۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۸
در ماه گذشته؛

صادرات نفت ايران به چين به ۳۷۴ هزار بشكه در روز رسيد

آمار گمرك چين نشان مي‌دهد كه واردات نفت اين كشور از ايران در ماه اوت به ۳۷۴ هزار بشكه در روز بوده است.
اداره گمرك چين اعلام كرد: واردات نفت چين از ايران در ماه اوت نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۲۰ درصد كاهش به پايين‌ترين سطح پنج ماهه گذشته رسيد.

بر اين اساس چين به عنوان دومين كشور بزرگ مصرف كننده نفت جهان در ماه اوت يك ميليون و ۵۸۰ هزار تن (حدود ۳۷۴ هزار بشكه در روز) از ايران نفت وارد كرده است.

واردات نفت چين از ايران نسبت به ماه گذشته حدود ۱۸درصد كاهش يافته و دومين كاهش متوالي ماهانه واردات نفت چين از ايران پس از كاهش ۲۸ درصدي در ماه ژوئيه است.

چين به عنوان بزرگترين مشتري نفت ايران واردات خود را از ايران را به رغم تحريم‌هاي آمريكا ادامه داده است. هونگ لي سخنگوي وزارت امور خارجه گفته است: خريد نفت از ايران كاملا موجه و قانوني است.

آمريكا اعلام كرده كه چين به دليل كاهش واردات نفت از ايران از يك معافيت ۱۸۰ روزه در زمينه واردات نفت از ايران برخوردار شده است.

اين در حاليست كه كاهش واردات نفت چين از ايران در نيمه اول امسال به دليل اختلاف با شركت ملي نفت ايران بر سر قيمت بوده است.

بر اساس قانون يكجانبه آمريكا، بانك و موسسات مالي كشورهايي كه از معافيت آمريكا برخوردار نشوند قادر به همكاري با نظام مالي آمريكا نخواهند بود. ايران در اين ماه ۸.۶ درصد نفت چين را تامين كرده است. اين رقم در ماه ژوئيه ۸.۸ درصد و در ماه ژوئن ۱۲ درصد بود.

واردات نفت چين از ايران در سه ماه اول امسال ۳۴۷ هزار بشكه در روز در سه ماهه دوم ۵۱۶ هزار بشكه در روز و در ماه‌هاي ژوئيه و اوت به طور متوسط ۴۱۵ هزار بشكه در روز بوده است.

به گزارش ایسنا، ايران در نيمه نخست امسال چهارمين تامين كننده نفت چين در ماه اوت بوده و پس از عربستان، انگولا و روسيه قرار داشته است.

بر اساس آمار گمرك چين، واردات نفت خام چین از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۹ میلیارد و پنج میلیون و ۶۱۲ هزار و ۳۲۷ دلار شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۱ کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین مدت عربستان سعودی با بیش از ۲۳.۸ میلیارد دلار بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین بود. آنگولا با ۱۸.۱ میلیارد دلار و روسیه با ۱۱ میلیارد دلار رده های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. عمان نیز بعد از ایران با صادرات ۷.۵ میلیون دلاری نفت خام به چین جایگاه پنجم را بدست آورد.

کل واردات نفت خام چین در مدت زمان یاد شده با رشد ۲۵ درصدی نسبت به نیمه اول ۲۰۱۱ به بیش از ۱۱۸.۲ میلیارد دلار رسید.

به این ترتیب می‌توان تخمین زد که ايران در نيمه اول سال ۲۰۱۲ سهمی معادل ۷.۶ درصد از کل واردات نفت خام چین را به خود اختصاص داده است.

همچنین آمارهای گمرک چین نشان می‌دهد که ایران در نیمه نخست امسال پنجمین صادرکننده بزرگ استیرن به چین بوده است. در این مدت صادرات استیرن ایران به چین با کاهش ۱۸ درصدی به بیش از ۲۲۰.۷ میلیون دلار رسید. کره‌جنوبی، عربستان سعودی، ژاپن و تایوان رده های اول تا چهارم را در این بخش به خود اختصاص دادند.
کد مطلب: 7872
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *