۰
سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۴

تصمیم ترامپ و نزدیکی فلسطین با ایران

ناصر عطا' نویسنده مشهور فلسطینی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به روزنامه 'کوریره دلاسرا' گفت: این تصمیم منجر به نزدیکی بیشتر فلسطینی ها به ایران خواهد شد.
ناصر عطا' نویسنده مشهور فلسطینی با اشاره به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، به روزنامه 'کوریره دلاسرا' گفت: این تصمیم منجر به نزدیکی بیشتر فلسطینی ها به ایران خواهد شد.
به گزارش ایرنا، این روزنامه ایتالیایی با انتشار مصاحبه ای از 'عطا'، به نقل از وی نوشت: مهم ترین نتیجه تصمیم ترامپ در میان فلسطینیان این بود که حتی میانه روترین جناح های فلسطینی نیز از این پس به ایران متمایل خواهند شد. 
وی افزود: این تصمیم باعث سرخوردگی شدید فلسطینی ها از سران کنونیشان شده و آنها مسئولان خود را به بی کفایتی متهم می کنند. این دلزدگی فلسطینی ها باعث می شود که آنها هرچه بیشتر به سوی کشوری که از دیرباز دشمن قسم خورده اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و آمریکا بوده، یعنی ایران، جذب شوند. 
به گفته عطا؛ فلسطینی ها پس از تصمیم ترامپ به روشنی می بینند که سیاست های سران فاسد آنها در تمامی سال های گذشته به شکست منجر شده و شاهد هستند که ساکنان محله های صهیونیست نشین شهر بیت المقدس ثروتمندتر از گذشته و محله های فلسطینی نشین به شدت فقیر شده اند. بنابراین به جای ابومازن (محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی) و یارانش، به حماس نگاه می کنند که به نوبه خود در پی اتحاد با ایران است که در خاورمیانه، از لبنان گرفته تا سوریه و عراق و حتی یمن، پیروز می باشد. در چهار ماه گذشته سران حماس از جمله ابومرزوق که از مدت ها پیش با عربستان اختلاف داشته اند، سه بار به تهران سفر کرده اند. 
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا پانزدهم آذر ماه اعلام کرد که بیت المقدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می شناسد و در سخنانی در کاخ سفید از وزارت امور خارجه این کشور خواست تا مقدمات انتقال سفارتخانه واشنگتن را از تل آویو به بیت المقدس، آماده کند. 
کنگره آمریکا در 23 اکتبر 1995 طرح انتقال سفارتخانه آمریکا به قدس را تصویب کرد، اما دولت های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه خودداری کرده اند. ترامپ در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (2016) وعده داده بود که این مصوبه را اجرا کند.
شهر قدس که مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان را در خود جای داده، بخش جدایی ناپذیر فلسطین بوده و از مهم ترین اماکن سه گانه مقدس اسلامی به شمار می آید و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مسلمانان برخوردار است. 
شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون مجموعا هشت قطعنامه در مورد قدس صادر کرده که در این قطعنامه ها بر حفظ نظم و امنیت قدس، محافظت از اماکن مقدس آن و پرهیز از هتک حرمت مقدسات و شکنجه و آزار ساکنان این شهر تاکید شده و در هیچیک از آنها، هرگز قدس اشغالی به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته نشده است. 
اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن شهر قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی، نقض آشکار قطعنامه ها و معاهده های بین المللی است و قدس شرقی (بخش شرقی بیت المقدس) از نظر قطعنامه های سازمان ملل متتحد، سرزمین اشغال شده محسوب می گردد. 
شورای امنیت سازمان ملل متتحد در دسامبر سال میلادی گذشته (2016) قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد که «هیچ تغییری در مرزهای قبل از چهارم ژوئن 1967 از جمله در رابطه با بیت المقدس به رسمیت شناخته نخواهد شد، مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر آن به توافق برسند. 
کد مطلب: 78618
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *