۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۴

اسناد جدید نقش شوروی‌سابق در قتل‌کندی

اسناد جدیداً منتشر شده درباره ترور «جان اف کندی» هنوز نقش شوروی سابق در قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تأیید نمی‌کنند.
اسناد جدیداً منتشر شده درباره ترور «جان اف کندی» هنوز نقش شوروی سابق در قتل رئیس‌جمهور سابق آمریکا را تأیید نمی‌کنند.
به گزارش تسنیم، یک روزنامه آمریکایی نوشته اسناد منتشر شده درباره ترور «جان اف‌ کندی» هنوز افسانه‌های پیشین مبنی بر نقش‌آفرینی شوروی سابق در قتل سی و پنجمین ریاست‌جمهوری آمریکا را تأیید نمی‌کنند.
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه مجوز انتشار 2800 قطعه سند از اسناد قبلاً طبقه‌بندی‌شده درباره ترور «جان اف. کندی»، سی و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور را صادر کرد.
«جان فیتزجرالد کندی» سی و پنجمین رییس جمهوری آمریکا بود که در سال 1961 میلادی به ریاست جمهوری رسید و در روز 22 نوامبر 1963 حین بازدید از شهر دالاس در ایالت تگزاس مورد اصابت گلوله قرار گرفت و نیم ساعت پس از آن در بیمارستان درگذشت.
در روایت‌های رسمی فردی مارکسیست به نام «لی هاوری اسوالد» به عنوان ضارب «کندی» معرفی شد، اما شمار روزافزونی از مردم آمریکا معتقدند که وی این اقدام را به تنهایی انجام نداده است.
به همین جهت ترور او باعث به راه افتادن تئوری‌های توطئه فراوانی از 54 سال پیش به این سو شد. یکی از این تئوری‌ها بر نقش روسیه در هماهنگ‌سازی عملیات ترور کندی تأکید داشت.
روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نوشته در اسناد جدید تنها موارد مربوط به نقش روسیه، گزارش‌هایی پراکنده از سیا و اف‌بی‌آی درباره بازید هاروی اسوالد از سفارت شوروی در مکزیکو سیتی در سپتامبر 1963 هستند.
این روزنامه نوشته است: «بیایید فرض کنیم که این توطئه در سپتامبر 1963 و هنگام بازدید اوسوالد از سفارت شوروی طرح‌ریزی شده باشد. اما برنامه سفر روز 22 نوامبر رئیس‌جمهور آمریکا به دالاس در آن زمان مشخص نشده بود.»
به نوشته این روزنامه آمریکایی سفر «اسوالد» به مکزیکو سیتی در آن زمان برای دریافت روادید کوبا صورت گرفته بود.
البته، هنوز اسناد مربوط به ترور کندی به کار کامل منتشر نشده‌اند و ترامپ به دلیل «به خطر افتادن امنیت ملی» اجازه انتشار مابقی پرونده ها را نداده است.
کد مطلب: 75974
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *