کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۳۰ میلیون دلار تا به‌نتیجه رسیدن باروری ابرها

20 دی 1396 ساعت 14:25

دو روز پیش معاون اول رییس‌جمهور دستوری مبنی بر توسعه باروری ابرها داد که به گفته رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، اگر ۳۰ میلیون دلار برای تجهیز پنج فروند هواپیما باروری ابرها در نظر گرفته شود می‌توانیم شاهد افزایش ۱۰ میلیارد متر مکعبی منابع آبی باشیم.


 ایسنا نوشت:دو روز پیش معاون اول رییس‌جمهور دستوری مبنی بر توسعه باروری ابرها داد که به گفته رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، اگر ۳۰ میلیون دلار برای تجهیز پنج فروند هواپیما باروری ابرها در نظر گرفته شود می‌توانیم شاهد افزایش ۱۰ میلیارد متر مکعبی منابع آبی باشیم.
 
فرید گلکار گفت: از زمان دستور معاون اول رییس جمهور وزارت نیرو اطلاعاتی را در زمینه جزییات پروژه باروری ابرها از ما خواسته است چراکه در مرحله اول باید مشخصات اولیه پروژه و نیازهای پایه‌ای جدی‌تر از قبل مورد ارزیابی قرار بگیرد، اما واقعیت این است که امکانات و شرایطی که تاکنون در اختیار پروژه‌های باروری ابرها قرار داشت کفایت نمی‌کرد، لذا لازم است در این زمینه یک جهش داشته باشیم.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان این‌که هزینه تجهیز پروژه اجرای باروری ابرها در مقابل منافعی که شامل حال دولت می‌شود بسیار کم است، گفت: میانگین تاثیر افزایش بارش توسط باروری ابرها ۱۵ درصد شناخته شده، اما  این در حالی است که در برخی مناطق همچون چهارمحال بختیاری امکان باروری ابرها تا میزان بسیار زیاد وجود دارد.
گلکار در خصوص میزان اعتبار مورد نیاز برای انجام این کار گفت: اگر زیرساخت‌ها را در نظر نگیریم یعنی بگوییم رادارهای سازمان هواشناسی کافی است، باید تعداد هواپیماها را به پنج هواپیما ارتقاء دهیم.
وی با بیان این که تنها دو فروند هواپیمای باروری ابرها در ایران وجود دارد، اظهار کرد: این در شرایطی است که در امارات شش فروند، تایلند ۲۵ فروند و چین ۴۵ فروند هواپیمای باروری ابرها وجود دارد و اگر ما نیز می‌خواهیم در این عرصه موفقیت‌هایی را به دست بیاوریم لازم است که تعداد هواپیماها را به پنج فروند افزایش دهیم.
به گفته رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، هر فروند هواپیما به طور میانگین به پنج تا شش میلیون دلار با تجهیزات نیاز دارد و در مجموع باید گفت که ۳۰ میلیون دلار برای هواپیما و تجهیزات مورد نیاز لازم است.
گلکار با اشاره به تاثیرات این هواپیماها، گفت: علاوه بر باروری ابرها می‌توان شرایط جوی را به طور کامل ارزیابی کرد که این مساله می‌تواند تاثیرات بسیاری در مسائل زیست محیطی کشور داشته باشند.
وی با اشاره به تاثیر باروری ابرها در میزان افزایش منابع آبی در کشور، گفت: یکی از محدودیت‌هایی که این فناوری دارد این است که باید منتظر سامانه آبی بمانیم اما باید به این مساله توجه کرد که آب موجود در جو پتانسیل این را دارد تا بتوانیم بیش از این از آن استفاده کنیم.
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها ادامه داد: در سال آبی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ در ایران مرکزی در یک تحقیق چهار ماهه دو میلیارد مترمکعب با هزینه بسیار کم به منابع آب اضافه شد، لذا پیش بینی می‌شود که اگر تجهیز هواپیما صورت بگیرد بتوان ۱۰ میلیون مترمکعب از این پتانسیل استفاده کنیم.
 
 


کد مطلب: 80602

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/80602/۳۰-میلیون-دلار-به-نتیجه-رسیدن-باروری-ابرها

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir