای امنیتی 16 تظاهر کننده بی گناه را کشتند. ویدیوها نشان می دهد که گارد ملی آتش مستقیم به سوی جمعیت غیرمسلح گشود و به بیمارستان ها و ساختمان ها حمله کرد.

با گذشت 121روز از تظاهرات ضد دولتی، 130 فرد بی گناه کشته و بیش از 3500 نفر مجروح شده اند و سرنوشت بیش از 430 نفر نیز مشخص نیست. این تاریخی غریب در ونزوئلا است. زندان های مادورو رکورد زندانیان سیاسی را شکسته اند. دولت ونزوئلا تا کنون هیچ گاه تا این حد در تعارض با خواسته های مردمش نبوده است.

در عرصه بین المللی 40 کشور به سرعت از قبول نتایج این انتخابات که انتخابات شرم نام گرفته، سرباز زده اند. کشورهایی مانند ایالات متحده، کانادا، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، مکزیک، پاراگویه و پرو در این ردیف هستند. پارلمان اروپا نیز نتابج انتخابات را محکوم کرد. اگرچه نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد، به شدت مخالفت خود با انتخابات شرم را نشان داد اما دولت ایالات متحده مطابق معمول با رویکردی ضعیف سکوت خود را حفظ کرد. دولت ترامپ تلاش کرد تا به مادورو درباره برگزیدن راهکارهای غیردموکراتیک هشدار دهد.

نکته اینجاست که کودتای سیاسی مادورو هنوز بر پایه هایی لرزان استوار است. در ونزوئلا تنها 19,5 میلیون نفر برای رای دادن ثبت نام کردند. نرخ تایید مادورو روی عدد 15 درصد ایستاده است. مادورو اعلام می کند که حزبش 8,1 میلیون رای را به دست آورده است درحالی که آمار تنها 2,5 میلیون رای را برای آنها می داند. به این ترتیب او حداقل در 5,6 میلیون رای دست برده است.

شرکت "اسمارت ماتیک" که یک شرکت چند ملیتی است و برنامه تکنولوژیک لازم برای رای گیری و سرویس های انتخاباتی در انتخابات ونزوئلا از سال ۲۰۰۴ را ارائه می دهد مدعی است که اختلافی میان تعداد رای دهندگان ثبت شده در سیستم و تعداد اعلام شده وجود دارد. این اختلاف نزدیک به یک میلیون نفر است. آنتونیو موجیکا، رئیس اجرایی این شرکت با بیان اینکه انتخابات اخیر دستکاری شده است، گفت: این شرکت این اتهامات را علیه دولت ونزوئلا اعلام نمی کند اما تعداد اعلام شده با تعداد رای دهندگان ثبت شده در سیستم یکسان نیست. در همین راستا تیبی سی لوسنا، رئیس شورای انتخابات ملی ونزوئلا با رد ادعای شرکت اسمارت ماتیک گفت: این ادعاهای غیر مسئولانه بر اساس پیش بینی ها بدون هیچ گونه مبنای اطلاعاتی انجام گرفته است. وی ادامه داد: اسمارت ماتیک تنها مسئول سرویس های فناوری است و دیگر هیچ مسئولیتی ندارد.

ائتلاف MUD اپوزیسیون ونزوئلا که تظاهرات خشونت آمیز خیابانی را از اوایل ماه آوریل سال میلادی جاری رهبری می کند، وعده داده بود که انتخابات را از طریق بستن جاده ها برای جلوگیری از حضور مردم در حوزه های رای گیری متوقف خواهد کرد. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، روز چهارشنبه یازدهم مرداد در یک سخنرانی تلویزیونی ادعای تقلب در انتخابات شرکت فناوری بریتانیایی را ناشی از فشار ایالات متحده آمریکا و بریتانیا دانست و گفت اگر تحریم اپوزیسیون و تظاهرات خیابانی نبود میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه مجمع ملی قانون اساسی ونزوئلا شاید از ده میلیون نفر نیز تجاوز می کرد.

مخالفان مادورو، در ونزوئلا از تصمیم اخیر مقامات کشورهایی مانند کلمبیا، مکزیک و پاناما در همراهی با تحریم های مقامات دولتی که از سوی آمریکا وضع شده است، استقبال کرده اند. آنها چنین تصمیمی را گامی مثبت به رهبری ترامپ برای حل مشکل در ونزوئلا می دانند. اما بیشتر از این لازم است. از نظر آنها هزینه های دیپلماتیک علی الخصوص از سوی کشورهای آمریکای جنوبی باید انجام شود تا دموکراسی در ونزوئلا بار دیگر در راس کار قرار بگیرد.

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش
نویسنده: آنا کواینتانا / دیپلماسی ایرانی


کد مطلب: 73352

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/73352/جهان-باید-برابر-دیکتاتوری-بایستد

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir