کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نخستین پیوند سلول‌های بنیادین آلوژن در کشور

14 آذر 1396 ساعت 20:25

نخستین پیوند مغز استخوان آلوژن (از فردی به فرد دیگر) در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز صبح امروز انجام شد.


نخستین پیوند مغز استخوان آلوژن (از فردی به فرد دیگر) در مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز صبح امروز انجام شد.
به گزارش فارس، بابک نجاتی فوق تخصص بیماری‌های داخلی، خون و آنکولوژی و رئیس بخش پیوند سلول‌های بنیادی امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: با توجه با اینکه حدود 20 سال بود به دنبال پیوند سلول‌های بنیادی در مرکز تبریز بودیم و به دلایلی این امکان فراهم نمی‌شد و با تلاش‌هایی که هم از سوی دانشگاه علوم پزشکی و هم از سوی مرکز درمانی امام رضا(ع) صورت گرفت توانستیم هم پیوند اتولوگ و هم آلوژن را در این مرکز انجام دهیم.
وی با اشاره به اینکه پیوند مغز استخوان به روش آلوژن برای نخستین بار در شمال‌غرب کشور انجام گرفته گفت: روش آلوژن که به صورت پیوند سلول‌های بنیادی(STEMSELE) فرد دهنده (DONOR) به فرد گیرنده می‌باشد و در این روش با استفاده از شیمی‌تراپی تمام مغز استخوان فرد گیرنده از بین رفته و سلول‌های بنیادی فرد دهنده به وی پیوند می‌شود و این پیوند قبلا در تهران انجام می‌شد و برای اولین بار با تلاش همکاران در بخش پیوند سلول‌های بنیادین این مرکز صورت گرفت.
نجاتی ادامه داد: بخش پیوند این مرکز از حدود دو سال پیش آغاز به فعالیت کرده که حدود 40 بیمار به صورت پیوند آتولوگ یعنی از سلول‌های بنیادی خود فرد پیوند زده می‌شد ولی اخیرا با تحقیقاتی که در این زمینه در این مرکز صورت گرفت توانستیم روش آلوژن را نیز اجرا کنیم.
وی در خصوص اینکه این روش برای چه بیماری‌هایی مورد استفاده است، افزود: این روش برای بیماری‌های سرطان حاد خون، نقص ایمنی بدن، آنمی داسی شکل، بیماری‌های ذخیره‌ای مانند کوشه،کانسرهای کلیه و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گزارش فارس حاکی است، گیرنده این پیوند خانم 26 ساله که از سرطان خون رنج می‌برد و دهنده برادر وی می‌باشد که به گفته پزشک معالج وی می‌تواند پس از گذراندن دوره مراقبت‌های ویژه‌ای که مختص این نوع پیوند می‌باشد به زندگی عادی خود باز گردد.


کد مطلب: 78240

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/78240/نخستین-پیوند-سلول-های-بنیادین-آلوژن-کشور

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir