۰
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱

از دست دادن قدرت رقابت پذیری تهران

معاون برنامه ریزی وتوسعه شهری شهرداری تهران، گفت: تهران به دلیل کمبود منابع و افزایش آلودگی، قدرت رقابت پذیری ندارد.
معاون برنامه ریزی وتوسعه شهری شهرداری تهران، گفت: تهران به دلیل کمبود منابع و افزایش آلودگی، قدرت رقابت پذیری ندارد.
به گزارش مهر، حجت اله میرزایی در نشست تخصصی تغییر اقلیم و پیامدهای آن بر آینده کلانشهر تهران که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد افزود: خسارت های ناشی از تعطیلی به دلیل آلودگی هوا، کوتاه شدن عمر انسانها و بیماری های جسمی و روانی بخشی از پیامدهای تغییر اقلیم است.
وی ادامه داد: منابع مالی، سرمایه انسانی و زیستی به عنوان پایه های اصلی شکل دهی رقابت پذیری در شهرها در معرض تخریب هستند.
معاون شهردار تهران اظهار کرد: به دنبال تغییرات اقلیمی و کاهش توان رقابت پذیری، شهرها قدرت جذب سرمایه، حفظ منابع انسانی و امکان تداوم و پویایی توسعه در رقابت های جهانی را از دست می دهند.
وی با اشاره به کاهش بارندگی به عنوان یکی از مسائل جدی ناشی از تعییرات اقلیمی تصریح کرد: عدم دسترسی به منابع آب مطمئن طی ۱۰ سال آینده، یکی از چالش های اصلی تهران خواهد بود.
میرزایی با تاکید بر اینکه کمیت و کیفیت آب در معرض مخاطره قرار گرفته است گفت: سهم استفاده از منابع آب زیرزمینی از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافته و درخصوص وجود آب برای زیست شهر تهران در ۱۰ سال آینده اطمینانی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از آلودگی صوت، خاک و هوا ناشی از مصرف سوخت های فسیلی است افزود: تهران قربانی اصلی تغییرات اقلیمی است.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران یادآور شد: در کشور ما تلاش جدی برای جایگزینی سوخت فسیلی به عنوان انرژی مصرفی با سایر انرژی ها صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است اظهار کرد: تاکنون تلاش های صورت گرفته برای حل مساله ترافیک تهران به توسعه بزرگراه ها و شریان ها محدود بوده است.
میرزایی تصریح کرد: متاسفانه ما به مثابه بیمار یا معتادی هستیم که روز به روز داروهای کشنده با دز بالا یا مواد مخدر با خطرات زیاد مصرف می کنیم.
وی تاکید کرد: در حالیکه می توانیم با استفاده از فن آوری اطلاعات، ذخیره انرژی و کاهش تقاضا این مسئله را مدیریت کنیم.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران در ادامه با اشاره به تولید روزانه ۹ هزار تن پسماند در پایتخت اظهار کرد: به همین دلیل شهرداری تهران روزانه سه تا پنج نوبت اقدام به جمع آوری زباله می کند.
وی با بیان اینکه در بعضی شهرها شهرداری دو تا سه بار نسبت یه جمع آوری زباله ها اقدام می کند خاطرنشان کرد: بدین ترتیب هزینه فعالیت مدیریت شهری در این شهرها به شدت کاهش پیدا می کند.
میرزایی در ادامه گفت: آلودگی زیست محیطی توسط کسانی تولید می شود که به دلیل سبک زندگی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمی کنند.
وی با بیان اینکه همه ما در آلودگی هوای تهران سهم جدی داریم تاکید کرد: اگر تک تک جمعیت تهران برای کنترل آلودگی و مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم مشارکت نکنند، حل این چالش امکان پذیر نخواهد بود.
معاون شهردار تهران اظهار کرد: باید از روش های بوروکراتیک به سمت روش های مشارکتی حرکت کنیم.
وی سطح درآمد، تمایلات مردم، هماهنگی و استمرار را به عنوان شروط موفقیت در این زمینه ذکر کرد و افزود: باید از برنامه ریزی های کوتاه مدت پرهیز کرد.
کد مطلب: 78070
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *