کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کواکبیان در گفت و گو با خبر آنلاین:

بعید می‌دانم اتحادیه اروپا با طناب پوسیده ترامپ به ته چاه بروند

ما به دنبال ایجاد تنش با عربستان نیستیم

19 آبان 1396 ساعت 18:06

کواکبیان در رابطه با تلاش‌های ترامپ برای رد کردن برجام گفت: ترامپ تصور کرده است که با اقدامات ساختارشکنانه می‌تواند فضای جدیدی را شکل دهد. او تلاش می‌کند با این اقدامات ایران را مجبور کند که از برجام‌، خود به خود خارج شود و یا در مذاکره‌ای جدید بندهای دیگری به آن اضافه کند.


کواکبیان در رابطه با تلاش‌های ترامپ برای رد کردن برجام گفت: ترامپ تصور کرده است که با اقدامات ساختارشکنانه می‌تواند فضای جدیدی را شکل دهد. او تلاش می‌کند با این اقدامات ایران را مجبور کند که از برجام‌، خود به خود خارج شود و یا در مذاکره‌ای جدید بندهای دیگری به آن اضافه کند.
کواکبیان ادامه داد: هدف ترامپ از پیش کشیدن موضوع برنامه موشکی یا حضور ایران در منطقه در همین مسیر است که به هر حال به شکلی ایران تحت فشار بیشتری قبول کند مذاکرات جدیدی را شکل دهد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: به هر حال این مسائل مصرف داخلی برای آمریکا دارد و نوعی فرافکنی است. ترامپ احساس می‌کند با این روال نوعی پیروزی و موفقیت برای خود کسب کند. او قبل از انتخابات روی این موضوع بسیار صحبت کرده بود و بر آن اصرار دارد.
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه آقای آمانو تصریح کرده است که ایران انحرافی از برنامه هسته‌ای خود ندارد، گفت: ترامپ تلاش می‌کند ایران هراسی را در منطقه جا بیندازد، عربستان را علیه ما بشوراند و سلاح‌های بیشتری به کشورهای منطقه خلیج فارس بفروشد و در مجموع معامله خود را پیش ببرد.
وی گفت: من معتقد هستم که ما باید بازی و دیپلماسی هوشمندانه‌ای در پیش بگیریم و در حین حال با استقامت و مقاومت بیشتر می‌توانیم هزینه‌های ترامپیسم را پشت سر بگذاریم.
کواکبیان در مورد نقش اروپا در موضوع برجام گفت: اروپا در حال حاضر با اروپای گذشته فرق می‌کند. در حال حاضر ترامپی بر سر کار است که کشورهای اروپایی نمی‌خواهند با طناب پوسیده او به چاه بیفتند. از این رو ترامپ هم خود می‌داند که آنها نمی‌توانند منافع اقتصادی خود را فراموش کنند. شرکت‌هایی هم که به ایران آمده‌اند مانند توتال و قراردادهای هواپیمایی هم این را نشان می‌دهد که اروپایی‌ها به این موضوع علاقه دارند تا در زمینه‌های مختلف با ایران کار کنند. لذا بعید می‌دانم که اروپای فعلی از دستاورد خود دست بردارد و به شکل چشم بسته‌ای به سمت ترامپ برود. آنها موضوعات را می‌توانند بررسی کنند و حداقل در دوره ترامپ همکاری اروپا و آمریکا در رابطه با برجام را بعید می‌دانم.
نماینده مجلس دهم در رابطه با مسائل منطقه‌ای و تنش ایران و عربستان گفت: واقعیت این است که عربستان باید هژمونی ایران را در منطقه بپذیرد. عربستان خود را برادر بزرگتر کشورهای منطقه می‌داند، اما نمی‌خواهد واقعیت منطقه و قدرت ایران را بپذیرد. به هر حال در این منطقه چه در سوریه و چه در عراق تعامل و حضور ایران مشخص شده است. وزیر خارجه آمریکا، تیلرسون هم تلاش بسیاری داشته است که بین ایران و عراق فاصله بیندازد.
ما به دنبال تنش با عربستان نیستیم. سیاست ایران این است که عربستان خود به قدرت ایران توجه کند و این را بپذیرید. به هر حال ما حج را پشت سر گذاشتیم و مشخص شد که دو کشور در کنار هم می‌توانند کار کنند. لذا عربستان باید با تعقل بیشتری به مسیر ادامه دهد.
 


کد مطلب: 76793

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/76793/بعید-می-دانم-اتحادیه-اروپا-طناب-پوسیده-ترامپ-ته-چاه-بروند

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir