۰
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۲
از زلزله بم تا طوفان سهمگین هاروی

کدام بلایای طبیعی بیشترین خسارت‌های اقتصادی را داشته‌اند؟

بلایای طبیعی علاوه بر این که تعداد زیادی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشانند، اقتصاد کشورها را نیز ویران کرده و تا مدت‌ها عقب می‌اندازند. زلزله بم در سال 82، به کشته شدن 41 هزار نفر منجر شد و بانک جهانی، میزان خسارت‌های این زلزله را 1.3 میلیارد دلار ارزیابی کرد. اما کدام بلایای طبیعی خسارت‌های اقتصادی بیشتر به بار آورده‌اند؟
کدام بلایای طبیعی بیشترین خسارت‌های اقتصادی را داشته‌اند؟
بلایای طبیعی علاوه بر این که تعداد زیادی از انسان‌ها را به کام مرگ می‌کشانند، اقتصاد کشورها را نیز ویران کرده و تا مدت‌ها عقب می‌اندازند. زلزله بم در سال 82، به کشته شدن 41 هزار نفر منجر شد و بانک جهانی، میزان خسارت‌های این زلزله را 1.3 میلیارد دلار ارزیابی کرد. اما کدام بلایای طبیعی خسارت‌های اقتصادی بیشتر به بار آورده‌اند؟
به گزارش مردم‌سالاری آنلاین، این روزها که طوفان سهمگین هاروی و سیل شدید متعاقب آن در جریان است، بحث‌ها پیرامون میزان خسارات اقتصادی بلایای طبیعی یک بار دیگر بالا گرفته است.
طوفان هاروی، شدیدترین سیل تاریخ آمریکا را در پی داشته و میزان بارندگی همراه با این طوفان، حتی از طوفان کاترینا نیز بیشتر بوده است. از روز شنبه تاکنون ایالت تگزاس آمریکا، درگیر طوفان و سیل شدید است و در شهرهایی نظیر هیوستون، چهار روز است که مردم رنگ آفتاب را به خود ندیده‌اند. سیل و طوفان چند روز دیگر نیز در آمریکا قربانی خواهد گرفت و پس از ایالت تگزاس به سمت لوئیزیانا حرکت خواهد کرد.
بلایای طبیعی، اقتصاد کشورها را تا مدت‌ها عقب می‌اندازند و در صورت وقوع در مناطق فعال اقتصادی، به این مناطق خسارات بزرگ و دیرپایی وارد می‌کنند.
سونامی بزرگ ژاپن در سال 2011، بیشترین خسارت‌های اقتصادی را در میان بلایای طبیعی به همراه داشته است. این سونامی، ضرر اقتصادی 300 میلیارد دلاری را برای اقتصاد ژاپن به بار آورد.
بعد از سونامی ژاپن، طوفان کاترینا بزرگ‌ترین خسارت‌ها را در جهان داشته است. این طوفان در سال 2005 به وقوع پیوست و در نیواورلئان بیش از 1800 نفر را به کام مرگ کشاند. طوفان کاترینا خسارت 160 میلیارد دلاری به بار آورد و جورج بوش را به دلیل ضعف در مدیریت بحران برای همیشه در چشم بسیاری از مردم آمریکا بدنام کرد.
زلزله سیچوان در سال 2008 در چین به وقوع پیوست که خسارات این زلزله بالغ بر 148 میلیارد دلار برآورد می‌شود. این زلزله 8 ریشتر قدرت داشت و بیش از 69 هزار نفر زندگی خود را در این زلزله از دست دادند.
این سه حادثه طبیعی، بیشترین خسارات اقتصادی را در دنیا به همراه داشته‌اند.
خسارات اقتصادی ناشی از بلایای طبیعی الزاماً با میزان تلفات انسانی ناشی از آن ارتباط ندارد. میزان قربانیان زلزله بم بسیار بیشتر از طوفان کاترینا در آمریکا بود. زلزله بم به کشته شدن بیش از 41 هزار نفر منجر شد اما طوفان کاترینا مرگ بیش از 1800 نفر را به همراه داشت. خسارات اقتصادی بلایای طبیعی، به این بستگی دارد که در منطقه آسیب‌دیده چه سطحی از فعالیت اقتصادی جریان داشته و یا اصطلاحاً کل تولید ناخالص منطقه آسیب‌دیده چقدر بوده است.
سونامی مهلک سال 2004 در اقیانوس هند به کشته شدن بیش از 230 هزار نفر منجر شد اما خسارت‌های اقتصادی این حادثه طبیعی تنها 15 میلیارد دلار برآورد شده است.
طوفان هاروی که این روزها در حال درنوردیدن دو ایالت تگزاس و لوئیزیانا در آمریکا است ممکن است آن‌چنان ابعادی به خود بگیرد که رکورد میزان خسارات طوفان کاترینا را بشکند. این طوفان و سیل متعاقب آن در یک منطقه بسیار فعال اقتصادی آمریکا رخ داده است.
تنها در سواحل خلیج مکزیک ارزش کل فعالیت‌های اقتصادی به 600 میلیارد دلار می‌رسد و طوفان هاروی دقیقاً قلب این منطقه را نشانه گرفته است. در سواحل خلیج مکزیک، قلب صنعت نفت و گاز آمریکا قرار گرفته و میلیاردها دلار زیرساخت بخش انرژی آمریکا در این بخش واقع شده است.
برخی برآورد کرده‌اند که طوفان ممکن است تنها به شهر هیوستون آمریکا، 50 میلیارد دلار خسارت وارد کرده باشد. این شهر چهارمین شهر پرجمعیت آمریکا است و دفتر مرکزی بسیاری از شرکت‌های حوزه انرژی آمریکا در این شهر واقع شده است.
در نیمه نخست سال جاری میلادی، بلایای طبیعی در دنیا خسارت 44 میلیارد دلاری به بار آورده بود که حالا طوفان هاروی در نیمه دوم سال می‌تواند میزان این خسارت‌ها را به شدت افزایش دهد.
در کل، زلزله‌ها، سونامی‌ها و سیل‌ها و طوفان‌های سهمگین در دنیا بیشترین میزان خسارات را به بار آورده‌اند. این سوانح طبیعی، علاوه بر این که انسان‌ها را به کام مرگ کشیده‌اند، اقتصاد مناطق آسیب‌دیده را نیز تا مدت‌ها عقب انداخته‌اند. شرکت‌های بیمه بسیاری در دنیا به خاطر این سوانح ورشکست شده‌اند، چرا که به یک‌باره مجبور بوده‌اند بابت دارایی‌های بیمه شده، مبالغ سنگینی پرداخت کنند.
 
کد مطلب: 73782
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *