۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۹

صادق زیباکلام: از پوپولیسم ١٤٠٠ می‌ترسم

در ادامه آیین‌ها و سخنرانی‌ها به مناسبت روز دانشجو، دیروز ۱۹ آذر، صادق زیباکلام، مسعود پزشکیان و پروانه سلحشوری در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کردند.
در ادامه آیین‌ها و سخنرانی‌ها به مناسبت روز دانشجو، دیروز ۱۹ آذر، صادق زیباکلام، مسعود پزشکیان و پروانه سلحشوری در دانشگاه امیرکبیر سخنرانی کردند.
 
دانشجویان هر سه سخنران را ناگزیر کردند تا درباره دانشجویان ستاره‌دار و حصر صحبت کنند. بخش‌هایی از آنچه این سه سخنران گفتند را در ادامه می‌خوانید.  

زیباکلام: آیا باید از روحانی عبور کرد یا کنار او ماند؟
صادق زیباکلام در این مراسم گفت: «فکر می‌کنم برای دانشجویان ستاره‌دار و خبرنگاران در حبس و کسانی که در حصر هستند، چه کار کرده‌ام. این‌طور می‌توانم بگویم تا جایی که می‌توانستم هر کاری کردم، اما خود را مخاطب این پرسش می‌دانم که «چه کرده‌ام؟» و چرا امروز وضعیتمان چنین است؟»
 
به گزارش ایلنا این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه هر کاری که می‌توانسته برای رئیس‌جمهورشدن روحانی انجام داده، افزود: «اما امروز هرجا می‌روم ناامیدی می‌بینم و حال باید گفت که آیا باید از روحانی عبور کرد یا در کنار وی ماند؟».
 
او عملکرد اطرافیان رئیس‌جمهور را قابل نقد دانست و گفت: «به نظرم جهانگیری باید کنار بکشد و خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده کند. جهانگیری آمادگی کار اجرائی را دارد. البته ما باید کنار روحانی بمانیم و با او بسوزیم و بسازیم».
 
زیبا‌کلام با انتقاد از وضعیت اقتصادی دولت نیز گفت: «من از پوپولیسمی می‌ترسم که در سال ۱۴۰۰ ظهور کند و باز هم به مردم بگوید که حق شما را خورده‌اند. حالا یا آقای ضرغامی یا آقای رئیسی جای احمدی‌نژاد را می‌گیرد یا دیگری، اما سخت در اشتباه هستید اگر فکر کنید که لاریجانی جای احمدی‌نژاد را می‌گیرد. من می‌گویم نباید فضا را برای پوپولیسم آماده کرد. پس از روحانی عبور نمی‌کنیم اما به او می‌گوییم تغییر کن و وعده‌هایت را فراموش نکن.»
 
در ادامه این برنامه پروانه سلحشوری، عضو فراکسیون امید به سخنرانی پرداخت. او نیز به موضوع دانشجویان ستاره‌دار اشاره کرد و گفت: «موضوع ستاره‌دارشدن دانشجویان قابل قبول نیست.
 
 
سلحشوری افزود: «من چند روز پیش با دانشجویی صحبت می‌کردم که می‌گفت من حتی سیاسی نبوده‌ام و مرا ستاره‌دار کرده‌اند، توجه کنید که برای ستاره‌دار ‌کردن دانشجویان در دوره‌ای، حتی دانشجویی را که سیاسی هم نبوده است، ستاره‌دار کرده‌اند».
 
او مطالبه حقوق تحصیلی دانشجویان ستاره‌دار را وظیفه دانشجویان دانست و افزود: «ما هم باید به‌عنوان نمایندگان مجلس وظیفه خود را که پیگیری مطالبات شماست دنبال کنیم». سلحشوری به موضوع ناامیدی که جامعه را در بر گفته نیز اشاره کرد و گفت: «متأسفانه جو یأس، ناامیدی و بی‌تفاوتی در دانشجویان رواج دارد درحالی‌که دانشجو باید معترض و نقاد باشد و با این تهی‌سازی دانشگاه از علم، به سمت دانشگاهی می‌رویم که دانشجو بی‌تفاوت باشد چراکه بقای خود را در بی‌تفاوتی می‌بیند».
 
او ادامه داد: «روزگاری در دانشگاه نخبگانی ظهور پیدا می‌کردند که در زندان‌های پهلوی سفیر آزادی بودند و بعد از انقلاب جان خود را فدای وطن کردند برای اینکه ایران بماند. شما ماندید و معترض بودید و از آنها دفاع کردید و معترض بودید و دوم خرداد را آفریدید.
 
این نماینده مجلس درباره آمار دانشجویان ستاره‌دار گفت: «گفته شده ۵۴۹ دانشجو ستاره‌دار بودند که تقریبا همه آنها جذب شدند و حدودا ۲۹ دانشجو باقی مانده‌اند».
 
عضو فراکسیون زنان درباره اینکه برای مبارزه با فساد گفت: «عواملی که یک سیستم را به نابودی می‌کشد، فساد است. عزم مبارزه با فساد باید در مجلس صورت بگیرد. دعا کنید مجلس بتواند با فساد مبارزه کند».
 
نماینده مردم تهران در پاسخ به این سؤال که فراکسیون امید چقدر توانسته شعارهای خودش را دنبال و برآورده کند، گفت: «به نظرم نشانه‌های بهبود وضعیت را تا حدی می‌بینید. کمیته‌ای برای پیگیری موضوع رفع حصر تشکیل شده و روند به سمتی پیش می‌رود که ما امیدوار به رفع حصر هستیم. امیدی که امروز در بین شما می‌بینم، نشان از این است که فراکسیون امید بد عمل نکرده است».

پزشکیان: احمدی‌نژاد در چشمان آدم نگاه می‌کرد و دروغ می‌گفت
مسعود پزشکیان سخنان خود را این‌گونه آغاز کرد که «شعار نمی‌دهم، چون کسی از ما شعار نمی‌پذیرد. درحال‌حاضر جایی هم نیستیم که بخواهیم شعار دهیم. بنابراین سخن‌ گفتن با شما سخت است».
 
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: «فتنه جایی بود که ما به وعده‌هایی که در اوایل انقلاب دادیم و از آن دفاع می‌کردیم، به‌خوبی عمل نکردیم و حالا هم از این امتحان به راحتی بیرون نیامدیم».نماینده مردم تبریز خطاب به دانشجویان گفت: «معتقدم ما رفتنی هستیم. دوره ما گذشته است و فردا شما مملکت را اداره خواهید کرد. شما باید خود را برای فردا آماده کنید. چه خوششان بیاید چه نیاید، چه خوشمان بیاید چه نیاید، فردا برای شماست».
 
پزشکیان با این پرسش از دانشجویان که «آیا شما خود را برای فردا آماده کرده‌اید»، گفت: «بچه‌هایی که جبهه رفتند، صف اول تظاهرات بودند اما هنگامی که در قدرت بودند، عوض شدند. انقلابی‌بودن مهم نیست؛ انقلابی‌ماندن مهم است».
 
پزشکیان به برخی از مشکلات جامعه اشاره کرد و افزود: «اینکه بیرون گود باشند و بگویند لنگش ‌کن، کار آسانی است اما درست‌کردن مملکت کار ساده‌ای نیست. هنر این است که در گود باشی و توان لنگ‌کردن داشته باشی. بسیاری به‌خاطر پست، صندلی و... رد می‌شوند و نمی‌توان به‌راحتی کسی را اسم برد که بتواند برای این مملکت خدمت کند».
 
او در پاسخ به این پرسش که برای دانشجویان ستاره‌دار و روزنامه‌نگاران در بند چه کردید، گفت: «حل مشکلات اجتماعی به این سادگی نیست اما آیا این فضا با زمان احمدی‌نژاد قابل قیاس است؟ آیا این آزادی که درحال‌حاضر داریم زمان احمدی‌نژاد داشتیم».
 
نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه تغییرات نیازمند یک دهه است، گفت: «زمانی که احمدی‌نژاد حرف می‌زد، من تا آخر نمی‌ماندم. او در چشم آدم نگاه می‌کرد و دروغ می‌گفت». دانشجویی خطاب به پزشکیان گفت لیست امید برای زلزله‌زدگان چه کرده‌ و شما که در دانشگاه شهید بهشتی می‌گویید برای رأی‌تان به مردم مدیون نیستید، آیا این دانشگاه و مردم نبودند که شما را انتخاب کردند، او در جواب گفت: «من وعده‌ای ندادم که عمل نکرده باشم و هر حرفی نزدم که عمل نکرده باشم. من تا جایی که توان دارم، پیگیری کرده‌ام و از حصر کاسبی نکردم».
 
این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که در مجلس درباره مفاسد اقتصادی چه کردید؟ و چرا در یک برنامه زنده تلویزیونی هیچ‌کس جرئت نمی‌کند اسم مفسد اقتصادی را ببرد، گفت: «برای حل مشکلات مفاسد اقتصادی باید سیستم داده‌ها در مملکت راه بیندازیم؛ در این صورت می‌توان به راحتی در کشور کار کرد. اما اجرای آن کار ساده‌ای نیست اما راه مشخص است؛ اگر به سیستمی داده‌هایمان را اعلام کنیم و اگر بتوانیم این سیستم را در کشور فعال کنیم، مشکلات حل می‌شود».
 
کد مطلب: 78524
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *