۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۵

فروش دختران در برخی مناطق کشور

رئیس فراکسیون زنان مجلس اظهارات تکان‌دهنده‌ای در مورد ازدواج، فروش دختران، تجرد قطعی و... داشته است. در دهه‌های اخیر در حوزه خانواده با مسائل مختلفی روبه‌رو شده‌ایم. این در حالی است که علاوه بر این مسائل برخی از معضلات و آسیب‌هایی که از قبل در مورد خانواده وجود داشته است، همچنان تداوم دارند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. در دهه‌های اخیر همواره طلاق در ایران افزایش و ازدواج کاهش داشته است. حالا رئیس فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: بیش از ۹۸۰‌هزار نفر از دختران کشور در سن تجرد قطعی به سر می‌برند. پروانه سلحشوری که در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با آیت ا... گرامی سخن می‌گفت، همچنین عنوان کرد: در برخی مناطق کشور دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند.
 رئیس فراکسیون زنان مجلس اظهارات تکان‌دهنده‌ای در مورد ازدواج، فروش دختران، تجرد قطعی و... داشته است. در دهه‌های اخیر در حوزه خانواده با مسائل مختلفی روبه‌رو شده‌ایم. این در حالی است که علاوه بر این مسائل برخی از معضلات و آسیب‌هایی که از قبل در مورد خانواده وجود داشته است، همچنان تداوم دارند و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. در دهه‌های اخیر همواره طلاق در ایران افزایش و ازدواج کاهش داشته است. حالا رئیس فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: بیش از ۹۸۰‌هزار نفر از دختران کشور در سن تجرد قطعی به سر می‌برند. پروانه سلحشوری که در دیدار اعضای فراکسیون زنان مجلس با آیت ا... گرامی سخن می‌گفت، همچنین عنوان کرد: در برخی مناطق کشور دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند.
در ایران تقریبا حدود ۱۷‌درصد دختران پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی ازدواج می‌کنند. طبق آمار یونیسف سه‌درصد از دختران هم پیش از رسیدن به سن ۱۵ سالگی ازدواج می‌کنند. برای مثال از بین ۳۰۳ زن تحت پوشش خانه‌های ایرانی جمعیت امام علی (ع) که امسال در مراسم روز مادر شرکت کردند 7/37‌درصد در سن ۱۰ تا ۱۵ سال، ۵۰‌درصد آنها در سن ۱۵ تا ۲۰ سال و مابقی در سن بالای ۲۰ سال ازدواج کرده بودند. بسیاری از این زنان نیز در فرایند ازدواج از تحصیل محروم شده و با بارداری زودرس روبه‌رو شده بودند. باید دانست که حدود ۸۵‌درصد از این زنان همسرانشان معتاد هستند. همچنین تعدادی از آنها برای تامین مخارج زندگی خود در سر چهارراه‌ها، گل‌فروشی یا دستفروشی می‌کنند.
هشدار درباره تجرد قطعی
نماینده تهران در مجلس و رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: بیش از 980‌هزار نفر از دختران کشور در سن تجرد قطعی به سر می‌برند. پروانه سلحشوری اظهارکرد: میانگین سن ازدواج برای دختران بین 22 تا 24 سال است و اگر دختری که در سن 45 سالگی یا بیشتر قرار داشته باشد، اما هنوز ازدواج نکرده باشد، در ردیف زنانی که تا پایان عمر به صورت مجرد زندگی می‌کنند، محسوب می‌شود. او تاکید کرد: این گروه از زنان باید دارای شغل و همچنین مسکن و سرپناهی باشند و مورد حمایت قرار بگیرند.
عضو فراکسیون امید مجلس دهم در عین حال روند رو به رشد ازدواج دختران در دوران کودکی را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: ازدواج زودهنگام دختران در سنین کودکی آسیب‌های فراوان را متوجه خود فرد و جامعه می‌کند. او با اذعان به اینکه در برخی مناطق کشور دختران به عنوان ازدواج فروخته شده و مورد معامله قرار می‌گیرند، افزود: 50‌درصد ازدواج‌هایی که در سنین کودکی انجام می‌شود، مرگ زودهنگام مادر یا فرزند را در پی دارد و میزان ابتلای چنین مادرانی به بیماری سرطان تا 70‌درصد افزایش پیدا می‌کند. سلحشوری خاطرنشان کرد: کمیسیون فراکسیون زنان مجلس از یک سال قبل در دیدارهای خود با علما و مراجع موضوع ازدواج کودکان را مطرح و از آنها در این زمینه درخواست کمک کرد.
او افزود: مجلس حتی اگر قانونی را علیه ازدواج کودکان تصویب کند، به علت مشروعیتی که این نوع ازدواج‌ها از نظر احکام شرعی دارد، هیچ‌اقدامی برای رفع معضل ناشی از آن امکانپذیر نیست. سلحشوری با اشاره به وجود زنان زیادی که در دوره میانسالی به بیماری‌های گوناگون دچار هستند، علت این مساله را گسترش و رواج بیش از حد فرهنگ آپارتمان‌نشینی توصیف کرد و افزود: آلودگی‌های زیست‌محیطی و برخوردار نبودن از نور کافی و نداشتن تحرک نیز در کنار معضل یاد شده عامل بروز بیماری‌های استخوانی، اسکلتی و دیابت در بین زنان میانسال به شمار می‌رود. این نماینده مجلس، ورزش را یکی از نیازهای ضروری زنان عنوان کرد و افزود: به رغم رعایت مسائل مربوط به اختلاط زنان و مردان در محیط‌های ورزشی، اما به دلیل سختگیری‌هایی که صورت می‌گیرد، موضوع ورزش کردن زنان زیر سوال رفته است.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برای پیشبرد اهداف اسلام نقش زنان و خانواده بی‌بدیل است، افزود: علما نیز در این زمینه نقش تاثیرگذاری دارند، چون در طول تاریخ این گروه تنها مرجعی بودند که با رهنمودهایشان جامعه را در مسیر درست قرار می‌دادند. سلحشوری اضافه کرد: با توجه به تحولاتی که امروز در جامعه رخ می‌دهد این نیاز احساس می‌شود که ارتباط نزدیک‌تری با علما داشته باشیم و ما را راهنمایی کنند. او با اذعان به دوری جوانان از ارزش‌های دینی و ایجاد نوعی بی‌اعتمادی در بین این قشر، افزود: نسل جوان سوال‌هایی دارند، که ما نمایندگان مجلس می‌خواهیم نقش واسط را بین آنها و علما برای پاسخگویی به این شبهه‌ها ایفا کنیم. به گزارش ایرنا، نماینده تهران با اشاره به کرامت و مقام والای زن در اسلام، تاکید کرد: هیچ‌یک از ادیان جایگاهی را که اسلام برای زن در نظر گرفته است، قائل نیستند، اما تبلیغات سوء مانع رساندن پیام این دین الهی شده است.
ازدواج زودهنگام مورد توجه قرار گیرد
یک‌پژوهشگر مسائل اجتماعی درباره ازدواج زودهنگام، فروش و معامله دختران به«آرمان»می‌گوید: از گذشته تاکنون در روند ازدواج در جامعه ما مقوله‌ای تحت عنوان شیربها وجود داشته و دارد. این در حالی است که هم‌اکنون نیز در برخی از مناطق کشور شیربها از داماد اخذ می‌شود، اما اگر این شیربها بیش از مبالغ مرسوم و عرف اخذ شود، می‌توان این اقدام را خرید و فروش دختر دانست.
ثریا عزیزپناه می‌افزاید: اغلب در ازدواج‌های زودهنگام فاصله سنی زوجین بیش از سنین متعارف است و خانواده‌ها به‌دلیل فقر خواستار این پیوند هستند. او تاکید می‌کند:‌ این مساله در کشور ما کمرنگ است و اغلب در مناطق محروم و در بین اقوام مهاجر و پناهنده مشاهده می‌شود.
عزیزپناه می‌افزاید: وقتی در کشور ما آمار حاشیه‌نشینان و افراد با وضعیت اقتصادی زیرخط فقر مطرح می‌شوند، طبیعتا در چنین شرایط معیشتی خانوارها ممکن است به فرزندان خود و به‌ویژه فرزندان دختر به عنوان کالا نگاه کرده و از این کالا برای برون رفت از فقر و تنگناهای معیشتی خانوار استفاده کنند. در این اقدام خانوارها شاید دخترشان را به شکل رسمی به فروش برسانند. او درباره دیگر عوامل فروش دختران می‌گوید:‌ مساله اعتیاد، طلاق و انواع آسیب‌های اجتماعی در این زمینه تاثیرگذار است. بی‌شک وقتی خانواده‌ای با فقر و اعتیاد روبه‌رو باشد، ایفای وظایف پدر و مادری به یک مساله دشوار تبدیل می‌شود. به گفته این پژوهشگر مسائل اجتماعی چند عامل باعث می‌شود که به دختران به عنوان شی نگاه شود، در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که خانوادهایی با حد معیشتی مناسب دخترشان را در حد کالا بدانند.
عزیزپناه تاکید می‌کند:‌ چندین سال است که این بحث به عناوین مختلف مطرح می‌شود، اما هم‌اکنون فعالان حوزه اجتماعی تمایل به حل مساله دارند. در این شرایط باید دانست که آیا مجلس با افزایش سن ازدواج موافق است؟‌چون قوانین پایه اصلی در پیشگیری و حمایت از اقشار در معرض آسیب محسوب می‌شود. او با بیان اینکه اگر قوانین از بعد حمایتی به مساله ازدواج زودهنگام دختران توجه کرده و این مقوله جرم تلقی شود می‌توان در پیشگیری از ازدواج موفق عمل کرد، می‌افزاید: در اغلب موارد نیز یکی از پایه‌های اصلی آموزش است، اما تاکنون آموزش‌های رسمی و غیر رسمی به شکل منفعل عمل کرده‌اند. به گفته او هم‌اکنون زندگی مشترک در افراد با سنین بالا با چالش روبه‌روست دیگر چه برسد به ازدواج‌های زودهنگام.
 
کد مطلب: 78801
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *