۰
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۱

"معاونی که فقط برای شنیدن آمده بود"

مدیرکل دفترامورسیاسی وزارت کشور توضیحاتی را پیرامون خبر «معاون وزیری که فقط برای شنیدن آمده بود/منشور گفت‌وگوی ملی زیر سایه مشاجرات حزبی» منتشر کرد.
مدیرکل دفترامورسیاسی وزارت کشور توضیحاتی را پیرامون خبر «معاون وزیری که فقط برای شنیدن آمده بود/منشور گفت‌وگوی ملی زیر سایه مشاجرات حزبی» منتشر کرد.
به گزارش فارس، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ مائده ﴿8﴾
به گزارش فارس، «معاون وزیری که فقط برای شنیدن آمده بود/ منشور گفت‌وگوی ملی زیر سایه مشاجرات حزبی» ضمن تذکر این نکته که عبارت «منشور گفت‌وگوی ملی» در عنوان این خبر نادرست بوده و باید از ترکیب «منشور گفت‌وگوی سیاسی» استفاده می‌شد، لازم است جهت تنویر افکار عمومی و مخاطبان و خوانندگان این خبر که در سایت مزبور به نحوی مطلوب منتشر گشته و داوری نهایی به ملت با بصیرت ایران واگذار گردد
1- بازگشت فصلی خانه احزاب،‌طبق روال پیشین، با دعوت و مدیریت و برنامه‌ریزی خود متولیان احزاب و بدون دخالت وزارت کشور در محتوای جلسه، از ساعت 8 صبح تا ظهر شرعی در مورخه 10 / 12/ 96 برگزار و منتهی به اقامه نماز و صرف ناهار گردید.
2- بنابر تقاضای خانه احزاب برای مساعدت در امر برگزاری این نشست، براساس سیاست‌های کلان دولت، شخص رئیس‌ محترم جمهور و وزارت کشور مبنی بر حمایت از احزاب و تشکل‌های سیاسی و صنفی، با موافقت وزیر محترم کشور، اسباب پذیرایی و نیز بهترین سالن این وزارتخانه در اختیار ا ین جلسه قرار گرفت که غالباً محل جلسات رسمی و نشست‌های ملی است و به‌ندرت رویدادهای دیگر در آنجا برگزار می‌شود.
3- ریز برنامه‌ و سخنرانان و نحوه اداره این نشست، توسط خانه احزاب تنظیم‌شده بود و سهم وزارت کشور از این برنامه، تنها فرصتی 30 دقیقه‌ای برای سخنرانی معاون سیاسی وزیر کشور، آن‌هم آغاز جلسه بود که ایشان در زمان مقرر در جلسه حضور یافته و ضمن خیرمقدم، درباره سیاست‌های وزارت کشور در حمایت از احزاب و همچنین تبیین اهداف ارزشمند «منشور گفت‌وگوی سیاسی» و ضرورت گفت‌وگو بین دولت و احزاب و تشکل‌های سیاسی و انتظارات وزارت از ایشان در راستای تحقق این امر مهم به ایراد سخن پرداختند.
4- ناگفته پیداست که دعوت از معاون سیاسی وزیر کشور، صرفاً به‌عنوان سخنران آغازین بوده و حضور ایشان تا پایان نشست، نه مطلوب و نه مقدور بوده است؛ چراکه اداره برنامه بر عهده برگزارکنندگان با موضوع «تحلیل وقایع دی‌ماه» بوده و درخواستی از معاون سیاسی برای ادامه حضور انجام نگرفته بوده است و چه‌بسا حضور ایشان در ادامه و تا پایان نشست، محدودیت و محظوراتی برای شرکت‌کنندگان و سخنرانان در بیان افکار و نظراتشان ایجاد می‌کرد.
5- هنگام خروج معاون محترم سیاسی وزیر کشور از سالن، یکی از مدعوین جلسه به نام آقای بهادر ولی‌زاده، درخواست سخن گفتن در حضور ایشان را داشت که با احترام آن فعال حزبی، مورد موافقت قرار گرفت و جناب دکتر جبارزاده صحبت‌های ایشان را باحوصله تمام استماع و ضمن تشکر از ایشان، تأکید کردند که ما بنا داریم از احزاب بشنویم.
6- متأسفانه نحوه تنظیم خبر به‌گونه‌ای بوده است که اصل مطلب که محتوای سخنان معاون سیاسی وزیر کشور بوده به محاق خاموشی و فراموشی رفته و تنها به حاشیه‌های آن‌که مملو از اهانت‌های عنیف به دولتمردان و شخص رئیس‌ محترم جمهوری و انتقادهای غیرکارشناسی و غیرمنصفانه به عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم و حتی توهین اعضا حاضر در جلسه به یکدیگر بوده، پرداخته‌شده است که چندان با رسالت خبرنگاری همخوانی ندارد.
7- از سر انصاف و عدالت باید یادآور شد که وزارت کشور در دولت یازدهم و دوازدهم بیشترین همکاری را برای توسعه سیاسی و تحقق تحزب، با خانه احزابی کرده است که در دولت نهم و دهم به تعطیلی کشانده شده بوده و نمایندگان احزاب منتقد دولت‌های آن دوره اجازه سخن گفتن نداشتند و اگر فرصتی برای اظهارنظر هم می‌یافتند گوش شنوایی وجود نداشت.
8- اساساً شنونده بودن دولت و نماینده آن، فی‌نفسه فضیلتی قابل‌تقدیر است و معلوم نیست که چرا تنظیم‌کنندگان این خبر حاشیه‌ محور،‌آن را نقطه‌ضعف معاون سیاسی وزارت کشور قلمداد کرده و حول آن، سخن‌پردازی کرده‌اند. گوش شنوا داشتن در برابر متولیان احزاب از افتخارات خدمتگزاران در وزارت کشور است که با این حاشیه‌سازی‌های هرگز لوث نخواهد شد.
9 ـ علاوه بر موارد فوق، در برنامه سخنرانی که برای اینجانب به‌عنوان مدیرکل سیاسی و دبیر کمیسیون ماده ده قانون احزاب، بنا به دعوت خانه احزاب پیش‌بینی‌شده بود، به پاسخگویی و تبیین موضوع در همان نشست پرداخته شد و علی‌القاعده چنین القائات و شبهه‌پراکنی‌ها به‌دوراز رسالت خبرنگاری بوده و هیچ‌وجه اخلاقی نمی‌تواند داشته باشد.
در خاتمه بار دیگر یادآور می‌شود که وزارت کشور و مشخصاً حوزه سیاسی این وزارتخانه هرگز بانی نشست فصلی خانه احزاب نبوده و اصولاً اگر چنین می‌بود خلاف عرف و مصلحت و نافی استقلال این نهاد مدنی بود و چه‌بسا ممکن بود همین امر موردانتقاد و موضوع کنایات بیشتر از سوی آن خبرگزاری قرار گیرد، بنابراین حضور هریک از مقامات رسمی وزارت کشور تا انتها در این نشست وجهی نداشته است.
وزارت کشور تنها جهت همکاری با خانه احزاب و تقویت آن امکانات موسعی را در اختیار ایشان قرار داده بود که نشانه تصمیم جدی دولت و شخص وزیر محترم کشور برای توسعه تحزب در کشور است.
بهرام سرمست
مدیرکل دفتر امور سیاسی
کد مطلب: 83633
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *