۰
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۸
کواکبیان در دیدار با جک استراو مطرح کرد:

اعتراض به مواضع انگلیس در شورای امنیت در خصوص اعتراضات اخیر ایران

دوره دخالت ابرقدرتها در ایران گذشته است
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در دیدار با جک استراو ضمن اعتراض به مواضع انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اعتراضات اخیر ایران گفت: دوره دخالت ابرقدرتها در امور داخلی ایران گذشته است.
اعتراض به مواضع انگلیس در شورای امنیت در خصوص اعتراضات اخیر ایران
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در دیدار با جک استراو ضمن اعتراض به مواضع انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اعتراضات اخیر ایران گفت: دوره دخالت ابرقدرتها در امور داخلی ایران گذشته است.
به گزارش خانه ملت، جک استراو وزیر امور خارجه سابق انگلیس و لرد لامونت نماینده ویژه نخست وزیر این کشور بعد از ظهر روز سه‌شنبه 19 دی ماه با مصطفی کواکبیان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس دیدار و گفت وگو کردند.
جک استراو در ابتدای این دیدار با اشاره به جایگاه مجالس دو کشور در تسهیل همکاری‌های فیمابین گفت: چند سال پیش که روابط ایران و انگلیس با مانع روبرو شده بود این پارلمان‌ها و گروه‌های دوستی پارلمانی بودند که پیشقدم شده و برای تقویت روابط اقدام کردند.
وی در ادامه با اشاره به تاثیر مثبت برجام بر همکاری‌های فیمابین گفت: انگلیس برجام را سندی مهم و تاثیر گذار در صلح و امنیت بین‌الملل می‌شمارد و از حفظ این سند و اجرای همه تعهدات مندرج در آن حمایت می‌کند.
استراو افزود: از مشکلات بانکی بر سر راه همکاری‌های اقتصادی فیمابین مطلع هستیم اما امیدواریم با گفت‌وگوهای جاری میان مقامات بانکی دو کشور این موانع برطرف شوند.
وزیر خارجه سابق انگلیس در پایان گفت: دولت و پارلمان انگلیس اراده قوی برای تقویت روابط خود با ایران دارند و حمایت انگلیس از حفظ برجام نیز در همین راستا قابل ارزیابی است.
لرد لامونت نماینده ویژه نخست وزیر انگلیس نیز در دیدار بر ضرورت تقویت همکاری‌های فیمابین در عرصه‌هایی مانند سلامت و همکاری‌های بانکی تاکید کرد و گفت: حوزه سلامت و درمان و بیمه‌های همگانی موضوعی مهم در دو کشور است و تجربیات خوبی نیز در ایران و انگلیس در این مورد وجود دارد لذا ما از توسعه همکاری‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم. وی افزود. امیدواریم بسترهای همکاری‌های بانکی نیز در دو طرف مهیا شود تا همکاری‌های اقتصادی فیمابین تسهیل شده و پیش برود.
کواکبیان رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز در این دیدار با اشاره به پیشینه پرفراز و نشیب روابط دو کشور گفت: بعد از یک دوره رکود، بعد از برجام و برقراری مجدد روابط فیمابین، همکاری‌های دو کشور در برخی زمینه‌های اقتصادی و سیاسی پیشرفت خوبی داشته است.
وی افزود: نباید مواضع دولت انگلیس در موضوعات مختلف طوری باشد که به این دستاورد خدشه‌ای وارد نماید.
کواکبیان همچنین گفت: روابط پارلمانی روابط ملت‌ها با یکدیگر است لذا ما از توسعه روابط پارلمانی فیمابین و ارتقای سطح دیپلماسی پارلمانی ایران و انگلیس استقبال می‌کنیم.
رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در ادامه با اشاره به همکاری‌های اقتصادی دو کشور بعد از برجام گفت: استفاده از ظرفیت‌های برجام به مواضع مثبت انگلیس و اراده رهبران آن برای تقویت روابط بستگی دارد و در صورت تحقق این موارد می‌توانیم در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، سلامت و بهداشت و ورزش و... مورد علاقه طرفین همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.
کواکبیان در ادامه با انتقاد از سیاست‌های مغرضانه دولت آمریکا، دخالت این کشور در امور داخلی ایران و کشاندن موضوعات داخلی ایران به شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما دخالت آمریکا و حامیان این کشور در امور داخلی خود را محکوم کرده و اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند.
 
کواکبیان افزود: مردم ما در سال ۵۷ انقلاب کردند که سرنوشت خود را خودشان تعیین کنند و دیگر دوره دخالت ابرقدرتها در امور داخلی ایران سر آمده است و معنا ندارد که مثلا اعتراضات شهر لندن به شورای امنیت کشیده شود و این افتضاح دولت ترامپ است که فکر می‌کند اعتراضات شهرهای ایران می‌خواهد امنیت دنیا را به هم بزند زیرا فلسفه وجودی شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری از به هم خوردن امنیت دنیاست.
شایان ذکر است آقایان علی نجفی خوشرودی و احد آزادی‌خواه دیگر نمایندگان عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس نیز در این دیدار حضور داشتند.
 
کد مطلب: 80539
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *