۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۱

افزایش صادرات گاز مایع ایران

صادرات «ال پی جی» ایران به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها، یعنی 520 هزار تن رسید که این مقدار 146 هزار تن بیشتر از آمارهای اولیه منتشر شده در اواسط ماه ژانویه است.
صادرات «ال پی جی» ایران به بالاترین رقم از زمان لغو تحریم ها، یعنی 520 هزار تن رسید که این مقدار 146 هزار تن بیشتر از آمارهای اولیه منتشر شده در اواسط ماه ژانویه است.
به گزارش ایرنا، گزارش می افزاید؛ در سال 2017، صادرات «ال پی جی» ایران در مجموع، به 3 میلیون و 500 هزار تن رسید و بالاترین رقم ماهیانه در همین سال به ماه اوت، با 423 هزار تن مربوط می شد. از این رو برجام نقطه عطفی در تاریخ نفتی ایران به شمار می رود.
اما با توجه به کارشکنی های آمریکا، شرکت فرانسوی توتال در هفته ای که گذشت، به ترامپ هشدار داد که باید به برجام پایبند بماند.
«پاتریک پویان» مدیرعامل توتال در مراسمی که ماه ژانویه در داووس برگزار شد و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز حضور داشت، از وی خواست که به توافق هسته ای با ایران که مقصد سرمایه گذاری های نفت و گاز فرانسه است، پایبند باقی بماند. 
وی یادآور شد که سرمایه گذاری های خارجی در حوزه نفت و گاز به اصلاح ایران کمک می کند و چنانچه چارچوب و قواعد کار تغییر کند، ما نیز باید در ارزیابی های خود تجدید نظر کنیم.
انتظار می رود که روند صعودی قیمت های نفت ولو با نوسانات همچنان تا پایان سال جاری میلادی ادامه داشته باشد.

**بازار نفت 
قیمت نفت به دنبال کاهش 11 درصدی اخیر نسبت به بالاترین میزان خود در اواخر ماه ژانویه، در هفته ای که گذشت اندکی افزایش یافت.
رشد قیمت در حالی رخ داد که اوپک در گزارش ماهانه برآورد خود از افزایش تقاضای جهانی نفت را بالا برد. 
با اینکه براساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، احتمال پیشی گرفتن عرضه از تقاضای نفت در سال 2018 میلادی وجود دارد اما این سازمان برآورد خود از رشد تقاضا برای نفت در سال 2018 میلادی به یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز افزایش داد.
این در حالی است که در پیشی بینی های قبلی، این میزان را یک میلیون و 300 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود. 
آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد که تولید نفت آمریکا تا پایان سال جاری میلادی به 11 میلیون بشکه در روز برسد و این کشور با پیشی گرفتن از عربستان و روسیه به ابرتولیدکننده نفت جهان تبدیل شود. 
شرکت بریتیش پترولیوم سطح کنونی قیمت نفت را بسیار رضایت بخش خواند.
«باب دادلی» مدیرعامل شرکت انگلیسی «بی پی» با ابراز رضایت کامل از سطح کنونی قیمت، گفت: نفت70 دلاری بسیار بالاست و دهه نفت 50 و 65 دلاری به پایان رسیده است. 
اوپک انتظار دارد؛ عرضه و تقاضا برای نفت همگام با یکدیگر افزایش یابد و در گزارش اخیر ماهانه خود پیش بینی می کند که رشد تقاضا برای نفت در سال 2018 میلادی به علت سلامت اقتصاد جهانی بیشتر از برآورد پیشین این سازمان باشد، به طوری که این میزان در سال جاری میلادی یک میلیون و 590 هزار بشکه در روز افزایش یابد.
این برآورد 60 هزار بشکه در روز از اعلام پیشین اوپک بیشتر است.
بر اساس اعلام این سازمان، با وجود افزایش تقاضا، بازار جهانی نفت طبق برآوردهای پیشین، اواخر سال جاری میلادی به توازن خواهد رسید، زیرا افزایش قیمت نفت، تولیدکنندگان آمریکایی و دیگر کشورهای غیر اوپکی را ترغیب به تولید بیشتر می کند.
انتظار می رود که آمریکا و دیگر تولیدکنندگان غیراوپکی در سال 2018 میلادی یک میلیون و 400 هزار بشکه در روز (250 هزار بشکه در روز بیشتر از برآورد پیشین سازمان) به تولید خود بیفزایند. 
شمار دکل های حفاری آمریکا، اکنون رکورد سه ساله را شکسته است، از سویی، این کشور برای نخستین بار در ماه دسامبر به امارات میعانات فروخت.
امارات به دلیل کیفیت بالای میعانات آمریکا در مقایسه با میعانات منطقه، اقدام به خرید از این کشور کرده است.
‎ارسال یک محموله نفتی از آمریکا به خاورمیانه که قطب اصلی تولید نفت جهان به شمار می رود، نشان می دهد که انقلاب نفت شیل و لغو ممنوعیت صادرات نفت آمریکا تا چه حد نقشه صدور نفت را در نقاط مختلف جهان متحول کرده است.

**اوپک
توافق میان اوپک و غیراوپکی ها ادامه می یابد، گرچه افزایش صادرات نفت آمریکا و تهدید ایالات متحده به روسیه و عربستان برای از چنگ درآوردن سهم آنها از بازار نفت این تصور را ایجاد کرده است که روسیه درصدد افزایش تولید نفت خود باشد، اما «محمد بارکیندو» دبیرکل اوپک در هفته اخیر اطمینان داد که روسیه در توافق کاهش تولید نفت باقی می ماند.
بارکیندو اعلام کرد: اگرچه قیمت جهانی نفت افزایش یافته است اما «الکساندر نواک»، وزیر انرژی روسیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به وی اطمینان داده اند که از توافق اوپک خارج نمی شوند و این را با میزان پایبندی بالای این کشور به قرارداد ثابت کرده اند؛ بنابراین جای نگرانی وجود ندارد. 
‎از سوی دیگر، زیرشاخه نفتی شرکت گازپروم روسیه اطمینان داد که همکاری این کشور با اوپک، برای کاهش تولید نفت می تواند تا نیمه نخست سال آینده میلادی ادامه یابد. 
سرگی واکولنکو، رئیس بخش برنامه ریزی راهبردی 'شرکت گازپروم نفت' گفت که این شرکت برنامه ریزی های خود را بر اساس این فرضیه انجام داده است. 
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد: روسیه به توافق کاهش تولید پایبند باقی خواهند ماند. 
در مجموع توافق اوپک برای روسیه خوش یمن بوده است و روسیه به لطف این برنامه، 43 میلیارد دلار کسب درآمد کرد. به گفته وزیر انرژی روسیه، سود حاصل از این توافق برای شرکت‌های داخلی درمجموع به 12میلیارد و 100 میلیون دلار رسیده، در حالی‌ که عایدی بودجه دولتی حدود 30 میلیارد دلار بوده است
کد مطلب: 82488
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *