۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۲۵

وقتی زیره به کرمان می‌بَرند

کمیسیونر کشاورزی اروپا برنامه ایران برای واردات کیوی را قطعی خواند و گفت توافق‌نامه‌ای امضا شده است؛ این در حالی است که ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ کیوی جهان است.
کمیسیونر کشاورزی اروپا برنامه ایران برای واردات کیوی را قطعی خواند و گفت توافق‌نامه‌ای امضا شده است؛ این در حالی است که ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ کیوی جهان است.
به گزارش  مهر، فیل هوگان که دیروز در نشست مشترک با محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی به موضوع واردات کیوی توسط ایران از نیوزلند اشاره کرده بود، در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا از واردات کیوی توسط ایران از نیوزلند اطمینان دارید، گفت: ایران برای واردات کیوی از نیوزلند با این کشور توافق نامه امضا کرده است.
این مقام اروپایی که توافق نامه مذکور را محمل مناسبی برای واردات میوه توسط ایران از اتحادیه اروپا می داند، به خبرنگار مهر گفت: البته این بدان معنا نیست که ما در اتحادیه اروپا فقط بخواهیم کیوی به ایران صادر کنیم بلکه به دنبال فرصتی هستیم تا در فصولی که میوه تازه در ایران وجود ندارد، میوه تازه به ایران صادر کنیم.
هوگان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی براینکه توافق نامه بین ایران و نیوزیلند چه زمانی امضا شده است، گفت: این توافق نامه فوریه سال گذشته بین دو کشور منعقد شده است.  
این توافق نامه در حالی برای واردات کیوی از نیوزلند امضا شده که براساس ماده ۱۶ « قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی»، واردات تمام میوه‌ها به کشور به استثنای موز، انبه، نارگیل و آناناس ممنوع است. البته خردادماه امسال آووکادو هم به لیست میوه های مجاز برای واردات افزوده شد.
ایران با تولید سالانه ۳۰۰هزار تن کیوی، بعد از نیوزلند، استرالیا و ایتالیا، چهارمین تولیدکننده بزرگ این میوه گرمسیری در جهان است و مشخص نیست امضای توافق نامه مذکور با چه توجیه و هدفی انجام شده است.
امضای این توافق‌نامه آنجا عجیب‌تر می‌شود که محمود حجتی، وزیرجهادکشاورزی از مدافعان سرسخت حمایت از تولید داخلی و خودکفایی است و تلاش های وی طی سالهای گذشته با تکیه بر توان کشاورزان موجب شد ایران در تولید گندم به خودکفایی برسد.
پیگیری های خبرنگار مهر از وزارت جهادکشاورزی برای اطلاع از علت امضای این توافق نامه و جزییات آن به جایی نرسید اما در عین حال تشکل های بخش خصوصی در گفتگو با خبرنگار مهر، از امضای چنین توافق نامه ای برای واردات کیوی به کشور اظهار بی اطلاعی کردند.
کد مطلب: 76959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *