۰
پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۵۷

ایران پیشنهاد مذاکره موشکی را بپذیرد

وزارت خارجه فرانسه با تائید سفر لو دریان به بروکسل برای دیدار با همتایان ایرانی و اروپایی‌اش، هرچند بر پایبندی پاریس به برجام تأکید کرد، اما بار دیگر اتهاماتی را علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران طرح کرده است.
وزارت خارجه فرانسه با تائید سفر لو دریان به بروکسل برای دیدار با همتایان ایرانی و اروپایی‌اش، هرچند بر پایبندی پاریس به برجام تأکید کرد، اما بار دیگر اتهاماتی را علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران طرح کرده است.
به گزارش فارس، وزارت خارجه فرانسه روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای تائید کرد «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه این کشور در نشست روز پنج‌شنبه در بروکسل که قرار است با موضوع توافق هسته‌ای با ایران برگزار شود، شرکت می‌کند. علاوه بر لو دریان، وزرای خارجه ایران، آلمان، انگلستان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست شرکت می‌کنند.
در بیانیه‌ای که در پایگاه وزارت خارجه فرانسه منتشر شده، آمده است: «این نشست فرصتی خواهد بود که طرف‌ها بر مواضع خود درباره برجام تأکید کرده و وضعیت اجرای آن را ارزیابی کنند. فرانسه مصمم به حفظ کردم توافقنامه وین است.»
وزارت خارجه فرانسه با یادآوری تائید توافق هسته‌ای در شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کرده است که همه طرف‌ها باید به این توافق پایبند باشند.
در این بیانیه درباره مسائل غیرهسته‌ای از جمله مسئله موشکی نیز صحبت شده است: «به غیر از مسئله موشکی، باید برای دیگر نگرانی‌ها نیز پاسخ‌هایی یافت. برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد همخوان نیست و عنصری ثبات‌زدا در منطقه است.»
قطعنامه ۲۲۳۱ از ایران «می‌خواهد» از کار بر روی موشک‌های بالستیک که «برای داشتن توانایی حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، خودداری کند. الزام‌آور نبودن و مشروط بودن ادبیات این بند موجب شده تا بر خلاف ادعای آمریکا و کشورهای اروپایی، شورای امنیت نتواند تحریم یا قطعنامه تازه‌ای به بهانه موشکی علیه ایران صادر کند.
دولت فرانسه با بیان اینکه گزارش‌های منتشر شده مبنی بر انتقال فناوری موشکی از ایران به بازیگران غیردولتی در منطقه مایه «نگرانی جدی» است، نوشته است که «برنامه موشکی ایران باید چارچوب‌مند باشد. از ایران می‌خواهیم شلیک موشک‌های ناهمخوان با قطعنامه را متوقف کرده و پیشنهاد مذاکره درباره این موضوع را بپذیرد.»
این بیانیه می‌افزاید: «اقدامات ایران در منطقه به خصوص در عراق، سوریه، لبنان و یمن هم باید مورد بحث قرار گیرند، چراکه این فعالیت‌ها تنشی در منطقه ایجاد می‌کنند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. نشست فردا همچنین فرصتی خواهد بود تا ژان ایو لو دریان بار دیگر نگرانی‌های فرانسه همچنین میل این کشور برای داشتن یک گفت‌وگوی صریح با ایران درباره هریک از این موضوعات را تکرار کند.»
در پایان بیانیه نیز عنوان شده است که فرانسه نسبت به «احترام به حقوق و آزادی‌های مردم ایران در قالب تظاهرات‌هایی که روز ۲۸ دسامبر در ایران شکل گرفت»، «هوشیار» است. 
لو دریان قرار بود هفته گذشته برای مذاکره با مقامات ایرانی و آماده کردن شرایط جهت سفر احتمالی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به ایران، به تهران بیاید، اما بعدا به دلیل ناآرامی‌ها در برخی شهرهای ایران این سفر به تعویق افتاد.
کد مطلب: 80631
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *