۰
جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۶
كواكبيان در نشست مردمي بررسي مشكلات منطقه ١٠ مسجد حجت(ع):

مردم نه تنها بدون لكنت حق اعتراض به مسوولان را دارند بلكه براساس فريضه امر به معروف مكلف به اعتراض هستند

جلسه رسیدگی به مشکلات مردم منطقه ۱۰ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران که به همت دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و با همیاری فرماندار محترم تهران از سال قبل و به طور منظم برگزار می شود، دوشنبه ۲۵ دی، در مسجد جامع حجت محله جیحون منطقه ۱۰ تهران با حضور دبیران شورایاری مناطق مسئولین اجرایی، علیرضا محجوب و مهدی شیخ از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران، برگزار شد.
مردم نه تنها بدون لكنت حق اعتراض به مسوولان را دارند بلكه براساس فريضه امر به معروف مكلف به اعتراض هستند
جلسه رسیدگی به  مشکلات مردم منطقه ۱۰ تهران از سلسله جلسات مناطق ۲۲ گانه تهران که به همت دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و با همیاری فرماندار محترم تهران  از سال قبل و به طور منظم برگزار می شود، دوشنبه ۲۵ دی، در مسجد جامع حجت محله جیحون منطقه ۱۰ تهران با حضور دبیران شورایاری مناطق مسئولین اجرایی، علیرضا محجوب و مهدی شیخ از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران،  برگزار شد.
در این نشست ابتدا دبیران شورایاری  و شهروندان منطقه به بیان مشکلات عمده و مسائل شهری موجود در محلات منطقه ۱۰ پرداختند.
سپس مهندس پارسا قائم مقام شهردار منطقه ۱۰ طی سخنانی گفت: مشکل اساسی منطقه ۱۰ بافت فرسوده و ریزدانگی ونفوذناپذیری موجود در منطقه است که مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد نموده است. ۵۲/۴‎٪ مساحت منطقه دارای بافت فرسوده است که یک‌ چالش جدی برای منطقه محسوب می شود.
وی افزود: کمیته ای برای رفع مشکلات و پاسخگویی به مردم منطقه تشکیل شده که نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی ، نمایندگانی از شهرداری و نخبگان منطقه حضور دارند که خروجی های مثبتی را نیز در پی داشته است.
در ادامه افشین حبیب زاده عضو شورای شهر تهران طی سخنانی گفت: بودجه سال ۹۷ شهرداری تا چند هفته دیگر برای شورای شهر جهت بررسی ارسال می شود و برخی از مشکلات عنوان شده در این جلسه نیازمند بودجه است، از شورایاری های محترم تقاضا داریم مشکلات اولویت دار را مشخص کرده تا جهت تخصیص منابع مالی بررسی شوند.
وی افزود: این منطقه مشکلات ویژه ای دارد که از جمله اینکه سرانه فضای سبز خیلی پایین و بافت فرسوده خیلی بالا است. شهرداری در راستای این مشکل سهم خود را پرداخت کرده و عوارض پروانه را دریافت نمی کند، اما دولت سهم خود را پرداخت نکرده و پیگیری انشعابات که به دولت مربوط است و همچنین پرداخت تسهیلات بافت فرسوده انجام نشده است.
سپس دکتر شیخ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: تهران کلانشهری است که دارای مشکلات فراوانی است و از نمایندگان مجلس توقع رسیدگی به مشکلات ملی می رود، اما مشکلات فراوان شهر تهران موجب شده بخش زیادی از وقت نمایندگان تهران صرف حل مشکلات تهران گردد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات تهران عدم وجود مدیریت واحد شهری است که با کمک این جلسات که به همت دکتر کواکبیان برگزار می شود بخشی از این خلا رفع می شود.
دکتر فرهادی فرماندار تهران سخنران بعدی طی سخنانی گفت: در تهران بیش از ۳ هزار مسجد داریم که ۶۸ مسجد وحدود۴۰ حسینیه در منطقه وجود دارد که نشان دهنده ی تدین و ریشه مذهبی بالای این منطقه است. یکی از مشکلات عمده منطقه بافت فرسوده است که بزرگترین معضل منطقه است و مشکل دیگر سرانه فضای سبز است که دارای رتبه آخر بین مناطق است.
وی افزود: بخش اعظم حل مشکل بافت فرسوده وابسته به مشارکت مردم است. حل مشکل ریزدانگی منطقه و تجمیع بافت های فرسوده منجر به افزایش ارزش املاک و رفع مشکل پارکینگ ها می گردد که در صورت مشارکت مردم، همانطور که شهرداری اقداماتی را انجام داده دولت نیز مایل به پیگیری این موضوع است.
دکتر مصطفی کواکبیان نماینده مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: هیچ کاری در عرصه حکومت بدون مشارکت مردم انجام شدنی نیست و بدون رضایت مردم هیچ حکومتی دوام نخواهد یافت. معتقدم یکی از راهکارهای اساسی بهبود حاکمیت مشارکت مردم در نحوه تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و همچنین نظارت جمعی بر عوامل حکومت است.
 
وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر یکی از پایه های اصلی جامعه اسلامی است و خداوند در قرآن امر به معروف و نهی از منکر را واجب شرعی ذکر کرده و شرط امت برتر بودن مسلمین احیای امر به معروف و نهی از منکر است ولذا مردم نه تنها حق اعتراض بدون لكنت به مسوولان را دارند بلكه براساس فريضه امربه معروف مكلف به اعتراض هستند
 
دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: علت برگزاری این جلسات در مساجد این است که مردم بتوانند بدون مشکل و لکنت مشکلاتشان را به گوش مسئولین برسانند و از شورایاری های محترم درخواست کرده ایم از مردمی که مشکلاتی دارند دعوت کنند در این جلسات حاضر شوند تا حداقل مشکلات آن ها را بشنویم.
 
دکتر کواکبیان افزود: همانطور که فرماندار محترم فرمودند قانونی داریم مبنی بر اینکه هر سال ۱۰‎٪ از بافت های فرسوده مناطق حذف شود و اگر این قانون اجرا می شد بخش اعظم مشکلات تهران و منطقه ۱۰ حل شده بود.
 
نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: بحث انتقال پایتخت همچنان مطرح است، البته نیازی نیست کل جمعیت جابجا شوند، مانند بسیاری از کشورهای جهان می توانیم مرکز اقتصادی را از مرکز سیاسی تفکیک کنیم وتمرکز زدایی جمعیتی از تهران اتفاق بیفتد.
 
وی تصریح کرد: نکاتی در این جلسه مطرح شد از جمله اینکه به دلیل تغییر صنف پولی از مردم گرفته شده، این مورد قطعا قانون مصوب مجلس نیست و ممکن است آیین نامه ای اداری باشد. ما به مجلس نرفته ایم که مردم را اذیت کنیم و قوانینی تصویب کنیم که خلاف رضایت مردم باشد.
 
دکتر کواکبیان در پایان با اشاره به ناآرامی های اخیر گفت: مطالبات به حق مردم در سایه دخالت دشمنان ایران در ناآرامی ها نباید فراموش شود، امروزه یکی از مشکلات اصلی کشور شکاف میان نسل ها است. وقتی فیلم های مربوط به اعتراضات را می دیدیم، افرادی که در اعتراضات حضور داشتند همه زیر ۳۰ سال داشتند وکسانی که برای حمایت از کلیت نظام راهپیمایی میکردند عمدتا بالای ۵۰ سال داشتند که این شکاف نشان دهنده ی این است که این دونسل باید بتوانند زبان یکدیگر را درک کنند.
 
کد مطلب: 81071
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *