۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۶

علل کاهش قیمت نفت

چرا قیمت نفت علیرغم اینکه هفته گذشته کشورهای نفتی عضو اوپک و دیگر کشورهای غیرعضو اوپک توافق کردند تا توافق کاهش عرضه نفت سال ۲۰۱۶ را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند، دوباره کاهش یافت.
چرا قیمت نفت علیرغم اینکه هفته گذشته کشورهای نفتی عضو اوپک و دیگر کشورهای غیرعضو اوپک توافق کردند تا توافق کاهش عرضه نفت سال ۲۰۱۶ را تا پایان سال ۲۰۱۸ تمدید کنند، دوباره کاهش یافت.
به گزارش فارس، کشورهای عضو اوپک و دیگر کشورهای عمده تولیدکننده نفت در جهان هفته گذشته توافق کردند تا توافق سال گذشته خود برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی را تا پایان سال 2018 را تمدید کنند. علی‌رغم این توافق که انتظار می‌رفت به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود، قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت، بلکه تا حدودی نیز شاهد کاهش قیمت نفت در بازار بودیم.
در معاملات امروز نفت برنت 15 سنت کاهش یافت و نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز همین مقدار کاهش یافت. البته قیمت نفت همچنان در نزدیکی سطح بالای خود در دو سال گذشته قرار دارد.
والری پل‌خوفسکی کارشناس مؤسسه فارکس کلاپ معتقد است تصمیم اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت برای تمدید توافق و متوقف کردن افزایش تولید نفت لیبی و نیجریه نمی‌توانند به سرعت قیمت نفت را بالا ببرند.
هم‌اکنون بازار نگران افزایش تولید نفت شیل آمریکاست؛ چراکه مؤسسه بیکر هاگز از افزایش تعداد دکل‌های فعال در آمریکا نسبت به ماه سپتامبر خبر داد و اعلام کرده تعداد آنها به 749 دکل گازی و نفتی رسیده است. 
این کارشناس نفتی معتقد است دلیل آنکه توافق اخیر به افزایش قیمت نفت منجر نشد این بود که پیشتر بازار روی آن حساب کرده بود و قیمت نفت پیش از نهایی شدن آن بالا رفته بود. قیمت نفت طی سه ماه گذشته افزایش قابل توجهی را بر همین مبنا داشته است و قیمت کنونی ناشی از واکنش بازار حتی پیش از حصول واقعی توافق به آن است. 
پل خوفسکی معتقد است نباید از کاهش نسبی قیمت نفت در بازار جهانی شگفت‌زده شده در صورتی که قیمت نفت برنت به زیر 60 دلار برسد خرید آن بسیار جذاب می‌شود.
وی پیش‌بینی کرد این روند به کاهش مازاد عرضه نفت در بازار جهانی منجر خواهد شد و در آینده شاهد تثبیت قیمت نفت از 60 تا 70 دلار در هر بشکه خواهیم بود.
 
کد مطلب: 78247
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *