۰
چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۷

کاهش سلول های توموری پانکراس و کولون توسط آسپیرین

پلاکت ها، سلول­های خونی هستند که وظیفه لخته کردن خون را بر عهده دارند. این سلول ها همچنین با ترشح فاکتورهای رشد و افزایش پاسخ پروتئین­های اختصاصی تنظیم کننده رشد سلولی (انکوپروتئین ها) می­توانند موجب تکثیر سلول­های سرطانی شوند.
کاهش سلول های توموری پانکراس و کولون توسط آسپیرین
پلاکت ها، سلول­های خونی هستند که وظیفه لخته کردن خون را بر عهده دارند. این سلول ها همچنین با ترشح فاکتورهای رشد و افزایش پاسخ پروتئین­های اختصاصی تنظیم کننده رشد سلولی (انکوپروتئین ها) می­توانند موجب تکثیر سلول­های سرطانی شوند. مشاهده شده است که دوز پایین آسپیرین که یک داروی ضد لخته شدن خون توسط پلاکت ها است، می­تواند موجب کاهش ریسک برخی انواع سرطان های دستگاه گوارش شود. البته مکانیسم این امر هنوز به درستی مشخص نشده است.
بر اساس مطالعه­ای که به منظور تعیین اثر مهاری آسپیرین بر فعال­سازی و عملکرد پلاکت­ها بر روی تکثیر سلول­های سرطانی پانکراس و روده بزرگ انجام گرفت، سلول­های پلاکت فعال شده و برای فرآیند لخته­سازی، با سه گروه سلول سرطانی مجاور شدند:
الف) سلول­های سرطانی متاستاتیک روده بزرگ ( سلول هایی که در بیرون روده بزرگ منتشر می شوند).
ب) سلول های سرطانی غیرمتاستاتیک روده بزرگ ( سلول هایی که فقط در روده بزرگ منتشر می شوند).
ج) سلول­های سرطانی غیرمتاستاتیک پانکراس.
هنگامی که داروی آسپیرین به این سلول­ها اضافه شد، مشاهده می­شود که پلاکت­ها قادر به تحریک رشد و تکثیر سلول های سرطانی غیرمتاستاتیک پانکراس و سلول های سرطانی غیرمتاستاتیک روده بزرگ نیستند. این در حالی بود که سلول­های سرطانی متاستاتیک روده بزرگ در مجاورت آسپیرین نیز به تکثیر خود ادامه دادند.
دوزهای پایین آسپیرین در سلول­های سرطانی پانکراس، موجب توقف رهاسازی فاکتور رشد و اختلال در پیام رسانی انکوپروتئین­هایی می­شود که در بقا و انتشار سلول­های سرطانی موثر هستند. بکارگیری داروی آسپیرین، تنها در صورت دوز بسیار بالا( بیش از مقدار مجاز برای مصرف خوراکی) در توقف رشد سلول­های متاستاتیک سرطان روده بزرگ موثر شناخته می­شود.
دانستن جزئیات برهم­کُنش بین پلاکت­ها، آسپیرین و سلول­های توموری، به منظور  درمان سرطان، بسیار امیدوارکننده است. این مطالعه نشان دهنده حساسیت و اختصاصیت مکانیسم عملکرد و اثر دوز بالا و دوز پایین آسپیرین بر روی سلول­های سرطانی متاستاتیک و غیرمتاستاتیک با منشا توموری متفاوت است و احتمالا توانایی آسپیرین در مهار بیان C-MYC (انکوپروتئین تولیدشده توسط پلاکت ها)، روش انتخابی در درمان فرم غیرمتاستاتیک سرطان خواهد بود.
گرد آورنده؛ مونا مرزبان - مراجع:
1www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161214100735.htm
2) Materials provided by American Physiological Society (APS)
3) DOI: 10.1152/ajpcell.00196.2016
 
 
کد مطلب: 75007
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *