۰
پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۰۲

توافق هسته‌ای با ایران با جدیت اجرا شود

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماعی درباره ایران گفت: توافق هسته‌ای با ایران باید با جدیت اجرا شود.
رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماعی درباره ایران گفت: توافق هسته‌ای با ایران باید با جدیت اجرا شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اد رویس، رئیس جمهوری‌خواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در جلسه‌ استماعی درباره ایران گفت: توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران باید با جدیت اجرا شود. وی پایان یافتن این توافق را خواستار نشد و تاکید کرد که واشنگتن باید با متحدانش همکاری کند.
وی افزود: اگرچه این توافق عیب و نقص‌هایی دارد، اما من معتقدم ما باید درحال حاضر آن را با جدیت اجرا کنیم.
پیش‌بینی می‌شود دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تا روز پنجشنبه راهبرد جدید خود را در قبال ایران اعلام کند؛ راهبردی که می‌تواند شامل نخستین گام در جهت خروج واشنگتن از برجام باشد.
رویس مانند دیگر جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا از مخالفان توافق هسته‌ای ایران بود که در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا امضا شد.
الیوت اِنگل، نماینده دموکرات نیویورک و قائم مقام کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در نشست پرسش و پاسخ این کمیته با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ برای تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، گفت: ترک برجام اشتباهی بزرگ است. آمریکا باید به تعهدات خود پایبند بماند. اگر امروز از توافق خارج شویم، ایران برنامه هسته‌ای خود را باقدرت به پیش خواهد برد و مستقیم به سوی تولید بمب هسته‌ای حرکت خواهد کرد.
انگل گفت، از بین بردن موافقتنامه هسته‌ای «اشتباهی بزرگ» خواهد بود زیرا این موافقتنامه مورد حمایت متحدان آمریکا و دیگر قدرت‌ها قرار دارد.
وی افزود: ما باید با متحدان و شرکای خودمان درخصوص برنامه‌ای مشترک همکاری کنیم که ایران را پاسخگو کند.
اگر رئیس‌جمهور آمریکا از تایید برجام خودداری کند، در آن صورت کنگره آمریکا 60 روز فرصت خواهد داشت در مورد اعمال مجدد تحریم‌های به تعلیق درآمده علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای تصمیم‌گیری کند. اگر کنگره در این زمینه اقدام نکند، موافقتنامه به قوت خود باقی خواهد ماند.
بسیاری از منابع در کنگره و دیگر منابع آگاه از این موضوع می‌گویند که دولت ترامپ قصد دارد از مسأله عدم تایید برجام برای افزایش فشار بر تهران استفاده کند و نه این که به توافق هسته‌ای پایان دهد.
مقامات ایران گفته‌اند، درباره برجام مجددا مذاکره نخواهند کرد.
کد مطلب: 75026
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *