۰
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۴

سردیس مرتضی ممیز رونمایی شد

سردیس مرحوم مرتضی ممیز طراح و پیشکسوت گرافیک کشور در عمارت ارباب هرمز ( موزه گرافیک ) رونمایی شد.
سردیس مرحوم مرتضی ممیز طراح و پیشکسوت گرافیک کشور در عمارت ارباب هرمز ( موزه گرافیک ) رونمایی شد.
به گزارش ایرنا ، بهرام کلهرنیا هنرمند طراح عصر یکشنبه در مراسم رونمایی از این یادگار هنری اظهار داشت: استاد ممیز جزو نخستین کسانی است که طراحی گرافیک را بنیانگذاری کرد او گنجی استثنایی است که راه را برای پژوهش ها و بحث های بعدی هنرمندان فراهم کرد.
کلهرنیا افزود: بنیانگذار هنر گرافیک ایران در 20 سال گذشته آرزوی تحقق ایجاد موزه گرافیک را داشت که امروز این موزه نماد و نشانه ای از گرافیک ایران است و معنای خاصی دارد که ممیز نقشی کلیدی در این معنا و نیز نهادینه شدن رفتارهای اجتماعی، آموزشی و گرافیکی ایفا کرد.
در ادامه ابراهیم حقیقی رییس انجمن طراحان گرافیک افزود: من خودم را مدیون استاد ممیز می دانم و وظیفه شاگردها است تا نام این استادان بزرگ را زنده نگه دارند.
وی گفت: این تندیس بی نظیر کاری از استاد ایرج محمدی است امیدوارم یک مجسمه دیگر از استاد ممیز در گالری ممیز خانه هنرمندان جانمایی شود.
وی افزود: ممیز نوآوری ها و خط هایی در هنر گرافیک ایجاد کرد و به همه یاد آور شد که برای هر نوشته خود و قصه باید یک شخصیت متفاوت بیان کنند.
حقیقی گفت: از روزی که انجمن ما 20 ساله شد یکی از دغدغه ها تاسیس موزه بود چون در موزه می توانیم آثار هنرمندان ایرانی را حس کنیم و امیدوارم بتوانیم موزه گرافیک را در مکانی بزرگتر ایجاد کنیم تا دانشجویان نیز بتوانند از آن بهره کافی ببرند.
در ادامه ایرج محمدی هنرمند مجسمه ساز و خالق سردیس مرتضی ممیز گفت: سالها پیش از استاد ممیز خواستم که عکس بگیرم تا تندیس ایشان را بسازم ولی گفت: امروز هوا آفتابی نیست و این کار را به روز دیگری موکول کرد.
وی ادامه داد: تا کنون 15 نیم تنه و پرتره ساخته ام ولی دو اثر استاد ممیز و کمال اسماعیل برای من تنها پرتره نیستند بلکه نیروی عجیبی مرا هدایت به ساخت آن کرد.
محمدی افزود: جنس این سردیس از برنز است و نوع ریخته گری موم گرم شده است.
در ادامه حجت الاسلام و المسلیمین محمود دعایی رییس موسسه مطبوعاتی اطلاعات با اشاره به آشنایی خود با ممیز گفت: آرم روزنامه اطلاعات را مرحوم مسعودی طراحی کرده بود که نمادی از الهه پیام بود ولی در اوایل انقلاب برخی این آرم را قبول نداشتند و روزنامه اطلاعات نیاز به یک آرم جدید پیدا کرد.
وی ادامه داد: در آن زمان از ممیز دعوت شد تا چند نمونه تهیه کنند ولی دل ما با آرم قدیم روزنامه اطلاعات بود ولی بعد از مدتی این آرم پذیرفته شد.همین موضوع سبب آشنایی من با ممیز و هنر و طیف او که طیف بزرگان هنر بود شد.
در ادامه این مراسم از سردیس مرتضی ممیز رونمایی و نمایشگاه آثار او در موزه گرافیک افتتاح شد.
در این نمایشگاه 28 اثر تصویرسازی از این استاد گرافیک و 70 جلد کتاب هفته که مربوط به سالهای 40 تا 42 بود به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه از امروز تا 15 دی ماه میزبان هنرمندان و علاقه مندان به هنر گرافیک است.
مرتضی ممیز ملقب به پدر گرافیک ایران متولد 1315 تهران و درگذشته به سال 1384 در همین شهر به خاک کردان کرج سپرده شده.
او در طول نیم قرن فعالیت هنری خود در ایران و عرصه هنر بین‌المللی، در احیا و ابداع هنر گرافیک در ایران و پیشبرد و گسترش فرهنگ ملی و سنت‌های هنری نقش بارزی داشت. وی آذرماه سال ۱۳۸۳ به‌عنوان استاد برجستهٔ فرهنگستان هنر تجلیل شد.
کد مطلب: 78050
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *