۰
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۰

تمركزراهبرد آمریکا بر مقابله با نفوذ ایران

یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که واشنگتن در تلاش است تا راهبردی برای به عقب راندن نفوذ ایران در منطقه تدوین کند.
یک روزنامه آمریکایی گزارش کرد که واشنگتن در تلاش است تا راهبردی برای به عقب راندن نفوذ ایران در منطقه تدوین کند.
به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشت که با عقب‌نشینی تکفیری‌های داعش، آمریکا بر مقابله با ایران متمرکز شده است.
در مقدمه این گزارش نوشته شده است که مقامات آمریکایی در تلاش شدید هستند تا دریابند که کجا و چگونه می‌توانند با نفوذ ایران در منطقه مقابله کنند.
این روزنامه آمریکایی نوشت که واشنگتن، تل‌آویو و ریاض تا حد زیادی از گسترش نفوذ نظامی ایران در سراسر منطقه نگران هستند.
یکی از مقامات ارشد آمریکا گفت: «رهبری ما هدفی را معین کرده تا طبق آن به ایران و نایبان این کشور اجازه ندهد بتوانند در سوریه حضوری داشته باشند تا از آن برای تهدید همپیمانان ما و خود ما در منطقه استفاده کنند».
وی ادامه داد: «راه‌های مختلفی برای اجرای این هدف وجود دارد و ما هنوز در حال کار کردن بر روی این اهداف هستیم».
بنا به گفته برخی منابع آگاه، ژنرال «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است اوایل سال آینده میلادی، یک سخنرانی سیاسی درباره سوریه ارائه کند که در آن راهبرد جدید دولت آمریکا درباره سوریه ارائه شده است.
طبق این گزارش، یکی از موضوعاتی که دولت ترامپ می‌بایست به آن بپردازد، این است که آیا ایران را به عنوان هدف جدید و آشکار برای بیش از 2 هزار نیروی آمریکایی که درحال حاضر در سوریه هستند، قرار دهد یا خیر.
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که ارتش آمریکا برای دستکم در آینده نزدیک در سوریه باقی می‌ماند تا اطمینان حاصل کنند که داعش دیگر قدرت را به دست نمی‌گیرد و اعضای باقیمانده داعش به تهدید خطرناک جدید تبدیل نمی‌شوند.
وال استریت ژورنال ادامه داد، اما این نظامیان همچنین می‌توانند در خط مقدم تلاش جدید واشنگتن برای مقابله با حضور ایران در سوریه مستقر شوند.
«مارک دوبوویتس» مدیر اجرایی اندیشکده دست‌راستی و ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» که رابطه نزدیکی با دولت ترامپ دارد، می‌گوید: «حضور نظامی در سوریه می‌بایست به صورتی روزافزون مرکز ثقل راهبرد خنثی‌سازی ایران باشد. بدون قدرت نظامی آمریکا در سوریه، هیچ اهرم سیاسی‌ای وجود ندارد».
طبق این گزارش، تغییر تمرکز از داعش به ایران با چالش‌های زیادی همراه خواهد بود. این روزنامه مدعی شده است که یکی از این واکنش‌ها می‌تواند هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در منطقه باشد.
وال استریت ژورنال نوشت که «مایک پمپئو» رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) ماه گذشته نامه‌ای خصوصی را به سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروهای سپاه قدس ایران ارسال کرد و نوشت: «دولت آایالات متحده، وی (سلیمانی) و ایران را برای حملات به منافع آمریکا در عراق توسط نیروهای تحت کنترل ایران، مسئول می‌داند».
این گزارش ادامه داد، دولت ترامپ از قبل برای تقابل مستقیم با ایران در سوریه ابراز تمایل از خود نشان داده است. در طول تابستان، ارتش آمریکا دو پهپاد ایران را در شمال سوریه منهدم کرد.
مک مستر اخیراً به وضوح اعلام کرده است که آمریکا در حال یافتن راه‌هایی برای مهار «تهدید ایران در سوریه» است.
وی در یک نشست عمومی اوایل ماه جاری میلادی گفت:‌ «آنچه که با آن روبرو هستیم، چشم‌انداز حضور ارتش نیابتی ایران در مرزهای اسرائیل است».
این گزارش ادامه داد که مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا از اطلاعات محرمانه‌ای خشمژین شده‌اند که نشان می‌دهند ایران در حال ایجاد یک تأسیسات نظامی در شمال غربی سوریه برای تولید موشک‌های بلند برد است.
این گزارش در پایان نوشت، دولت آمریکا به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از تبدیل جنگ سوریه به جنگ منطقه‌ای میان اسرائیل و ایران است. آمریکا و همپیمانان این کشور تلاش می‌کنند تا از گسترش مناطق کاهش تنش در سوریه برای متوقف کردن گسترش ایران در امتداد مرز سرزمین اشغالی و اردن شوند اما منتقدان می‌گویند که توافقات در واقع دستاوردهای ایران را افزایش می‌دهد و اهداف واشنگتن را تضعیف می‌کند.
کد مطلب: 78773
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *