۰
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۲

کاهش 100 کیلومتری مسیر تهران- تبریز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به پیشرفت 90 درصدی روسازی طرح راه آهن میانه - بستان آباد، گفت: با تکمیل این طرح مسیر تهران - تبریز 100 کیلومتر کاهش می یابد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با اشاره به پیشرفت 90 درصدی روسازی طرح راه آهن میانه - بستان آباد، گفت: با تکمیل این طرح مسیر تهران - تبریز 100 کیلومتر کاهش می یابد.
به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز یکشنبه در بازدید از روند اجرای طرح راه ‌آهن میانه - تبریز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات روسازی 115 کیلومتر از این خط ریلی در حدفاصل 132 کیلومتری میانه تا بستان‌آباد به صورت یک خطه با 90 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و روسازی 17 کیلومتر باقی مانده نیز به زودی تکمیل می‌شود.
وی با بیان اینکه ارزش ریالی این پروژه بیش از 25 هزار میلیارد ریال است، اظهار کرد: تاکنون بیش از 13 هزار میلیارد ریال برای این خط هزینه شده و برای اتمام عملیات این پروژه حداقل به 5 هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است تا عملیات تکمیلی آن به بستان آباد برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: از این میزان حدود 2 هزار میلیارد ریال تخصیص یافته و در صورت تامین 3 هزار میلیارد ریال دیگر نیز کار ایمن سازی و آماده سازی خط برای عبور قطارهای مسافربری و باری فراهم می شود.
خادمی ادامه داد: این خط ریلی از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است.
وی گفت: هم اکنون در آذربایجان شرقی بیش از 2 هزار کیلومتر انواع مسیرهای حمل و نقلی شامل مسیرهای ریلی، آزادراهی، بزرگراهی، راه اصلی و روستایی در حال اجرا بوده که می تواند تحولی در بخش توسعه زیرساخت های استان ایجاد کند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: راه‌آهن میانه - تبریز به طول 205 کیلومتر به صورت 2 خطه در دست اجرا است و بیشتر مسیر از مناطق کوهستانی و سردسیر عبور می‌کند.
خادمی ادامه داد: ‌حدود 10 کیلومتر از مسیر را پل‌ها و آبرو‌ها تشکیل می‌دهد و حدود 17 کیلومتر مسیر نیز گالری و تونل است و همین موضوع موجب پیچیدگی‌هایی در اجرا می‌شود.
وی گفت:‌ مرحله اول این طرح در فاصله میانه - بستان آباد به صورت یک خطه تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد و دارای 3 ایستگاه درجه 3 بوده که به طور کامل ساخته شده و 3 ایستگاه درجه 2 هم در دست اجرا است.
معاون وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت فیزیکی زیرسازی این طرح را 99 درصد اعلام کرد و گفت:‌ به زودی عملیات زیرسازی این محور تکمیل می‌شود.
خادمی ادامه داد: از 132 کیلومتر خط اصلی، 115 کیلومتر عملیات بالاست‌ریزی و ریل‌گذاری انجام شده است و 17 کیلومتر باقی مانده به زودی به اتمام می رسد.
وی اظهارکرد: عملیات اجرایی بعد از ایستگاه بستان‌آباد در حال اجرا بوده و از این شهرستان تا ایستگاه باسمنج به طول 30 کیلومتر است که عملیات زیرسازی 22 کیلومتر آن به اتمام رسیده و 8 کیلومتر دیگر هم در مرحله انجام عملیات خاکی است.
خادمی افزود: در این محدوده 5 پل خاص بزرگ وجود دارد که در مرحله شمع‌ریزی و احداث پایه‌هاست.
معاون وزیر راه و شهرسازی از زیرسازی و ریل گذاری راه آهن میانه - تبریز و ساختمان ایستگاه بستان آباد نیز بازدید کرد.
طرح دو خطه کردن خط آهن میانه - تبریز از جمله طرح های زیربنایی در حوزه حمل و نقل شمال غرب کشور است که با گذشت 18 سال از آغاز آن و به رغم اهتمام ویژه دولت تدبیر و امید، هنوز به سرانجام نرسیده است.
این خط به عنوان یکی از خطوط قدیمی ناوگان ریلی کشور، اواخر دهه 1370 کلنگ زنی شد.
کد مطلب: 80774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *