۰
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۱

صیادان شمال کشور و مشکل بیمه

مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران گفت: به دنبال ایجاد فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات شیلات با قیمت پایین برای خانوار در تهران هستیم.
مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران گفت: به دنبال ایجاد فروشگاه‌های عرضه مستقیم محصولات شیلات با قیمت پایین برای خانوار در تهران هستیم.
به گزارش فارس، یعقوب دوجی بعدازظهر امروز در نشست خبری به آمار شناورهای فعال در عرصه صید و صیادی، آبهای خزر و جنوب کشور اشاره کرد و گفت: 12 هزار شناور سنگین و سبک با تولید سالانه 600 هزار تن انواع صید در دریای خزر و آبهای جنوب کشور فعالیت می‌کنند که طبق برآورد ما امسال میزان صید تا حدی افزایش داشته است. 
وی در ادامه گفت: در استان هرمزگان که فصل صید 44 روز بوده و به تازگی پایان یافته است، 2 هزار و 42 تن میگو برداشت شده که البته این رقم جدای از میزان میگوی پرورشی است و نسبت به سال قبل 23 درصد افزایش صید داشته‌ایم و نسبت به 10 سال گذشته 58 درصد افزایش صید دریایی ثبت شده است. 
مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران همچنین به افزایش صید ماهیان استخوانی شمال کشور هم اشاره‌ کرد و گفت: 20 هزار و 136 تن انواع ماهی استخوانی توسط تعاونی‌های صیادی پره صید شده است که نسبت به سال قبل 11 درصد افزایش داشته است. 
وی همچنین به توسعه ابزار صیادی برای صید در عمق آبهای جنوب کشور اشاره کرد و گفت: با کمک شیلات بررسی ماهیان در اعماق 400 متر را آغاز کرده‌ایم که با توجه به امکانات مدرن، امکان صید آنها وجود دارد و در تولید میزان و اشتغال‌زایی اهمیت به سزایی در پی دارد. 
دوجی همچنین به بحث خدمات بیمه‌ای برای صیادان اشاره‌ای کرد و گفت: برای نخستین‌بار ستاد و کارگروهی در سازمان شیلات ایران با حضور نمایندگان 7 استان ساحلی از جمله گلستان، مازندران و گیلان در شمال و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان در جنوب برگزار شده است. 
مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران، بالا بودن نرخ بیمه در شمال کشور را یکی از مشکلات صیادان برشمرد و افزود: با توجه به فصل صید در شمال کشور، صیادان تنها شش ماه فعال هستند و در کنار آن به دلیل تعداد زیاد افراد فعال در تعاونی‌های صیادی، حق بیمه آنها رقمی حدود 270 هزار تومان در ماه درنظر گرفته می‌شود که برای صیادان پرداخت آن مقدور نبوده و مقرون به صرفه نیست. 
وی ادامه داد: از طرف دیگر دولت برای تعدیل جمعیت صیادی اقدام به بازخرید نیروی صیادان مازاد کرده و 2 هزار نفر را بازخرید کرده است، در حالی که این مسائل برای صیادان جنوب صدق نمی‌کند، چرا که این صیادان در کشتی‌هایی فعالند که زیر پنج نفر شاغل داشته و قانونی برای آنها تصویب شده که به دلیل تعداد کم می‌توانند از پرداخت حق بیمه معاف بوده و از همان قانون بیمه کشاورزی یعنی 100 هزار تومان در ماه را پرداخت کنند، در صورتی که برای صیادان شمال چنین امکاناتی وجود ندارد. 
وی اظهار امیدواری کرد، با پیگیری‌های این اتحادیه مشکل صیادان شمال کشور نیز برطرف شود. 
خبر دیگری که مدیرعامل اتحادیه سراسری صیادی ایران اعلام کرد، این بود که برای کاهش قیمت تمام‌شده آبزیان و افزایش سهم آن در سفره خانوار به دنبال راهکاری برای عرضه مستقیم این محصولات در پایتخت هستیم. 
وی گفت: یکی از مشکلات توزیع در شهر تهران، وجود سازمان‌هایی از جمله سازمان میادین و میوه و تره‌بار است که باید با کار کارشناسی بیشتر و دقت بیشتری بتوانیم عرضه مستقیم را به همراه قیمت پایین آغاز کنیم، تا مشکلی ایجاد نشود. 
کد مطلب: 78569
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *