۰
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۳

تداوم گرانی تخم‌مرغ

وجود صدور مجوز واردات و ثبت سفارش تخم مرغ از سوی دولت برای تنظیم بازار، قیمت آن همچنان در خرده فروشی ها بالا بوده و تاکنون بازار متعادل نشده است.
وجود صدور مجوز واردات و ثبت سفارش تخم مرغ از سوی دولت برای تنظیم بازار، قیمت آن همچنان در خرده فروشی ها بالا بوده و تاکنون بازار متعادل نشده است.
به گزارش ایرنا، «مهدی یوسف خانی» رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران درباره علل گرانی نرخ تخم مرغ گفت: قیمت تخم مرغ در ایران تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، بالا رفتن قیمت جهانی نهاده های طیور و همچنین بروز بیماری آنفلانزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغ تخم گذار است.
وی از دیگر علل گرانی نرخ تخم مرغ را نزدیک شدن به شب یلدا و افزایش مصرف این محصول در واحدهای قنادی و شیرینی سازی کشور دانست و افزود: به نظر می رسد از ماه آینده و با کاهش تقاضا از سوی قنادان قیمت تخم مرغ متعادل شود.

** قیمت تخم مرغ برای مصرف کننده 78 هزار ریال شد
به گفته رییس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران، امروز شنبه قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 70 تا 72 هزارریال، واحدهای صنفی عمده 75 هزارریال و خرده فروشی ها 78 هزار ریال به فروش رسیده است.
یوسف خانی یادآوری کرد: مطابق نرخ های اعلام شده، هر شانه 2 کیلوگرمی تخم مرغ نزدیک به 155 هزارریال عرضه می شود.
به گفته وی، تخم مرغ مارک دار با چهار درصد افزایش نسبت به قیمت های اعلام شده، عرضه می شود.

ثبات قیمت مرغ طی یک هفته اخیر
براساس اعلام نرخ اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران، امروز- شنبه- قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در مرغداری ها نزدیک 47 هزارریال، کشتارگاه (نقدی) 66 هزار ریال، واحدهای صنفی عمده 67 هزار و 500 ریال و خرده فروشی ها 74 هزارو 500 ریال است.
همچنین نرخ هر کیلوگرم ران مرغ در خرده فروشی ها 64 تا 74 هزار ریال، سینه بدون کتف 140 هزارریال و سینه با کتف 130 هزاریال و فیله مرغ نیز 160 هزارریال به فروش می رسد.
این در حالیست که در ابتدای آذرماه جاری قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در مرغداری 54 هزار ریال، واحدهای صنفی عمده 59 هزارریال و خرده فروشی ها 63 هزار ریال و در مجموع نرخ هر شانه دو کیلویی نزدیک 126 هزارریال به فروش می رسید.
طبق برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی نرخ مصوب هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف کننده باید 70 تا 75 هزارریال و هرکیلوگرم تخم مرغ 46 هزارریال باشد.
سالیانه بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن گوشت مرغ در 20 هزار واحد مرغداری گوشتی دارای پروانه در کشور تولید می شود که سرانه مصرف سالیانه آن برای هر ایرانی بیش از 25 کیلوگرم است.
پارسال حدود 940 هزار تن تخم مرغ در کشور تولید شد و اکنون سرانه مصرف تخم مرغ به نزدیک 191 عدد رسیده است.
به گزارش ایرنا، قیمت مرغ و تخم مرغ همه ساله در اواخر فصل پاییز در بازار رو به افزایش می نهد که علت اصلی آن افزایش تقاضای فصلی برای خرید این محصول است و گاهی ممکن است عوامل دیگری چون بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان آن را تشدید کند.
بر اساس نرخ های اعلامی بانک مرکزی قیمت تخم مرغ در یک سال اخیر 29.1 درصد افزایش یافته است.
کد مطلب: 78883
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *