کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

كواكبيان در نشست بررسي مشكلات مناطق١١و١٤ در فرمانداري تهران مطرح كرد:

پيشنهاد دبيرخانه پيگيري مصوبات فرمانداري براي مناطق تهران يك ضرورت است

21 آذر 1396 ساعت 18:45

نشست مشترك اعضای مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران، تجریش و ری، دبیران شورایاری ها و مدیران ، مسوولان و نمایندگان دستگاه های اجرایی که در محل تالار اجتماعات فرمانداری تهران برگزار شد، بیش از پنج ساعت به درازا کشید .


نشست مشترك اعضای مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر تهران، تجریش و ری، دبیران شورایاری ها و مدیران ، مسوولان و نمایندگان دستگاه های اجرایی که در محل تالار اجتماعات فرمانداری تهران برگزار شد، بیش از پنج ساعت به درازا کشید .
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل فرمانداری تهران، در این جلسه که به بررسی مشکلات اهالی ساکن مناطق 11 و 14 شهرداری تهران در حوزه های عمرانی، خدمات، محیط زیست، فرهنگی و آسیب های اجتماعی، اختصاص داشت، علاوه بر "عیسی فرهادی" معاون استاندار و فرماندار تهران، "مصطفی کواکبیان"، "علیرضا رحیمی"، "محمدرضا بادامچی" و غلامرضا حیدری اعضای مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، نصرالله آبادیان شهردار منطقه 11، فرهود حمیدی فراهانی شهردار منطقه 14، دبیران شورایاری های محلات مناطق 11 و 14 و نیز ده ها نفر از مدیران ، مسوولان و نمایندگان دستگاه اجرایی، نیروی انتظامی و  راهور حضور داشتند.
فرماندار تهران در شروع این جلسه که پس از برگزاری جلسات در شورایاری ها و مساجد محلات مناطق 11 و 14 با حضور اهالی  تشکیل شد، ضمن قدردانی از حاضران در جلسه بویژه دکتر کواکبیان که هماهنگ کننده اصلی و پیگیری کننده این جلسات است گفت:  از تمامی حاضران به دلیل مسوولیت پذیریشان در حل مشکلات اهالی مناطق مختلف تهران و همچنین برای گزارش ها ی خوبی که ارایه شد و پیشنهادات و راهکارهای قابل توجه و بررسی مطرح گردید، تشکر می کنم .
فرهادی افزود: مصوباتی که برای منطقه 11 داشتیم برای منطقه 14 هم خواهیم داشت از جمله مشخص شدن بسته تشویقی برای بازسازی بافت فرسوده، جمع بندی  پیشنهادات منطقه 14  برای برنامه پنجساله شورای شهر، جمع بندی پیشنهادات شهرداری و شورایاری ها برای برنامه سال 97 و برخی از دستگاه ها مثل آموزش و پرورش که از اعتبارات تملک خود ما باید کمک کنیم بویژه در بخش  ورزش
فرماندار تهران تصریح کرد: برنامه تقسیمات تهران یک نکته بسیار مهمی است که همه بایستی کمک کنند و کار خود ما هست حتما جمع بندی کنیم . بحث های مربوط به جایگاه شورایاری ها که در مجمع نمایندگان تهران در حال انجام است . قطعی برق مدارس و سرای محله ها به دلیل بدهی ، پیگیری پیشنهاد تشکیل دبیر خانه که از سوی نمایندگان محترم مطرح شد، پیشنهاد آقای بازگیر(مدیر محیط زیست) در خصوص حضور مدیر یا نماینده محیط زیست و مراکز مردم نهاد در محله هایی که با حصور اهالی جلسه تشکیل می دهیم ، از مباحثی است که مطرح شد و بایستی بر اساس راهکارهای ارایه شده پیگيري شود
 
هشدار فرماندار نسبت به معکوس شدن رشد جمعیت
وی گفت : در بحث آسیب های اجتماعی چند موردش بسیار حایز اهمیت است که بایستی شورایاری ها با همکاری شهرداری ها و فرمانداری به جد به آنان پرداخته و دنبال کنند از جمله این آسیب ها طلاق ، حاشیه نشینی ، فقر، اعتیاد، است . 
فرهادی اضافه کرد: هنر ما و شما این است که آسیب ها را اول کنترل کنیم و بعد کاهش دهیم . خوشبختان در شش ماه امسال بحث طلاق نسبت به زمان مشابه سال قبل، کاهش داشته اما این در حالی است که آمار ازدواج هم کاهش نشان می دهد .
آمار زاد و ولد در سطح کشور در هر سال یک میلیون و 200 هزار نفر است و 950 هزار نفر هم مرگ و میر داریم که اختلاف این دو آمار 300 هزار نفر است. در سال آینده آمار زاد ولد کاهش خواهد داشت و شمار مرگ و میر هم با روند رو به رشد پیری جمعیت و بلایای طبیعی افزایش پیدا می کند این در حالی است که در 12 سال اینده این دو آمار بهم می رسند یعنی آمار زاد و ولد و مرگ و میر مساوی می شود و بعد رشد جمعیت منفی می شود و این کاهش جمعیت به صورت قطعی اتفاق خواهد افتاد و این موضوعی است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی خطاب به حاضران در جلسه گفت : خدمت رسانی در حوزه های آب، برق، گاز و سایر خدمات از وظایف ذاتی مسوولان اجرایی است که بایستی تامین شود، اما آنچه که مهم تر از این بحث ها است و تمامی مسوولان وظیفه دارند به جد در کاهش و کنترل آن کوشا باشند، آسیب های اجتماعی و سرآمد آسیب های اجتماعی بحث طلاق است. یعنی اگر تهران گلستان بشود و تمامی شاخص ها بهترین ها باشد اما به خانواده های در حال متلاشی شدن توجه نشود، چیزی از این گلستان باقی نمی ماند اونهم خانواده ایرانی که سرآمد دنیا ست و آن هم خانواده ایرانی که واژه اسلامی را یدک می کشد آن هم خانواده ایرانی، اسلامی که واژه شیعه را نیز یدک می کشد. این خصوصیات در بحث تربیت ، آموزش، جلوگیری از طلاق ، اعتیاد، فقر و حاشیه نشینی ، بایستی سرآمد می بود.
یک کاری را ما به منظور رسیدگی، کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی در محلات مختلف تهران بزرگ شروع کرده ایم که البته زمانبر خواهد بود تا به طور کامل نتیجه بدهد چرا که دستگاه ها و وزارت خانه های مختلف ، نمایندگان محترم مجلس و شورای شهر، شهرداری ها  و شورایاری ها که از اقشار مختلف مردم در آن عضو هستند، بایستی در به سر انجام رساندن آن فعالیت و همکاری موثر داشته باشند.
در تهران هر چیزی الگو شد در کشور هم الگو می شود چرا که 20 درصد جمعیت کشور در تهران زندگی می کنند و این یعنی تاثیر گذاری بالا حتی 80 درصد بقیه هم از جنبه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی و تصمیم گیری کلان حاکمیتی ، حکومتی ، دولت و مجلس ، دستگاه قضایی ، نیروهای نظامی و انتظامی ، امنیتی ، توسط همین 20 درصد اداره می شود و تاثیر می گیرد.
 
  از مشکلات منطقه 14 بحث جمع آوری معتادان متجاهر است
"مصطفی کواکبیان " نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از مشکلات منطقه 14 بحث جمع آوری معتادان متجاهر است گفت: کمپ 10 هزار نفری که هست پاسخگو نیست و بایستی تلاش شود کمپ دوم هم راه اندازی گردد.
وی با تشکر از تک تک مسوولان اجرایی شهر تهران که برای رفع مشکلات مردم تلاش شبانه روز ی دارند گفت : شهرداران مناطق  14 و 11، دبیران شورایاری ها ، جناب اقای فرهادی فرماندار  محترم تهران بزرگ که واقعا اگر پشتکار ایشان نبود ما هم در این جلسات نبودیم و انصافا وقت می گذارند، به همراه نمایندگان محترم مجمع نمایندگان تهران ، نمایندگان محترم شورای اسلامی و مسوولان محترم اجرایی برای رسیدگی به مشکلات و امور مردم، پای کار هستند .
کواکبیان افزود: پیشنهادی که دکتر رحیمی(نماینده مجلس) فرمودند در خصوص تاسیس دبیر خانه ای هر چند با دو یا سه کارمند برای پیگیری ها و بررسی نتایج بدست آمده بسیار کارساز و موثر خواهد بود . حتی پیشنهاد آقای مهندس بازگیر(مدیر اداره محیط زیست) هم خوب است که ما از مراکز مردم نهاد محله ها هم استفاده کنیم تا تنها متکی به شورایاری ها نباشیم در حقیقت یک حسن این جلسات همین پیشنهادات و تجاربی است که به دست می آید.
وی افزود: از فرصت استفاده می کنم و به مناسبت روز جهانی معلولان به این عزیزان تبریک می گویم به اعتقاد بنده مسوولان زیاد نیازی نیست برای کمک به معلولان خودشان را به زحمت بیاندازند همین که قانون را در مورد آنان به اجرا بگذارند از جمله قانون به کارگیری 3 درصد  نیروهای مورد نیازشان  از معلولان، کافی است، امری که اجرا نمی شود.
نماینده مردم تهران ابراز امیدواری کرد که مشکلات اهالی محلات مختلف تهران از طریق این پیگیری ها  حل شود.
 
 
محله ها بایستی در شورای اسلامی شهر نماینده داشته باشند
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برگزاری این جلسات را برای رسیدگی و حل مشکلات اهالی تهران بسیار مفید توصیف کرد و گفت : آنچه در شهر تهران خیلی مهم است و شاید مقداری از سوی مسوولان سیاسی شده این است که 360  محله در تهران داریم که دست کم بایستی یک نماینده در شورا داشته باشند.
بادامچی با بیان این مطلب که در اکثر شهرهای کشورهای توسعه یافته شهرداران به عنوان ناظر در شورها حضور دارند، افزود: ما باید با کمک شما و کمک نماینده ها بتوانیم خیلی از مسائل را حل کنیم و ارتباط خوبی داشته باشیم کلان شهر تهران با 20 میلیون جمعیت در روز ، نیاز به شناسایی چالش ها و آسیب ها دارد . به عنوان نماینده مردم در مجلس وظیفه ما پیگیری مشکلاتی است که در این جلسه مطرح شد.
 
تا کنون در 14 منطقه شهرداری تهران با حضور شورایاران جلسه برگزار شده است
نماینده مردم تهران نیز با تشکر از فرماندار تهران برای وقتی که برای بررسی موضوعات و مشکلات اهالی مناطق مختلف تهران اختصاص داده اند و همچنین قدردانی از کواکبیان که بانی خیر این جلسات هم در مجمع نمایندگان تهران و هم در شهرداری ها شده است گفت:  تا الان در 14 منطقه جلسه با شورایاری برگزار شده ، در هفت منطقه نیز با  شهرداری ها  و نمایندگان و در مساجد و در مرحله بعدی پنج جلسه برای جمع بندی و نتیجه گیری در فرمانداری تهران برگزار شده است.
رحیمی تصریح کرد: از طرف مجمع نمایندگان شهر تهران ، از تمامی مدیران، مسوولان و نمایندگان محترم دستگاه های اجرایی که در حال خدمت به مردم هستند تشکرمی کنم . حسن این جلسات این است که حداکثر اطلاعات را از پایین ترین نظام اجرایی و نیز سطوح میانی به نمایندگان منتقل می کند و اگر انتظار این است که نمایندگان مدفعان خوبی برای پیگیری مشکلات باشند بایستی بیشترین اطلاعات را داشته باشند و لازمه داشتن اطلاعات هم همین جلسات مشترک است و از داخل همین جلسات هم هست که راهکارها و راحل ها بیرون می آید.
وی گفت: ناگزیر از تذکر دو نکته هستم، عمده مطالب و مشکلاتی که عزیزان مطرح می کنند دو بخش دارد یک بخش منطقه ای که در حوزه های مختلف اب، برق، گاز، انتظامی و ترافیک مطرح می شود بخشی هم مربوط به فرامنطقه ای و سطح شهر تهران و حتی کشوری است. هر چقدر مسائل و مشکلاتی که مطرح می شود کلان تر باشد بیشتر قابل طرح و عملیاتی شدن است و خود بخود مشکلات مناطق را نیز حل خواهد کرد. مثل مشکل سرای محلات اگر قرار است در خصوص مشکل آب ، برق و گاز این محلات تخفیفی یا معافیتی صورت گیرد بهتر است که به صورت فرا منطقه ای و برای سطح تهران دیده شود.
رحیمی اضافه کرد: مشکلاتی که مناطق مختلف آموزش و پرورش در ارتباط با هزینه برق، آب و گاز دارند مشکل یک منطقه از تهران و یا حتی سطح تهران هم نیست این مشکل مربوط به سراسر کشور است. با یک نگاه ملی نمایندگان مجلس می توانند زمینه ساز راه حلی برای این مشکل باشند. البته در برنامه ششم بخشی از این مشکل در مجلس حل شد. برای حل برخی از اختلاف نظرهای موجود میان آموزش و پرورش و دستگاه های خدمات رسان نیاز به مصوبه و قوانین جدید دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: در مجمع نمایندگان تهران سعی می کنیم که این جلسات را ساختارمند کنیم اما پیگیری موضوعات مطرح شده در این جلسات نیاز به یک دبیر خانه دارد هر چند که راه حل های اتخاذ شده در این جلسات توسط فرماندار محترم  تهران به مصوبه تبدیل شده و توسط معاونان و مدیران فرمانداری پیگیری می شود.
 


کد مطلب: 78640

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/78640/پيشنهاد-دبيرخانه-پيگيري-مصوبات-فرمانداري-براي-مناطق-تهران-يك-ضرورت

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir