۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵

روان شناسی شخصیت و زبان بدن «کی روش»

شاید عده ای از نحوه بازی های تیم ملی لذت نبرند و انتقاد های جدی به «کی روش» و سیستم بازی های او داشته باشند اما برای همان عده هم جای تردیدی نیست که مرد پرتغالی، یک مربی بسیار زیرک و باهوش است.
شاید عده ای از نحوه بازی های تیم ملی لذت نبرند و انتقاد های جدی به «کی روش» و سیستم بازی های او داشته باشند اما برای همان عده هم جای تردیدی نیست که مرد پرتغالی، یک مربی بسیار زیرک و باهوش است.
 
به گزارش خراسان، بیشتر رفتار های کی روش حاوی معانی مختلفی است و او معمولا کاری را بی دلیل انجام نمی دهد. در این مطلب سعی می کنیم به برخی ریزه کاری های رفتاری مربوط به ظاهر، لباس و بدن کارلوس کی روش بپردازیم و معانی آن ها را با هم مرور کنیم. «کی روشی» این روز ها در کنار، «یوآخیم لو» سرمربی تیم ملی آلمان، «تیته» سرمربی تیم ملی برزیل و «لوپتگی» سرمربی تیم ملی اسپانیا، نامزد بخش بهترین مربی مرد سال 2017 دنیا شده است.
 
یک دنیا حرف پشت تنوع پوشش او
 
 
پوشش کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی همیشه به یک شکل نیست. او اوایل دوران حضورش در ایران، هرگز با لباس رسمی روی نیمکت دیده نمی شد و اغلب تی شرت به تن داشت اما بعد از صعود ایران به جام جهانی برزیل، آداب کارلوس هم در این زمینه تغییر کرد. مربی پرتغالی از آن به بعد دو نگاه متفاوت به مسابقات داشت؛ هنگامی که با بازی های شیک و درست و حسابی (حتی دوستانه مهم) مواجه بودیم، او با کت و شلوار و کراوات در کنار زمین حاضر می شد اما گاهی که مسابقات از اهمیت چندانی برخوردار نبود یا او قصد اعتراض به شرایط بازی را داشت، لباسی کاملا عادی به تن می کرد. به عنوان مثال در مسابقه رفت ایران و سوریه در چارچوب دیدار های مقدماتی جام جهانی با این که بازی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بود، کی روش با تی شرت کنار زمین حاضر شد. او قصد داشت با این شیوه اعتراضش را به انتخاب زمین پر از گل و لای ورزشگاه مالزی برای این بازی ابراز کند.
 
رسیدگی نکردن به خود قبل از بازی های مهم!
 
 
تصاویری که از حضور کارلوس کی روش در نشست خبری پیش از بازی با کره جنوبی منتشر شد، نشان می داد سرمربی تیم ملی کشورمان همچنان به سنت خودش وفادار است و قبل از مسابقات مهم صورتش را اصلاح نمی کند. مربی پرتغالی هر وقت پای یک بازی مهم و حیثیتی وسط باشد، تا شروع بازی سر و صورتش را اصلاح نمی کند تا شاید این پیام را به بازیکنانش منتقل کند که همه تمرکزشان باید فقط روی بازی باشد. او می خواهد نشان دهد آن قدر درگیر مسابقه و جزئیات آن است که حتی چند دقیقه هم برای رسیدگی به امور شخصی روزمره و ساده اش وقت نمی گذارد. به طور کلی مرد پرتغالی را باید استاد جنگ های روانی و رفتار های معنی دار به شمار آورد.
 
اعتماد به نفس بالا و رضایت از خود!
 
 
سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان از عملکرد خود در ایران احساس رضایت می کند.  به طور مثال او هنگام بازدید از کمپ تیم های ملی همراه با اهالی رسانه، وقتی با تابلوی تصویرش روی دیوار مواجه شد، علامت like را با انگشت شست خود نشان داد که این علامت در فرهنگ عمومی زبان بدن به معنای ابراز رضایت از یک موفقیت است. به معنای ساده تر، کی روش آن قدر از عملکرد خود راضی بود که وقتی با تابلوی تصویر خودش مواجه شد، علامت پسندیدن را  نشان داد تا بگوید کارنامه ای که در تیم ملی ایران ساخته، مورد قبول خودش نیز قرار گرفته است.
 
آداب کندن کت از بدن!
 
شاید جالب باشد بدانید سرمربی تیم ملی کشورمان در این سال ها از کندن کتش در کنار زمین برای انتقال مفهوم به بازیکنان خودی و تیم حریف استفاده کرده است. کی روش معمولا کتش را زمانی لب خط از تن در می آورد که بازی در یک بزنگاه مهم قرار گرفته باشد. به عنوان مثال او در مسابقه معروف و تاریخی ایران و آرژانتین کتش را درست در لحظه ای که داور از اعلام خطای پنالتی زابالتا روی دژاگه چشم پوشی کرد، از تن درآورد. همچنین در دیدار رفت با قطر در مسابقات مقدماتی جام جهانی روسیه هم کارلوس در زمان رکود بازی حوالی دقیقه80  وقتی مسابقه به سمت ثبت نتیجه مساوی بدون گل پیش می رفت، کتش را درآورد تا استادیوم و شاگردانش را تهییج و اصطلاحا به آن ها شوک وارد کند. علاوه بر شوک به بازیکنان خودی، این حرکت آرامش ذهنی تیم حریف را نیز به هم می ریزد که معمولا همین گونه هم شده است.
 
علاقه مند کردن غیر فوتبالی ها به خود
 
 
کارلوس کی روش در چند سال گذشته همیشه یک ساعت مچی مخصوص به دست داشته که بند آن را رنگ های پرچم ایران تشکیل داده است. این رفتار او، باعث می شود تا افرادی که عاشق ایران هستند و حتی کمتر به فوتبال علاقه دارند، باز هم جذب این مربی و رفتار هایش شوند. تلاش او، علاقه مند کردن همه به خود است.
 
کد مطلب: 74990
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *