۰
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۹

تقابل وزارت خارجه آمریکا با ترامپ

نشریه تایم در گزارشی از تقابل شدید در داخل دولت ترامپ برای اعلام زمان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس پرده برداشت.
نشریه تایم در گزارشی از تقابل شدید در داخل دولت ترامپ برای اعلام زمان انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس پرده برداشت. 
به گزارش ايسنا، نشریه تایم در گزارشی نوشت، طبق توافق جدیدی که در ۲۲ فوریه به امضای رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا رسید و جمعه اعلام شد، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا و گروه کوچکی از کارکنان ماه مه کارشان را در کنسولگری فعلی آمریکا در محله ارنونا در غرب قدس آغاز می‌کنند که با هفتادمین سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی همزمان می‌شود. به گفته وزارت خارجه آمریکا، توسعه این ساختمان تا پایان ۲۰۱۹ انجام می‌شود.
با این حال تصمیم مذکور نبرد متقابل شدیدی را در داخل دولت میان وزارت خارجه آمریکا از یک طرف و ترامپ، پنس، معاون وی و جارد کوشنر، داماد رئیس‌جمهوری آمریکا در طرف دیگر به راه انداخت. پنس و کوشنر که از طرف ترامپ مسوول روند صلح خاورمیانه شده است، خواسته‌اند که سفارتخانه سریعا منتقل شود، اما تیلرسون زمان بیشتری خواسته است تا از امنیت جان شهروندان آمریکایی مطمئن شود. مقام‌ها می‌گویند هرگونه اقدام برای ساخت یک سفارتخانه جدید در قدس چندین سال زمان می‌برد.  
این اقدام ماه ژانویه با سردرگمی بیشتری مواجه شد. استیو گلداستاین، معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد طرح‌های مربوط به ساخت یک سفارتخانه جدید در قدس کنار گذاشته شده است زیرا چنین ساخت‌وسازی هزینه‌بر است. او گفت، به جای آن ساختمان موجود کنسولگری بازسازی و تکمیل می‌شود. اما به گفته مقام‌های دولتی، این سخنان خشم پنس و کوشنر را برانگیخت.
به نظر می‌رسد که گلدستاین از آن زمان کنار گذاشته شده باشد.
وزارت خارجه آمریکا روزهای اخیر گفته که کار جستجو برای مکان ساخت یک سفارتخانه دائمی را آغاز کرده است و طراحی و ساخت آن یک وظیفه طولانی‌مدت است.  
به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، دولت ترامپ همچنین رایزنی‌ها با شلدون ادلسون، صاحب میلیاردر شرکت لاس وگاس سندز، بزرگترین کازینودار جهان و از حامیان اصلی ترامپ را آغاز کرده است تا برای تامین هزینه‌های سفارتخانه کمک کند. این مقام گفت، ادلسون از سال گذشته با فریدمن روی این طرح کار می‌کند و وکلای وزارت خارجه آمریکا در حال بررسی قانونی بودن این پیشنهاد هستند. بررسی اولیه نشان می‌دهند قوانین آمریکا مانع از آن می‌شود که هزینه ساخت یک سفارتخانه از منابع شخصی تامین شود اما مذاکرات ادامه دارد.
دونالد ترامپ دسامبر اعلام کرد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد و سفارتخانه کشورش را از تل‌آویو منتقل می‌کند؛ اقدامی که روسای جمهوری سابق آمریکا هم وعده داده بودند اما به دلیل سمبل‌شناسی سیاسی آن را اجرایی نمی‌کردند.  
ترامپ جمعه در کنفرانس محافظه‌کاران گفت: دیگر روسای جمهور دروغ می‌گفتند زیرا آنها روی این مساله مانور می‌دادند. این مساله همچنین بخش بزرگی از کمپین‌ها بوده است. بعد از آنکه آنها روی کار می‌آمدند، هرگز آن را اجرا نمی‌کردند.
ماه گذشته هم مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در پارلمان رژیم صهیونیستی گفت انتقال این سفارتخانه در ۲۰۱۹ اجرایی می‌شود.
به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی جنجالی است چرا که بخش شرقی این شهر همچنین مورد ادعای فلسطینی‌هاست و آن را به عنوان پایتخت کشور آتی خود می‌خواهند. منتقدان معتقدند ترامپ اساسا در حال مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات صلح اسرائیل – فلسطین است؛ جایی که موقعیت قدس یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهاست.
کنگره آمریکا در ۱۹۹۵ قانونی را به تصویب رساند که قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد و از رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا سفارتخانه را به این شهر منتقل کند اما رهبران پیشین آمریکا با صدور تعلیق‌هایی که طبق قانون مجاز است، از آغاز این روند امتناع کردند.
تصمیم ترامپ اعتراضاتی را در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن به راه انداخت. رهبران فلسطینی می‌گویند تصمیم ترامپ باعث می‌شود جایگاه آمریکا به عنوان میانجی روند صلح از میان برود، در حالی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ۱۲۸ رای موافق به محکومیت این طرح رای داد.
کد مطلب: 83012
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *