کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نوبخت: پرداخت یارانه با روند فعلی ادامه دارد

24 بهمن 1396 ساعت 13:43

سال آینده همه منابعی که تاکنون از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شده را یارانه خواهیم داد و تغییری در پرداخت یارانه ایجاد نمی‌شود.


نوبخت گفت: سال آینده همه منابعی که تاکنون از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تامین شده را یارانه خواهیم داد و تغییری در پرداخت یارانه ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدباقر نوبخت در نشست‌خبری خود با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال عنوان کرد: رخ داد بزرگی توسط ملت ایران برگزار شد، راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان‌گر آن بود که مردم پای انقلاب خودشان ایستادند. فکر می‌کنم اگر مرور کوتاهی نسبت به این رخ داد بزرگ نداشته باشیم، بی‌انصافی کرده‌ایم.

وی افزود: انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن ۵۷ با یک ایدئولوژی از لیبرال دموکراسی غرب و کمونسیم شرق علی‌رغم مخالفت دنیا آغاز شد. با ترور شخصیت‌هایی همچون شهید مطهری، دستغیب، اشرفی‌اصفهانی و رجال سیاسی باهنر، رجایی و بیش از ۷۲ تن از نمایندگان مردم و پشت سر گذاشتن یک تهاجم نظامی نابرابر و تحمل مصائبی تلخ همچون ۱۸۴ هزار شهید یک میلیارد دلار خسارت جنگی و دو مرحله تحریم در ۲۲ بهمن ۹۶ نزدیک به ۴۰ سال یک فرآیند را طی کرد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: با قدرت و توان دفاعی بازدارنده این نظام پرچم‌دار مبارزه با تروریسم داعش در منطقه شد و بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول جزء ۱۸ اقتصاد بزرگ جهان است و بر اساس همین گزارش ۹۴ هزار میلیارد دلار به تولیدات ناخالص آن اضافه شد و بر اساس گزارش آ اس آی ۱۹ کشور تولیدکننده علم است و با شکافتن ذره اتم به علم دست پیدا کرد.

نوبخت یادآور شد: با وجود تمامی مشکلات بر اساس ضریب جینی وضعیت اقتصاد ما نسبت به کشورهای چین، آمریکا، ترکیه و روسیه بهتر است. این که ما ۳ میلیون بیکار داریم و مشکلات اقتصادی داریم جای خود اما دستاوردهای انقلاب مختص به هیچ دولتی نیست مختص انقلاب است.

وی خاطرنشان کرد: مردم به انقلاب اسلامی رای دادند به استقبال رهبر خود آمدند رهبری که گفت تا مردم رأی ندهند نظامی تشکیل نمی‌شود و آخرین انتخابات امسال بود که بیش از ۴۰ میلیون پای صندوق‌های رای آمدند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره پرداخت یارانه‌ها گفت: ما تبصره ۱۸ را از ۱۴ جدا کردیم و دو نکته برای پرداخت یارانه‌ها داریم؛ یک اینکه به خانواده‌های واقعا نیازمند یارانه بدهیم، دو این که به خانواده‌هایی یارانه بدهیم که زیر خط مستمری‌بگیران قرار دارند و دریافتی آنان ۱۹۳ هزار تومان است. قصد ما ریشه‌کن کردن فقر مطلق است.

نوبخت با بیان اینکه سیاست دولت این نیست که حساب مردم را بگردد، گفت: دولت قصد دارد از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی ۱۰۰ هزار واحد مسکن فرسوده را نوسازی کند که با هر زلزله فرو می‌ریزد. ما قصد داریم ناوگان حمل و نقل عمومی را نو کنیم که حدود ۲۵ هزار شغل ایجاد می‌شود. البته مجلس به ما گفته است ۳ هزار میلیارد تومان به شما می‌دهیم که محل آن از مجموعه ۱۰ هزار میلیارد تومانی که از افزایش مالیات و حقوق‌های گمرکی حاصل می‌شود. بدون موافقت مجلس قانون یارانه‌ها را اجرایی نمی‌کنیم.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به هند گفت: به موقع درباره این سفر صحبت می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤال ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به صحبت‌های رییس‌جمهور برای استفاده از ظرفیت اصل ۵۹ قانون اساسی، آیا دولت برنامه‌ای برای برگزاری رفراندوم دارد؟ به نظر شما چه چالش‌ها و بن‌بست‌هایی وجود دارد که بخواهیم از این ظرفیت قانون اساسی استفاده کنیم، گفت: استناد آقای رئیس‌جمهور به اصل ۵۹ قانون اساسی بود که منطبق است و نشان می‌دهد در مسائل اقتصادی و رخدادهای بزرگ از نظرات مردم استفاده کنیم.

نوبخت تاکید کرد: از نقاط قوت قانون اساسی ما همین ظرفیت‌های بزرگ برای پاسخ‌گویی برای شرایط است به طوری که در اصل ۹۴ و ۹۶ هر مصوبه‌ای از مجلس می‌تواند قانون شود که شورای نگهبان می‌تواند عدم تطابق آن را با شرع را اعلام کند. همین قانون ظرفیت‌هایی دارد که شاخص‌ها و اصل‌هایی که شورای نگهبان با آن مصوبات را تطبیق می‌دهد، تغییر دهد. ما باید به روح بلند معمار انقلاب درود بفرستیم که چنین قانون اساسی برای ما به ارمغان آورد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی منابع خبری اعلام کردند کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس بنابر درخواست رژیم صهیونیستی در مورد بحث موشکی و حضور منطقه‌ای ایران به رئیس‌جمهور هشدار داده‌اند آیا شما این را تایید می‌کنید، گفت: من جایی با چنین مطلبی برخورد نکردم، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ربطی به کسی ندارد مگر ما در سیاست‌های دیگر کشورها دخالت می‌کنیم؟ یک عده که نباید در منطقه آفتابی شوند می‌آیند و حرف می‌زنند. سیاست ایران با کشورهای منطقه مشخص است. کسانی که برای منافع خودشان می‌آیند با حواسشان باشند.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که برای ادامه اصلاحات اقتصادی چه برنامه‌ای دارید، گفت: چند کار مهم در بودجه انجام شد، اصلاح روش بودجه‌ریزی صورت گرفت و بودجه ۳۴۰ دستگاه را بر اساس قیمت‌ها ریختیم. بیش از ۸۰۰ طرح و پروژه ملی را استانی کردیم، بودجه برخی از دستگاه‌ها را شفاف کردیم که این امر سبب شد این آکواریم شفاف بودجه امسال دیده شد.

وی ادامه داد: خودم در ۱۶ دوره بودجه‌ریزی حضور داشتیم هیچ مکتوبی داده نمی‌شد یک سی دی می‌دادند که می‌گفتند می‌توانید آن را باز کنید در حالیکه قفل بود. ما بر اساس واقعیت‌ها منابع را تعیین کردیم، ما ۵۵ دلار گذاشتیم، سیاست ما در سال ۹۷ کاهش فقر مطلق است، ما برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی کردیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد:‌ ما برنامه‌های خودمان برای نوسازی ناوگان، ترمیم بافت‌های فرسوده و آلودگی هوا را ارائه کردیم بودجه همان‌طور که رئیس‌جمهور گفت قابل دفاع است. ما از سیاست‌های خودمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم، سازمان برنامه و بودجه به عنوان پشتیبان و ناظر بر بودجه نظارت دارد. ما می‌دانیم پاسخ‌گویی یک امر قابل انعطاف است و باید به مردم پاسخ دهیم.

نوبخت در پاسخ به اینکه گفته شده وزارت اطلاعات همکاری لازم برای معرفی مدیران دو تابیعتی را نمی‌کند، گفت: وزارت اطلاعات همکاری‌ها را با قوه قضائیه دارد و از وزیر اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان می‌خواهم که پاسخ دادستان محترم کشور را دهند.

عضو شورای عالی امنیت ملی‌کشور درباره وضعیت زندانیان و خودکشی‌ها و سیاست دولت در این باره گفت: دولت دو رویکرد دارد؛ نخست عدم دخالت در کار قوه قضائیه که باید این نوع رخدادها را نظارت کند و مسئولیت آن بر عهده قوه قضائیه است. دوم اینکه آقای رئیس‌جمهور نسبت به برخی از رخدادهای اجتماعی و قضایی نگران است و در چارچوب فعالیت‌های قانونی اساسی به وظایف خود ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیرم که کشور با خطرات مختلف مواجه است، وقتی یک زندانی در اختیار قوه قضائیه قرار می‌گیرد، امانت ما است. دشمنان از این حوادث سوءاستفاده می‌کنند خودمان باید بدانیم وقتی یک زندانی در اختیار ما قرار گرفته‌ است، مراقبت و صیانت کنیم. اگر واقعا تقصیر و قصوری صورت گرفته است انتظار می‌رود این پیگیری صورت بگیرد و آقای روحانی پیگیر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره بازار شب عید گفت: نظام بانکی کشور تمهیدات لازم را برای تامین اسکناس‌های مردم انجام داده است. وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی هم برای مایحتاج آن ایام به ویژه میوه تدارک لازم را دیده‌اند و امسال هیچ مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات معاون بانک مرکزی مبنی بر این که بانک مرکزی سپرده‌های مردم در هیچ موسسه یا بانک حتی بانک‌های دولتی را تضمین نمی کند، گفت: بازار پول ما بانک‌ها هستند و بانک‌ها کاملا سپرده‌های مردم را در اختیار دارند و نظام بانکی بسیار مطمئن است. نباید صحبت‌های معاون بانک مرکزی در این خصوص را مبنای عمل قرار داد، کار بانک مرکزی کنترل و نظارت است و سپرده‌های قانونی بانک‌های دولتی( یعنی ۱۳ درصد سپرده‌ها نزد بانک مرکزی برای موارد خاص نگهداری می‌شود) برخلاف موسسات غیرمجاز داده می‌شود و قطعا بانک مرکزی در این زمینه وارد شده و کنترل خود را انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اظهارات معاون بانک مرکزی نفی مسئولیت بانک مرکزی نیست، گفت: از بانک مرکزی هم در خصوص اینکه اجازه ندادند مشکلات و دریافت سپرده از مردم از سوی موسسات غیرمجاز گسترده‌تر شود قدردانی می‌کنیم. نظام بانکی با اقتدار به کنترل و نظارت می‌پردازد و از سپرده‌های قانونی به منظور پشتیبانی بهره می‌برد و وضعیت ما در بازار سرمایه وضعیت خوبی در کشور و حتی در منطقه است.

وی ادامه داد: اینکه چیزی گران شود و همه فکر کنند با خرید آن سود خواهند کرد کاملا طبیعی است و نوسانات بازار ارز به دلیل افزایش خریدها بوده و قطعا چنین نوسانی قابل قبول نیست. مردم باید در این موارد به کشور کمک کنند؛ زیرا با این روند زیان متوجه پول ملی کشور می‌شود و دولت به هیچ وجه با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست و امیدواریم اقدامات بانک مرکزی را برای کنترل این بازار شاهد باشیم.

نوبخت تاکید کرد: بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که به زودی اجرا می‌شود و تا به امروز بانک مرکزی بسیار تحمل کرده تا با ساز وکار رایج این ثبات ایجاد شود و قطعا این افزایش قیمت برای دولت قابل تحمل نیست.

وی درباره برنامه دولت برای تقویت احزاب و اینکه مردم از سخنرانی تلویزیونی رئیس جمهور راضی نبودند و حرف رئیس‌جمهور در خصوص اصل ۵۹ اسای گفت: اصل ۵۹ و اصول مغفول مانده قانون اساسی را باید به انقلابیون اضافه کنیم، هر آن کس که قانون اساسی را قبول دارند انقلابی است و بر اساس این نگاه کسانی که بیرون گذاشتیم را باید اضافه کنیم. به دقت از نگاه عمیق رئیس‌جمهور به مسائل اجتماعی با خبر هستم ایشان به گفته‌های خود اعتقاد دارند.

نوبخت گفت: وقتی مجری از رئیس‌جمهور می‌پرسد هنگام بازدید از مناطق زلزله در ماشین بودید ، توضیح دادن این مورد ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. نکته دیگر این است که برای اصول مغفول مانده قانون اساسی که باید رعایت شود، اگر بحثی در کشور مانده به خاطر عدم اجرای کامل قانون اساسی است. اجماعی شکل گرفته بود گرچه ما آن را شکستیم امریکا و اروپا کنار هم بودند شما هیچ وقت نمی‌دیدید رئیس‌جمهور آمریکا حرف بزند و رئیس اتحادیه اروپا مقابل آن موضع بگیرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه باید یک انسجام در داخل داشته باشیم و باید تجمعات مردم سازمان یافته باشد، کفت: باید از انجمن های محیط زیستی ، علمی و اجتماعی و احزاب استفاده کنیم. من یک فرد حزبی هستم و کما این که دلیل اینکه از مجلس بیرون آمدم به خاطر تفکرات حزبی و سامان دهی جوانان بود حتی دوره‌ای هم ناامید شدیم اما ادامه دادیم نمی‌توانیم به نیروی انتظامی بگوییم که با باتوم بالای سر احزاب برود و کار کنند.

نوبخت با اشاره به سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی و دولت در خصوص ارز گفت: بانک مرکزی اگر به خزانه آمریکا هم وصل شود با این اشتهایی که برای تبدیل ریال به ارز وجود دارد کم می‌آورد ، نمی‌خواهیم دنبال بسم الله برگردیم و بگوییم در کشورهای همسایه حضور دارد.


کد مطلب: 82394

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/82394/نوبخت-پرداخت-یارانه-روند-فعلی-ادامه

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir