۰
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۵

کم‌آبی جهادکشاورزی مازندران

جهاد کشاورزی مازندران در آستانه آماده شدن شالیکاران استان برای کشت برنج به آنها اخطار داده است با توجه به کاهش بارندگی و ذخایر آب پشت سدها و تالاب ها از کشت ارقام پرمحصول برنج خودداری کنند.
جهاد کشاورزی مازندران در آستانه آماده شدن شالیکاران استان برای کشت برنج به آنها اخطار داده است با توجه به کاهش بارندگی و ذخایر آب پشت سدها و تالاب ها از کشت ارقام پرمحصول برنج خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، کشت برنج که به صورت سنتی در مازندران از اواخر اسفند آغاز می شد در سال های اخیر به خاطر بهره برداری از زمین های شالیزاری برای کشت دوم برنج ، این کار در بعضی مناطق از اوایل اسفند و گاهی اواخر بهمن با شخم و شیار زمین آغاز می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به کاهش بارندگی و در نتیجه کم شدن ذخیره آب پشت سدها و آببندان ها ، نگرانی ما برای کشت شالی در مناطق مختلف استان جدی است.
دلاور حیدر پور افزود : جهاد کشاورزی در شهرستان های استان به صورت میدانی و با همکاری کارشناسان آب منطقه ای منابع آبی سطحی، زیر زمینی ، رودخانه ها و چشمه ها را بررسی کرده اند و مشخص شده است که خشکسالی و کم آبی در شرق مازندران جدی است . 
وی گفت : توصیه جدی ما به شالیکاران در شهرستان های ساری ، میاندرود ، بهشهر ، گلوگاه و بخشی از شهرستان های جویبار و سیمرغ این است که از کشت ارقام پرمحصول شالی پرهیز کنند.
** کاهش 40 درصدی ذخایر آبی سدها و آب بندان ها 
بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران در حال حاضر ذخیره آب پشت سدهای این استان با 40 درصد کاهش نسبت به سال قبل به کمتر از 129 میلیون متر مکعب رسیده است .
گزارش این شرکت نشان می دهد که هم اکنون 96 میلیون متر مکعب از ظرفیت سدهای مازندران خالی است و در این میان سد شهید رجایی ساری یکی از 2 سد بزرگ استان محسوب می شود با 60 درصد کاهش ذخایر آبی ، بیشترین لطمه را از خشکسالی و کاهش بارندگی تحمل کرده است.
ذخایر آبی سد البرز به عنوان دیگر سد بزرگ مازندران هم 25 درصد کاهش یافته است و در سد شیاده بابل هم میزان کاهش 50 درصدی اعلام شده است .
مازندران دارای 2 سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک با ظرفیت 325میلیون متر مکعب است.
همچنین استان مازندران با 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون متر مکعب نقش مهمی در تامین آب زمین های کشاورزی و پرورش ماهی دارد که بر اساس گزارش آب منطقه ای ،اکنون کمتر از 40 درصد از ظرفیت آببندان ها ، آب ذخیره شده وجود دارد.
کاهش میزان بارندگی از جمله بارش برف در بالادست سبب شده است تا ذخایر آبی مازندران بشدت کاهش یابد . هواشناسی مازندران میزان کاهش بارندگی در این استان را در 10 ماهه امسال 21 درصد نسبت به سال گذشته و 17 درصد نسبت به دوره بلند مدت اعلام کرده است . 
** آب بری ، ویژگی مهم ارقام پرمحصول 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین گفت که این سازمان علاوه بر توصیه به عدم کشت ارقام پرمحصول در مناطق شرقی استان ، حتی این نگرانی را دارد که در بعضی مناطق اصلا برنج کشت نشود.
وی گفت : توصیه ما به شالیکاران برخی از مناطق شرق مازندران این است که از کاشت برنج دست بردارند و به کشت دانه های روغنی کلزا و گنجد و یا کشت علوفه ای روی بیاورند.
ارقام غالب کشت برنج در مازندران ارقام محلی نظیر طارم محلی و هاشمی است ولی ارقام پرمحصولی مانند ' شیرودی ' ، ' فجر ' و ' ندا ' نیز در این استان کشت می شود.
ارقام پرمحصول بر اساس اظهارات کارشناسی به دلیل طول دوره رشدشان حدود 25 تا 35 روز بیشتر از ارقام محلی است ، نیاز آبی آنها هم سه هزار متر مکعب در هکتار بیشتر است .
میزان آب مصرفی اراضی شالیزاری به ازای هر هکتار به طور میانگین در ارقام محلی هشت تا 9 هزار مترمکعب است ولی در ارقام پر محصول تا 12 هزار متر مکعب می یابد.
عملکرد برنج رقم شیرودی و فجر در هر هکتار هفت تن شلتوک است و برای رقم ندا هم به هشت تا هشت و نیم تن می رسد . میزان عملکرد ارقام سنتی مانند طارم محلی و هاشمی حدود پنج تن شلتوک است .
در حالی که در سال زراعی گذشته 51 هزار هکتار از زمین های شالیزاری مازندران زیر کشت ارقام پر محصول قرار داشت ، جهاد کشاورزی مازندران با توجه به افزایش تولید و توزیع بذرهای گواهی شده ، پیش بینی کرده است که امسال سطح زیر کشت این ارقام به حدود 75 هزار هکتار برسد .
مازندران 230 هزار هکتار شالیزاری دارد که پارسال به خاطر کمبود آب 213 هزار هکتار زیر کشت برنج رفت و برآورد می شود که بیش از یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید از این سطح برداشت شد.
کد مطلب: 82489
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *