۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۶

با سخت‌گیری قلوب دیگران را بدست نمیاوریم

موسوی بجنوردی در دیدار شماری از اعضای انجمن اندیشه و قلم، به بیان برخی دیدگاه‌های خود در زمینه نظام حقوقی اسلام، سیره امام خمینی(ره)، شورای عالی قضایی پرداخت.
موسوی بجنوردی در دیدار شماری از اعضای انجمن اندیشه و قلم، به بیان برخی دیدگاه‌های خود در زمینه نظام حقوقی اسلام، سیره امام خمینی(ره)، شورای عالی قضایی پرداخت.
به گزارش ایلنا، سید محمد موسوی بجنوردی در این دیدار در پاسخ به پرسشی درباره نگاه اسلام به حقوق مخالفان گفت: بهترین الگو برای ما سیره نبوی است، پیامبر اسلام پس از به قدرت رسیدن و تشکیل حکومت در برخورد با کسانی که بیشترین آزار و شکنجه را به ایشان و سایر مسلمانان در مکه و دوران شعب ابی‌طالب یا در مدینه داشتند، توأم با رافت کامل و نه انتقام گرفتن و برخورد خشونت‌آمیز عمل کردند و حتی از خون وحشی، قاتل حمزه سیدالشهدا عموی خود، پس از اسلام آوردن این فرد، گذشتند تا اسلام بتواند ریشه بگیرد و پابرجا بماند.
موسوی بجنوردی افزود: با خشونت، سخت‌گیری و انتقام گرفتن هیچ‌گاه نخواهیم توانست قلوب دیگران را بدست آوریم، پیامبر اسلام(ص) پس از فتح مکه و در شرایطی که می‌توانست مخالفان و مشرکین را سخت مجازات کند، فرمود رفتار افراد پیش از اسلامشان نادیده گرفته می‌‌شود، و "الاسلام یجب ماقبله" به همین دلیل اسلام توانست بسرعت از مرزها عبور کند و قلوب مردم را به تصرف درآورد.
وی ادامه داد: وقتی اسلام با مشرکان و کفاری که بیشترین جنایات و شکنجه‌ها را انجام داده بودند به صرف اسلام آوردن زبانی اینگونه برخورد می‌کند، قطعا در برابر مؤمنان و مسلمانان حقیقی با رحمت و مغفرت بیشتری برخورد می‌کند و سیره امام خمینی قدس سره ، هم در ابتدای انقلاب این بود و با عفو عمومی برای هر فردی که در حکومت قبل اقداماتی انجام داده بود، تلاش کردند مانع برخوردهای گسترده شوند. البته ایشان فرمودند کسانی که دستشان به خون انسان‌ها آلوده شده باید از اولیای دم و خانواده قربانیان رضایت بگیرند، براساس همین نگرش هم بود که تعداد کشته‌ها در انقلاب ایران نسبت به سایر انقلاب‌های جهان بسیار پایین‌تر بود.
وی افزود: بنده در قم و نجف شاگردی امام را کردم و در نوفل شاتو در خدمت ایشان بودم. مشی اسلام رحمانی نه تنها در دیدگاه‌های فقهی، عرفانی و اخلاقی ایشان بسیار پررنگ بود بلکه رفتار و خلق وخوی شخصی حضرت امام هم براساس همین رویکرد توأم با رحمت و مدارا بود، شهید آقا مصطفی فرزند ایشان هم همین نوع تفکر و نگرش را داشت که برادرشان مرحوم حاج احمدآقای خمینی (ره) هم همین گونه بود.
موسوی بجنوردی گفت: مرحوم حاج آقا مصطفی، هم در فقه، مجتهدی مسلم و هم در عرفان و فلسفه صاحب نظر بود، حدود ۳۰ سفر همراه ایشان پیاده از نجف به کربلا را طی کردم. واقعا ایشان از نظر انسجام فکری و نوآوری در علوم اسلامی کم‌نظیر بود و می‌توان گفت نسبت به شهیدمحمدباقر صدر که نگاه نوینی به علوم روز براساس نگرش اسلامی داشت، ایشان قوی‌تر بود.
وی در این دیدار با اشاره به سابقه دوستی و همکاری خود با چهره‌هایی چون شهید آیت‌الله بهشتی و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: در دهه اول انقلاب در کنار حضرات آیات، آقایان موسوی اردبیلی، صانعی، مرعشی و دیگران در شورای عالی قضایی بودم و همه این بزرگان از چهره‌های درخشان علمی ، اخلاقی و انقلابی بودند. مشی ما در برخورد با مخالفان باید براساس سیره نبوی و رحمت باشد با خشونت، سخت‌گیری و انتقام گرفتن هیچ‌گاه نخواهیم توانست قلوب دیگران را بدست آوریم.
کد مطلب: 75696
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *