۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۲۱

قرارداد 2 هزار و 360 میلیاردی با چین

قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز ـ بوشهر امروز بین وزارت راه و شهرسازی ایران و شرکت چینی منعقد شد. ارزش این قرارداد ۷۰۰ میلیون دلار معادل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان ایران است.
قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز ـ بوشهر امروز بین وزارت راه و شهرسازی ایران و شرکت چینی منعقد شد. ارزش این قرارداد ۷۰۰ میلیون دلار معادل ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان ایران است.
به گزارش فارس، مراسم امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز ـ بوشهر امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی، قائم‌مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل و نمایندگان شرکت چینی برگزار شد.
در این مراسم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: توسعه شبکه ریلی کشور از اولویت‌های دولت است.
خیرالله خادمی افزود: مسیر تأمین مالی و روند مطالعات و تکمیل برآورد ریالی پروژه‌ها پیش از این توسط وزیر راه و شهرسازی تعیین شد.
وی با بیان اینکه ۳۴۱۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه و اجرا داریم، گفت: بخش‌هایی از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیده است و هدف اصلی ما اتصاف ۵ مرکز استان به شبکه ریلی تا اوایل سال ۹۷ است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: برای تکمیل محورهای ریلی باید تأمین اعتبار از منابع خارجی پیگیری می‌شد. در این راستا ۷ پروژه در برنامه تأمین مالی قرار گرفت که ۲۲۷۰ کیلومتر طول دارد و باید مطالعات فاز یک و دو آنها انجام می‌شد و در نهایت با فاینانسر برای تأمین مالی به توافق می‌رسیدیم.
وی افزود: برای این ۷ پروژه ۱۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرا در نظر گرفته شد که یکی از این پروژه‌ها خط آهن شیراز ـ بوشهر بود.
خادمی ادامه داد: مسیر کریدور ریلی به سمت جنوب باید تکمیل می‌شد و در این راستا لازم بود ادامه مسیر از شیراز به بوشهر متصل شود، مطالعات فاز یک و دو پروژه تا بوشهر به اتمام رسید و با کارشناسی در شرکت ساخت و همکاری فاینانسر چینی و همکار ایرانی توافق شد مبنای برآورد مالی بر اساس فهرست بهای ایران قرار گیرد که این کار بزرگی بود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور توضیح داد: در گذشته مشکلاتی در تأمین مالی داشتیم که موجب می‌شد به توافق نرسیم، تناقض در مبنای فهرست‌بها بود که در این پروژه مبنا بر اساس فهرست‌بهای ایران قرار گرفت و در نهایت ضرایب متعلقه به آن اعمال شد. ضریب تعدیل هم توافق شد و امروز به توافق‌نامه قرارداد رسید.
وی افزود: عدد امروز ۲۳۶۰ میلیارد تومان به صورت ریالی برای پروژه در نظر گرفته شد که معادل ۷۰۰ میلیون دلار و ۵ میلیارد یوآن چین است.
خادمی افزود: برآورد مسافر و بار در این محور طی ۲۰ سال آینده در بخش مسافر سالانه یک میلیون نفر و در بخش بار سالانه ۱۲ میلیون تن است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار داشت: این مسیر در دو قطعه ۲۵۰ و ۲۰۰ کیلومتری اجرا می‌شود.
تامین سهم ۱۵ درصدی فاینانس‌ها از صندوق توسعه ملی
عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد ساخت راه‌آهن شیراز - بوشهر که با حضور بخش خصوصی و شرکت چینی و همچنین داخلی اجرا می‌شود، اظهار داشت: در ابتدای فعالیت دولت پروژه جزیره نگین در دستور کار قرار گرفت.
وی توضیح داد: بندر بوشهر امکان توسعه محدودی داشت در این راستا احداث بندر نگین در بوشهر در دستور کار قرار گرفت بنابراین با تکمیل جزیره نگین این بندر به شبکه ریلی متصل می‌شود. 
وی اظهار داشت: احداث این خط هم از نظر مسافری و هم باری مطلوب ارزیابی می‌شود، ضمن آنکه به کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت و توسعه شبکه ریلی می‌انجامد. 
آخوندی ادامه داد: پروژه راه‌آهن شیراز - بوشهر با حضور شرکت خصوصی ایرانی با همراهی شرکت چینی انجام می‌شود. 
وی اظهار داشت: یکی از مشکلات در فاینانس پروژه‌ها تأمین سهم ۱۵ درصدی است که نکته مهمی بود، اما با همراهی مجلس در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شد که سهم ۱۵ درصدی فاینانس از محل صندوق توسعه تأمین شود.
بنا بر این گزارش، وزیر راه و شهرسازی بعد از این مراسم از حضور در جمع خبرنگاران خودداری کرد.
کد مطلب: 83626
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *