; ?>; ?> نباید برداشت از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری به یک رویه دائمی‌تبدیل شود - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۵۳
کواکبیان طی اخطار قانون اساسی مطرح کرد:

نباید برداشت از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری به یک رویه دائمی‌تبدیل شود

لاریجانی: اصل کلی فرمایش شما صحیح است اما ما چاره‌ای نداشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی‌گفت: برای کمک به زلزله زدگان باید ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شد که از مقام معظم رهبری اذن آن دریافت شد.
نباید برداشت از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری به یک رویه دائمی‌تبدیل شود
رئیس مجلس شورای اسلامی‌گفت: برای کمک به زلزله زدگان باید ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت می‌شد که از مقام معظم رهبری اذن آن دریافت شد.
به گزارش خانه ملت، مصطفی کواکبیان در نشست علنی دیروز (سه شنبه، 28 آذرماه) مجلس شورای اسلامی‌در جریان بررسی طرح اصلاح برخی تبصره‌های قانون بودجه سال 96 گفت: سیاست‌های کلی نظام توسط رهبری تائید می‌شود و مطلبی مبنی بر اینکه اظهار شده باشد که می‌توان برای زلزله زده‌ها 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد وجود نداشته و ما از آن بی خبر هستیم.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه اگر قرار باشد صندوق توسعه ملی صندوقی همانند صندوق‌های دیگر شود که هرگاه مشکلی پیدا شد بگوییم اذن مقام معظم رهبری را اخذ می‌کنیم چیزی از آن باقی نمی‌ماند، افزود: ما سوگند یاد کرده ایم که به قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام وفادار بمانیم لذا اگر ذره ذره از صندوق توسعه ملی برداشت شود یک بخش کلان نیز برداشت می‌شود که باز گفته می‌شود پشت پرده از مقام معظم رهبری اذن گرفتیم.
رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی ادامه داد: باید شفاف شود که در چه مواردی می‌توان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد به عنوان مثال باید تعیین شود که برای موارد اضطراری همانند زلزله می‌توان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد و نمایندگان احساس کنند که در این موضوع مهم و کلان نقش دارند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی‌تصریح کرد: این موضوع که به خاطر زلزله زدگان از مقام معظم رهبری اذن گرفته شده است خوب است اما اگر به روال دائمی‌تبدیل شود نمی‌توان نقشی در توسعه کشور داشت.
دکتر لاریجانی در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: دغدغه شما درست است و این صندوق برای تولید کشور است و منابع آن باید برای بخش خصوصی و غیردولتی در موارد مورد نیاز استفاده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به مسیری که برای کمک به زلزله زدگان در مجلس طی شده است، افزود: تعدادی از نمایندگان در مجلس طرحی را برای کمک به زلزله زدگان تهیه کردند و به بنده نشان دادند اما من دیدم که منابعی که واقعی باشد و به زلزله زدگان کمک کند در این طرح وجود ندارد و برخی موارد این طرح عملیاتی نمی‌شود و ممکن است که الفاظ باشد اما مواد مغذی برای کمک وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در جلسه سران قوا موضوع کمک به زلزله زدگان مطرح شد، ادامه داد: دولت در این جلسه اظهار داشت که امکاناتی که دارد همین مقدار بوده که پرداخت شده است یعنی همان 20 میلیون و 30 میلیون وامی‌که پرداخت می‌کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌یادآور شد: نمایندگان اعتقاد داشتند که با این وضعیت زلزله زدگان صاحب مسکن نمی‌شوند لذا از صندوق می‌توان برای برخی مواقع استفاده کرد که براین اساس با مقام معظم رهبری طرح موضوع شد که چنین مسئله ای وجود دارد و اگر بخواهیم کمک بیشتری انجام دهیم باید اقدام دیگری صورت گیرد چرا که مقام معظم رهبری اصرار داشتند که مسکن زلزله زدگان سریع تر ساخته شود لذا مجلس نمی‌توانست به تنهایی تصمیم بگیرد و مانعی برای برداشت از صندوق توسعه ملی وجود داشت.
دکتر لاریجانی افزود: بنابراین گفته شد اگر رهبری اذن دهد 200 میلیون دلار در این قانون آورده شود تا منابع بیشتری به زلزله زدگان اختصاص داده شود تا زلزله زدگان سریع تر صاحب مسکن شوند که مقام معظم رهبری این اذن را صادر کردند البته اصل کلی فرمایش آقای کواکبیان درباره اینکه صندوق توسعه ملی برای توسعه کشور است، صحیح است.
 
کواکبیان با تذکر ماده 79 آئین‌نامه:
خدمت به مردم تهران برای نمایندگان زندگی باقی نمی‌گذارد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان درباره کم کاری نمایندگان پایتخت تاکید کرد که مجمع نمایندگان تهران در دوره دهم فعالیتهای زیادی برای ارائه خدمات به شهروندان تهرانی انجام می‌دهد.
به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان در جلسه علنی صبح دیروز (سه‌شنبه) در تذکری مستند به ماده ۷۹ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: احتمالا آقای خدری قصد توهین نداشتند وگرنه من جواب دیگری به ایشان می‌دادم به ویژه اینکه ایشان ملبس به لباس روحانیت هستند و احترامشان واجب است.
وی افزود: من هم نماینده شهرستان بوده‌ام و هم در دوره فعلی نماینده تهران هستم. خدا شاهد است نمایندگی در تهران برای ما زندگی نگذاشته است. ما ۴ حوزه اسلامشهر، پردیس، شمیرانات و شهر ری را علاوه بر تهران داریم که خودش روستاهای زیادی دارد که به مراتب وضعیت بدتری از روستاهای شهرستانهای دیگر دارد. ۲۲ منطقه در دل تهران وجود دارد. ما منطقه ای به نام "دولت خواه" داریم که کوره پز خانه دارد و خجالت آور است که در جمهوری اسلامی‌چنین وضع فلاکت باری داریم.
کواکبیان با اشاره به حضور مهاجرین شهرستانها در مناطق مختلف حاشیه تهران و جمعیت ۷۰ هزار نفری یک محله در پایتخت گفت: ممکن است نمایندگان قبلی پا روی پا انداخته باشند ولی مجمع نمایندگان تهران در دوره فعلی در خدمت مردم است.


 
کد مطلب: 79200
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *