۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۷
توضیحات سخنگوی شرکت ملی نفتکش درباره یک خبر

آیا لکه نفتی سانچی به ژاپن رسیده است؟

داستان نفتکش سانچی، از زمانی که غرق شد و امید به زنده ماندن سرنشینان آن نقش بر آب شد وارد فاز تازه ای شده که چندان جالب نیست : پیگیری لکه نفتی نفتکش سانچی توسط برخی رسانه های خارجی.
آیا لکه نفتی سانچی به ژاپن رسیده است؟
داستان نفتکش سانچی، از زمانی که غرق شد و امید به زنده ماندن سرنشینان آن نقش بر آب شد وارد فاز تازه ای شده که چندان جالب نیست : پیگیری لکه نفتی نفتکش سانچی توسط برخی رسانه های خارجی.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در حالیکه مسوولان و رسانه ها در ایران بیشتر به دنبال پیگیری حقوق سرنشینان نفتکش سانچی و خانواده آنها هستند و در این میان شائبه برخی کارشکنی ها در مورد بررسی جعبه سیاه کشتی کریستال توسط چینی ها هم وجود دارد، برخی رسانه های خارجی که به نظر می رسد توسط چینی ها پشتیبانی می شوند در صدد برجسته سازی آلودگی نفتی نفتکش سانچی هستند. یکی از اهداف چینی ها از این موضوع می تواند تلاش آنها برای گرفتن غرامت بیشتر بابت آلودگی محیط زیست از شرکتهای بیمه باشد و در این میان برخی رسانه های داخلی هم با برجسته سازی و بازنشر خبرهای مربوطه که شائبه هدفمند بودن انتشار آنها توسط رسانه های خارجی جدی است، ناخواسته وارد همین دام می شوند. طی روزهای اخیر اغلب خبرهایی که در این زمینه منتشر شده توسط رسانه های چینی و حتی به نقل از اداره اقیانوسیه دولتی چین بوده است و حالا کم کم رسانه های دیگر هم وارد این موضوع شده اند.
در تازه ترین اتفاق، اخباری مبنی بر رسیدن لكه نفتی كشتی سانحه دیده سانچی به سواحل ژاپن منتشر شده است.  این درحالیست که موضوع گسترش آلودگی نفتی سانچی به دریای ژاپن حتی توسط ژاپنی ها هم تایید نشده و یک مقام گارد ساحلی ژاپن که نام او ذکر نشده است، گفت که آنها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا این آلودگی نفتی مربوط به نفتکش سانچی است یا نه.
عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی ایران پیش از این گفته بود : 70 درصد پوشش بیمه‌نامه این نفتکش متعلق به یک شرکت بیمه نروژی است. همچنین مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با P&I کلوپ بین‌المللی است. همچنین مهری یاری مدیر بیمه‌های باربری کشتی و هواپیمای بیمه البرز هم که 20 درصد بیمه نامه نفتکش مربوط به آن بوده است گفته بود : بیمه محیط زیست این نفتکش در خارج از کشور صورت گرفته اما  آلودگی زیادی ایجاد نمی کند زیرا میعانات گازی فرار است و بخار می‌شود.
در همین حال سخنگوی شركت ملی نفتكش ایران گفت: بعید به نظر می‌رسد كه آلودگی نفتی مشاهده شده در سواحل ژاپن مربوط به كشتی سانحه دیده سانچی باشد.
كاپیتان محسن بهرامی در گفتگو با خبرنگار مارین‌تایمز در خصوص خبر منتشر شده توسط خبرگزاری رویترز مبنی بر احتمال رسیدن لكه نفتی كشتی سانچی به سواحل ژاپن گفت: با توجه به بعد مسافت و فاصله محل حادثه كشتی سانچی با سواحل ژاپن و همچنین پاكسازی منطقه توسط كشتی‌های چینی بعید به نظر می‌رسد كه آلودگی نفتی مشاهده شده در سواحل ژاپن مربوط به كشتی سانچی باشد.
وی با بیان اینكه محل حادثه و اطراف آن به منظور پاكسازی و جلوگیری از گسترش و سرایت مواد نفتی توسط كشتی‌های چینی محصور شده است، اضافه كرد: هنوز شواهدی مبنی بر اینكه آلودگی نفتی مشاهده شده در سواحل ژاپن مربوط به كشتی سانچی باشد وجود ندارد البته ژاپن نیز با تشكیل كمیته‌ای در حال بررسی و آزمایش گلوله‌های نفتی مشاهده شده در سواحل این كشور به‌منظور تشخیص و شناسایی منبع این آلودگی است.
این مقام مسوول در شركت ملی نفتكش ایران در عین حال در خصوص برخی اخبار منتشره درباره آلودگی ناشی از‌ سانحه کشتی سانچی نیز تصریح كرد: با توجه به از بین رفتن بخش عمده محموله كشتی سانچی در اثر آتش سوزی، اخباری كه بعضا در مورد وسعت و شدت آلودگی ایجاد شده در اثر سانحه و غرق شدن این كشتی منتشر می‌شود، صحت ندارد.
نفتكش سانچی ١٦ دی ماه امسال در حالی كه حامل ١١١هزار تن میعانات گازی به مقصد كره جنوبی بود در اثر برخورد یك كشتی فله بر چینی با آن دچار سانحه شد و آتش گرفت. در اثر این سانحه ٣٢ سرنشین و دریانورد این كشتی جان باختند که 30 نفر از آنها ایرانی  بودند که شهید خدمت نام گرفتند.
 
کد مطلب: 81885
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *