۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۵

دومین افتتاحیه پرفروش تاریخ سینما

پس از دو سال قسمتی تازه از «جنگ ستارگان» به سینما بازگشت و با قدرت گیشه را تسخیر کرد. این فیلم دومین افتتاحیه پرفروش تاریخ سینما را به نام خود ثبت کرد.
پس از دو سال قسمتی تازه از «جنگ ستارگان» به سینما بازگشت و با قدرت گیشه را تسخیر کرد. این فیلم دومین افتتاحیه پرفروش تاریخ سینما را به نام خود ثبت کرد.
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تحلیل‌گران گیشه در آمریکا «جنگ ستارگان: آخرین جدای» را کادوی کریسمس به هالیوود و سینماداران آمریکایی توصیف کردند. این فیلم در افتتاحیه‌ای قدرتمند فقط در سه روز نخست اکران نزدیک به ۲۲۰ میلیون دلار فروش داشت و پس از «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» دومین افتتاحیه پرفروش تاریخ سینما را به نام خود ثبت کرد.
«جنگ ستارگان: آخرین جدای» در کشورهای دیگر هم با استقبال روبه‌رو شد و در سینماهای ۵۴ کشور ۲۳۰ میلیون دلار بلیت فروخت. این فیلم هنوز در چین که پس از آمریکا عنوان بزرگترین بازار بزرگ سینمای جهان را یدک می‌کشد، اکران نشده است و از سال آینده میلادی در این کشور روی پرده خواهد رفت. مشخص است که «آخرین جدای» نیز از شیوه اکران «جنگ ستارگان:‌ نیرو برمی‌خیزد» پیروی می‌کند.
با درخشش فیلم «آخرین جدای» در گیشه، مجموع درآمد دیزنی از فروش فیلم‌هایش در آمریکا از مرز ۲ میلیارد دلار عبور کرد. دیزنی سه سال پیاپی به این رکورد دست پیدا کرده است.
دیزنی در چند سال گذشته با خرید دیگر شرکت‌های بزرگ هالیوود و به دست آوردن مالکیت محصولات آن‌ها یک امپراتوری تمام عیار در عرصه سینما راه انداخته است. از میان چهار فیلمی که در تاریخ سینما در افتتاحیه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروش داشتند سه اثر متعلق به دیزنی است.
تازه‌ترین «جنگ ستارگان» به کری فیشر تقدیم شده است. کری فیشر که در این سری فیلم‌های نقش پرنسس لیا را بازی می‌کرد پارسال از دنیا رفت. دیزی رایدلی، آدام درایور، جان بویگا، اسکار آیزاکس و اندی سرکیس دیگر بازیگران فیلم هستند. تنها بازیگری که از دنیای قدیمی این سری فیلم‌ها در قسمت جدید حضور دارد مارک همیل است. از تازه‌واردهای مشهور جنگ ستارگان می‌توان به بنیسیو دل‌تورو و لارا درن اشاره کرد.
داستان قسمت تازه بلافاصله پس از پایان رویدادهای «نیرو برمی‌خیزد» شروع می‌شود. در این قسمت ری با بازی دیزی ریدلی دنبال لوک اسکای واکر با بازی مارک همیل می‌رود تا برای مقاومت به رهبری پرنسس لیا از او کمک بگیرد. با توجه به اینکه فروش نهایی قسمت قبلی «جنگ ستارگان» در جهان به بیش از ۲ میلیارد دلار رسید،‌ می‌توان امید داشت که «آخرین جدای» نیز فروش میلیارد دلاری داشته باشد.
دیزنی همین هفته پیش اعلام کرد که کمپانی «فاکس قرن بیست و یک» را به قیمت ۵۲ میلیارد دلار خواهد خرید. «فاکس قرن بیست و یک» استودیوی مادر شش قسمت نخست «جنگ ستارگان» بود و تا پیش از اینکه دیزنی «لوکاس فیلم» را بخرد مالکیت «جنگ ستارگان» را در اختیار داشت.
در هیاهوی موفقیت پرسروصدای «جنگ ستارگان» تنها فیلمی که جرات اکران گسترده را به خود داد، انیمیشن «فردیناند» از فاکس انیمیشن بود. البته این تصمیمی عاقلانه نبود و انیمیشن «فردیناند» در سه روز نخست اندکی بیش از ۱۳ میلیون دلار فروش داشت.
«فردیناند» دومین فیلم پرفروش هفته بود که علیرغم در اختیار داشتن بیش از ۳ هزار سالن سینما اکران موفقی نداشت و کم‌فروش‌ترین افتتاحیه را در میان آثار «فاکس انیمیشن» به نام خود ثبت کرد. البته فاکس امیدوار است که با آغاز تعطیلات فروش فیلم هم افزایش پیدا کند. سال ۲۰۱۵ نیز فاکس همزمان با اکران فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» انیمیشن «آلوین و سنجاب‌ها» را اکران کرد که در موردی مشابه در افتتاحیه ۱۴ میلیون دلار فروخت اما در نهایت به فروش ۸۵ میلیون دلاری رسید.
داستان انیمیشن «فردیناند» درباره گاوی صلح‌جو است که ترجیح می‌دهد به جای حضور در میدان گاوبازی به چمن زار برود و از بوی گل‌ها لذت ببرد. جان سنا، کیت مک‌کینون، آنتونی اندرسون و جینا رودریگز بازیگرانی هستند که با صدای خود به شخصیت‌های این انیمیشن جان بخشیدند.
سومین فیلم پرفروش‌ هفته هم انیمیشن است. «کوکو» از کمپانی دیزنی که سه هفته صدرنشین پرفروش‌های گیشه آمریکا بود با فروش ۱۰ میلیون دلاری در چهارمین هفته اکران به مجموع فروش ۴۴۸ میلیون دلاری در سراسر جهان دست پیدا کرد.
پس از اعلام نامزدهای گلدن گلوب فیلم «شکل آب» به کارگردانی گیرمو دل‌تورو از فیلم‌های مورد توجه اکران محدود بود. این فیلم با افزایش تعداد سینماهای محل نمایش به ۱۵۸ مکان، به فروش ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری دست پیدا کرد. مجموع فروش فیلم پیش از آغاز اکران گسترده به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسیده است.
ردیف نام فیلم فروش سه روز آخر هفته (میلیون دلار) مجموع فروش در آمریکا (میلیون دلار) بودجه
۱ جنگ ستارگان: آخرین جدای
Star Wars: The last Jedi
۲۲۰ ۲۲۰ -
۲ فردیناند
Ferdinand
۱۳.۳ ۱۳.۳ ۱۱۱
۳ کوکو
Coco
۱۰ ۱۵۰.۸ بین ۱۷۵ تا ۲۰۰
۴ اعجوبه
Wonder
۵.۴ ۱۰۹.۲ ۲۰
۵ لیگ عدالت
Justice League
۴.۱ ۲۱۹.۴ ۳۰۰
۶ بابا آمد
Daddy's Home
۳.۸ ۹۶.۵ ۶۹
۷ ثور:‌ راگناروک
Thor: Ragnarok
۲.۹ ۳۰۶.۳ ۱۸۰
۸ هنرمند فاجعه
The Disaster Artist
۲.۶ ۱۲.۹ -
۹ قتل در قطار سریع‌السیر شرق
Murder on the Orient Express
۲.۴ ۹۷.۲ ۵۵

ترجمه: فرزاد مظفری؛ منبع:‌ هالیوودریپورتر/ ۱۷ دسامبر
 
کد مطلب: 79032
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *