۰
سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۷

هو کردن زیبنده دانشجوی بامنطق نیست

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ملتی می تواند سرپا بایستد که باهم متحد باشد و نگاه و زبان مشترک داشته باشد و با منطق، گفت‌وگو کند و الا دعوا کردن و هو کردن موجب پادگان درست کردن از سوی افرادی است که قدرت دارند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ملتی می تواند سرپا بایستد که باهم متحد باشد و نگاه و زبان مشترک داشته باشد و با منطق، گفت‌وگو کند و الا دعوا کردن و هو کردن موجب پادگان درست کردن از سوی افرادی است که قدرت دارند.
به گزارش ايسنا، مسعود پزشکیان که به مناسبت 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، بیشتر وقت جلسه پرسش و پاسخ خود را به این اختصاص داد تا به دانشجویان تفهیم کند که با گفت‌وگو و منطق نظرات‌شان را بیان کنند.
وی تاکید کرد: وقتی بحث دعوا و هو کردن در میان باشد، کسی که زورش بیشتر است حرفش پیش می‌رود؛ چه دانشگاه باشد، چه خارج از دانشگاه و اصلا در جامعه توسعه نیافته است که طرفین به یکدیگر فحش می دهند. شماها که خیلی سطح بالا هستید، شما باید اهل گفت‌وگو باشید نه هو کردن یک نماینده در دانشگاه.
نماینده مردم تبریز با بیان اینکه در کشور مشکلاتی وجود دارد و باید آنها را برطرف کرد، گفت: مشکلاتی در کشور وجود دارد که ما با آنها درگیر هستیم و تلاش می کنیم که آنها را اصلاح کنیم، البته برای من سخت است که در محیط دانشجویی سخنانی بگویم که خودم به عنوان یک مسئول باید تلاش کنم تا آنها را برطرف کنم.
وی ادامه داد: ما گذشتگان را بررسی کردیم و دیدیم که چه کسانی راست گفته‌اند و چه کسانی دروغ گفتند.
پزشکیان با انتقاد از اجرا نشدن برخی از مفاد قانون اساسی گفت: در ابتدای انقلاب اسلامی سخنانی بیان شد که مواردی از آنها هنوز اجرایی نشده است. این در حالی است که قرآن می فرماید چرا حرفی می زنید که عمل نمی کنید؟ خداوند ناراحت می شود که پایبند به حرف‌تان نباشید. البته زورهایی می زنیم تا یک کارهایی انجام دهیم اما موفق نبوده‌ایم.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فردای این مملکت در دستان دانشجویان است، گفت: وصیت‌نامه حضرت امیر برای کسانی که مدعی ولایتمداری هستند، می فرماید تمام بدبختی ما در این است که تقوا نداریم. حضرت در این وصیتنامه می فرمایند «شما را به تقوا توصیه می کنم و اگر دنیا دنبال شما آمد به آن اعتنایی نکنید و اگر دنیا را از شما گرفتند به آن تاسف نخورید» تقوا یعنی انجام کارها بدون خطا در همه امور زندگی. کسی که با این معنا با تقوا باشد همیشه موفق، توانا و خلاق خواهد بود.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: مملکت را آگاهی، دانش، مهارت و رفتار متکی بر علم نجات می دهد و هیچ کس جلوی شما را برای نجات دادن کشور و خدمت کردن به مردم محدود نکرده است. تمام مشکل این است که فقط حرف می زنیم و عمل نمی کنیم.
وی با اشاره به اختلاف گروه‌های سیاسی گفت: معتقدم منتقدان سیاسی باید موضوع مورد انتقاد خود را در عمل اجرا کنند و در حقیقت به مردم خدمت کنند، آن هم در مسئولیتی که بر عهده دارند.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نتوانستیم فقر را برطرف کنیم، گفت: هیچ مسئولی نمی تواند خود را از این مسئله کنار بکشند. همه ما در شکل گیری این روند مقصریم. قدم اول برای اصلاح جامعه این است که از خودمان شروع کنیم. چه بسیار دانشجویان ابتدای انقلاب که ادعا می‌کردند اگر به مسئولیتی برسیم، چنین و چنان می کنیم بعدها وقتی مسئولیت‌دار شدند یادشان رفت که در دوران دانشجویی چگونه فکر می کردند و چگونه انتقاد می کردند.

وی ادامه داد: مکانیزم پرداخت‌ها در بخش هایی از کشور ناعادلانه است و با هیچ بهانه و استدلالی نمی‌توان آن را توجیه کرد. آن وقت به مردم می گویند که چرا علیه جامعه پزشکان سخن می گویید. بنده نمی توان قبول کنم که یک نفر ماهی 150 میلیون تومان درآمد داشته باشد و یک کارگر ماهی یک میلیون حقوق داشته باشد.

نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به دانشجویانی که با سر دادن شعارهایی نظم جلسه را به هم می‌ریختند، تاکید کرد: اگر دانشجو اراده کند هیچ کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد، البته وقتی به مقام، پست و جایگاهی رسید و یادش نرفت که در دوره دانشجویی چگونه فکر می‌کرده است.
پزشکیان در واکنش به شعار «مجلس بی کفایت» تعدادی از دانشجویان حاضر در جلسه گفت: اگر مجلس بی کفایت است و نمایندگان بی کفایت به آن راه پیدا کرده‌اند، افرادی مثل شما چنین مجلسی را به وجود آوردند، پس در حقیقت مشکل خود شما هستید.
وی با انتقاد نسبت به رفتار توهین‌ آمیز برخی از دانشجویان در هو کردن نایب رئیس مجلس گفت: یکی دیگر از مشکلات دانشگاه‌ها این است که به راحتی دیگران را هو می کنند. بسیار طبیعی است که وقتی چنین افرادی وارد مجلس هم می شوند به شیوه دیگری سایر نمایندگان را هو می کنند. اصلا هو کردن زیبنده دانشجوی با منطق نیست. با منطق و استدلال حرف بزنید. امروز شما همان کاری را کردید که یک عده در مجلس می کنند و با داد زدن و هو کردن اجازه صحبت کردن را از نمایندگان می گیرند. نتیجه دعوا کردن و هو کردن پادگان درست کردن است. وقتی رویه این باشد کسی که زورش بیشتر است حرفش را به کرسی می نشاند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رفع حصر را از دغدغه های نمایندگان مجلس دانست و افزود: حصر دغدغه نمایندگان است اما از جایگاه مجلس نمی توان آن را حل کرد. ما تلاش می کنیم موضوع را به شکلی جمع کنیم، البته کار به این سادگی که فکر می کنید نیست. وقتی مسئولیت پیدا کردید متوجه می شوید که نتیجه دو به علاوه دو چهار نیست.

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس با وزارت وزرای سن دار دولت دوازدهم موافقت کرد، گفت: نسل مدیران بر اساس شاخص‌های مدیریتی انجام نمی‌شود یا بلد نیستیم این شاخص ها را پیاده کنیم یا مسائل سیاسی چنین اجازه‌ای را سلب می کند. این را هم بدانید که رئیس‌جمهور قویترین افرادی که را که می شناسد به عنوان اولین گزینه نظارت معرفی می کند. اگر مجلس با اولین گزینه مخالفت کند رفته رفته وزرای پیشنهادی بعدی ضعیف تر می‌شوند.
وی ادامه داد: البته در خلاء وجود احزاب ساختارمند مدیران ارشد در پی مدیران می روند و چون مدیرانی که بر می‌گزینند سابقه چندانی ندارند بنابراین پس از یک دوره مسئولیت ضعف‌ها و ناکارآمدی های آنها به چشم می آید، به همین دلیل است که پس از سه دهه از پیروزی انقلاب هنوز مشکلات کشور حل نشده است.

پزشکیان هشدار داد: باید به جای به زمین زدن شخصیت‌ها و مدیران با تجربه و حذف فیزیکی آنها نقص ها و کاستی ها و اشتباهات آنان را از طریق آموزش دادن، رفع کرد. نباید این مدیران را که نظام برای پرورش آنها هزینه‌های زیادی کرده است، از عرصه مدیریتی کشور حذف کرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان در خصوص عملکرد قوه‌ قضائیه و برخی ضعف های این قوه، چنین پاسخ داد: قوه‌ قضائیه بسیاری از اشکالاتش را قبول دارد به همین دلیل بیشترین اخراج‌ها برای سلامت این قوه انجام می گیرد.

وی در واکنش به سوال دیگر دانشجویی که در خصوص قدرت های پشت پرده سوال پرسید، گفت: بنده وجود این قدرتها را انکار نمی کنم، اما برای محدود کردن آنها باید با گفت‌وگو و منطق وارد شد. برای رسیدن به این هدف راه ها و تاکتیک‌های مختلفی وجود دارد، باید این راه‌ها را یاد بگیریم تا با کمترین هزینه‌ها به خواسته هایتان برسید.
پزشکیان از ایده‌اش برای اصلاح سیستم اطلاعاتی و داده‌ای کشور خبر داد و افزود: فقدان داده‌های صحیح و شفاف در سیستم مشکل امروز کشور است. وقتی چنین داده‌هایی نداشته باشیم دولت و مجلس هم نمی توانند تصمیمات درست بگیرند و علت شکل گیری رانت، رشوه و پولشویی نیز فقدان چنین داده‌هایی است.
وی ادامه داد: اول باید سیستم‌های معیوب کشور را درست کنیم و بنده با مشارکت و همکاری جمعی از متخصصان کشور این کار را آغاز کرده‌ام. برای شفاف سازی سیستم‌ها و داده‌ها به گونه‌ای عمل خواهد شد که مبنای کار خوداظهاری افراد خواهد بود و البته راستی آزمایی خوداظهاری‌ها در نهادهایی مثل سازمان امور مالیاتی، نظام بانکی، بیمه‌ها خودش را نشان خواهد داد و کم‌گویی‌ها مشت افراد را باز خواهد کرد.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بحران موسسات مالی و اعتباری را مصداق بارز فقدان اطلاعات و داده‌های درست دانست و افزود: دولت، مجلس و قوه‌ قضائیه با اینکه در تلاشند مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را حل کنند اما چون داده‌های شفافی وجود ندارد نمی توانند مشکل پول های دزدیده شده مردم را برطرف کنند.
پزشکیان در واکنش به پرسش دیگری از یکی از دانشجویان که پرسید که آیا مسئول مشکلات کشور مدیران ارشد کشورند پاسخ داد: مقصر مشکلات کشور مقامات ارشد نظام نیستند. عالی ترین مقام سیاسی کشور زمین و زمان را به هم می دوزد تا مشکلات کشور حل شود. ریشه این مشکلات در خود ماست و باید از خودمان شروع کنیم.
کد مطلب: 78265
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *