; ?>; ?> چرا قانون حمل سلاح در آمریکا اصلاح نمی‌شود؟ - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۳۵

چرا قانون حمل سلاح در آمریکا اصلاح نمی‌شود؟

یک روزنامه آلمانی قدرت بالای لابی اسلحه در آمریکا و نفوذ گسترده آن بر سیاستمداران آمریکایی را مانعی برای تشدید قانون حمل سلاح در این کشور حتی بعد از کشتارهای گسترده دانست.
یک روزنامه آلمانی قدرت بالای لابی اسلحه در آمریکا و نفوذ گسترده آن بر سیاستمداران آمریکایی را مانعی برای تشدید قانون حمل سلاح در این کشور حتی بعد از کشتارهای گسترده دانست.

به گزارش تسنیم، روزنامه "تاگس اشپیگل"، در گزارشی به قدرت لابی های سلاح در آمریکا پرداخته و نوشت: "مارکو روبیو"، از سناتورهای جمهوریخواه ایالت فلوریدا و مخالف تشدید قوانین حمل سلاح در این کشور است که اخیرا تحت فشار شدید بازماندگان حادثه تیراندازی در این ایالت قرار گرفته است.

چند روز پیش تیراندازی در دبیرستانی واقع در جنوب ایالت فلوریدا بار دیگر 17 کشته و تعداد زیادی زخمی بر جا گذاشت.

این حادثه فلوریدا تازه‌ترین نمونه از وقوع خشونت‌های مرگبار و گسترده ناشی از تیراندازی در ایالات متحده بود و بار دیگر به بحث ها درباره قوانین مالکیت و حمل سلاح در این کشور دامن زد.

روبیو در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از مرگ 17 دانش آموز در این حادثه تیراندازی حاضر است از هدیه ها و کمک های انتخاباتی مهم ترین لابی سلاح در آمریکا، انجمن ملی سلاح آمریکا (NRA)  انصراف دهد با نه جواب داد. تعهد روبیو نسبت به لابی اسلحه در آمریکا حتی بعد از کشتار اخیر هم به اندازه ای بود که وی درخواست ممنوعیت حمل سلاح از طرف غیر نظامیان را رد کرد.

لابی اسلحه در ایالات متحده آمریکا از کمک ها و هدایای انتخاباتی به سیاستمدارانی مانند روبیو استفاده می کنند تا از اصلاح قوانین تسلیحات در این کشور جلوگیری کنند. در این شرایط است که حتی بعد از کشتارهای بی رحمانه مدارس آمریکا هم هیچ گونه ممنوعیت حمل سلاح در این کشور شکل نمی گیرد. البته واقعیت پیچیده تر از این است. پول تنها یکی از دلایل نفوذ انجمن ملی سلاح آمریکا و البته مهمترین آن هم نیست. صنعت تسلیحات در آمریکا نه بزرگترین صنعت آمریکا و نه سودآورترین ترین آن و بیشترین کمک کننده مالی است. صنعت شیر در واشنگتن پول بیشتری را توزیع می کند. لابی اسلحه در آمریکا تقریبا 55 میلیون دلار را در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 سرمایه گذاری کرد که دونالد ترامپ با حدود 31 میلیون دلار بیشترین استفاده کننده از آن بود. در سراسر آمریکا بخصوص سیاستمداران حزب جمهوریخواه چک های سخاوتمندانه ای را از لابی اسلحه دریافت می کنند. روبیو در انتخابات دور قبل با بیش از 3 میلیون دلار از طرف لابی های اسلحه حمایت شد.

پاسخ لابی اسلحه آمریکا به تهدیدهای مرگبار با سلاح علیه دانش آموزان و بازدیدکنندگان از دیسکو، توزیع سلاح گرم بیشتر است.

این نقطه نظر که این نسخه راه علاج آمریکا نیست از نظر لابی سلاح آمریکا اهمیتی ندارد.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب از تمایل بسیاری از آمریکایی ها در چنین اوضاعی برای تشدید قوانین حمل سلاح خبر داده و این طور نوشت: بر اساس نظر سنجی ها دو سومی شهروندان آمریکایی خواستار ممنوعیت حمل سلاح در این کشور هستند. با این حال همچنین بعد از کشتار فلوریدا هم هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نشد. این مسئله البته کاملا مربوط به پول انجمن سلاح آمریکا نمی شود بلکه به استراتژی سیاسی این انجمن و سیستم سیاسی آمریکا مربوط است.

انجمن ملی سلاح آمریکا برای اینکه سیاستمدارانی مانند روبیو و ترامپ را با خود همراه نگه دارد به صورت بسیار هدفمند از هدایای مالی استفاده می کند. در مبارزات انتخاباتی سال 2016 هم حامیان تسلیحاتی بر چند کمپین انتخاباتی همسو با اهداف خود متمرکز شدند.

چیزی که انجمن ملی سلاح را از دیگر سازمان ها در آمریکا متمایز می کند تمرکز آن روی یک موضوع عاطفی و توانایی آن برای کشاندن مردم پای صندوق های رای در شرایط خاص است. بخصوص برای مردان سفید پوست بدون مدرک دانشگاهی در شهرهای آمریکا این نسخه معجزه می کند. برای این افراد مالکیت سلاح بخش مهمی از هویت آمریکایی شان است.

در کشوری که در آن مردم هرگز و یا به ندرت در انتخابات شرکت می کنند توانایی برای بسیج کردن گروه های انتخاباتی در دوره های انتخاباتی یک طلای سیاسی و بسیار ارزشمند است.

نویسنده در ادامه به شانس پایین سیاستمداران مخالف حمل سلاح در آمریکا برای رویارویی با لابی اسلحه در این کشور و نفوذ بالای اعضای این لابی بر رای دهندگان آمریکایی به عنون رمز موفقیت آن اشاره کرد.
کد مطلب: 82989
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *