۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۲

بیانیه مشترک ریاض و لندن علیه تهران

روز جمعه در پایان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن دو کشور انگلیس و عربستان بیانیه مشترکی صادر کردند. در بخشی از این بیانیه با متهم کردن ایران به دخالت در امور دیگر کشورها ادعا شده است که ایران باید در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند، به اصل حسن همجواری پایبند باشد و برای حل اختلافاتش با همسایگان از طریق راه‌های مسالمت آمیز گام‌های آشکاری بردارد.
روز جمعه در پایان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن دو کشور انگلیس و عربستان بیانیه مشترکی صادر کردند. در بخشی از این بیانیه با متهم کردن ایران به دخالت در امور دیگر کشورها ادعا شده است که ایران باید در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند، به اصل حسن همجواری پایبند باشد و برای حل اختلافاتش با همسایگان از طریق راه‌های مسالمت آمیز گام‌های آشکاری بردارد.

در پایان سفر ولیعهد سعودی به انگلیسی دو طرف بیانیه مشترکی صادر کردند و در آن ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه عکاظ، روز جمعه در پایان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به لندن دو کشور انگلیس و عربستان بیانیه مشترکی صادر کردند. در بخشی از این بیانیه با متهم کردن ایران به دخالت در امور دیگر کشورها ادعا شده است که ایران باید در امور داخلی دیگر کشورها مداخله نکند، به اصل حسن همجواری پایبند باشد و برای حل اختلافاتش با همسایگان از طریق راه‌های مسالمت آمیز گام‌های آشکاری بردارد.
در این بیانیه دو طرف که خود از حامیان اصلی تروریسم و افراط‌گرایی هستند بر اهمیت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تاکید کردند.
در بخش دیگری از این بیاینه مشترک در رابطه با مساله یمن بر اهمیت رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران یمن تاکید شده است و دو طرف اعلام کردند که ایجاد راه حل سیاسی در یمن باید منجر به پایان تهدیدات امنیتی عربستان و دیگر کشورهای منطقه شود، همچنین ایران باید به حمایتش از حوثی‌ها پایان دهد و نیروهای ایران و حزب‌الله لبنان از یمن خارج شوند.
به گزارش ایسنا، قبل از این نیز دفتر نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد بن سلمان و ترزا می در دیدار با یکدیگر بر ضرورت مقابله با دخالت‌های ایران تأکید کردند.
در این بیانیه همچنین آمده است که دو طرف بر اهمیت ایجاد راه حل سیاسی در یمن و رساندن کمک‌های بشردوستانه به این کشور توافق کردند.
ولیعهد عربستان در جریان سفرش به مصر نیز در یک نشست خبری در سفارت کشورش در قاهره در رابطه با جمهوری اسلامی ایران در اظهاراتی سخیف ایران را ببری کاغذی خواند.
وی همچنین در ادعایی گستاخانه ایران و ترکیه را در کنار تروریست‌ها در لیست دشمنان عربستان و مصر قرار داد.
بن سلمان مدعی شد «عثمانی‌ها (ترکیه)، ایران و گروهک‌های تروریستی «مثلث شر» هستند» ادبیاتی که پیش از این از سوی آمریکایی‌ها و جورج بوش به کار برده می‌شود.
این ادعاها درحالی مطرح می شود که ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان نزدیک به سه سال است که زنان و کودکان یمنی را به قتل می‌رساند و از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آنها ممانعت می‌کند. این ائتلاف به دلیل جنایت‌های وحشیانه اخیرش در لیست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا با ابراز نگرانی شدید نسبت به تداوم جنگ افروزی و حملات بی وقفه علیه ملت مظلوم یمن و با یادآوری این موضوع مهم که متاسفانه اینک در آستانه آغاز سومین سال تهاجم نظامی ائتلاف ضد یمنی به این کشور مسلمان قرار داریم، بر لزوم اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف تجاوز نیروهای خارجی و جنگ افروزی و کشتار هزاران انسان بی‌گناه تاکید کرد و مسئولیت دفاع و حفاظت از زنان و کودکان بی‌پناه یمنی که به خاطر تحمیل جنگی ویرانگر و تحریم، در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار دارند را متوجه تمامی آنانی دانست که با فروش تسلیحات مدرن در تقویت زرادخانه‌های کشورهای متجاوز و تشدید این بحران و بی‌ثباتی منطقه، نقش مخربی را ایفا می کنند.
قاسمی با اشاره به رفتار اشتباه برخی از کشورها در شورای امنیت، افزود: عملکرد آمریکا و انگلیس در سه سال گذشته در شورای امنیت پراشتباه و غیر سازنده بوده و به جای استفاده از این ساز و کار بین‌المللی در جهت پایان جنگ، صرفا در جهت مشروعیت دادن به تجاوز و سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی صورت گرفته در یمن از آن جایگاه استفاده کرده اند.
متاسفانه نوع رفتار و مواضع کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه بعنوان بانیان قطعنامه ای که به تصویب نرسید، نوعی آدرس غلط دادن و فرار از مسئولیت پاسخگوئی است زیرا این کشورها به عنوان حامیان اصلی و تامین کنندگان کلیدی تسلیحات مرگبار، نقش بسزائی در آتش افروزی و تداوم تجاوز نظامی عربستان به یمن دارند و بجای قطع این کمک ها و پاسخگوئی به جامعه جهانی، در موضع مدعی قرار گرفته و مسئولیت جنایات انجام شده علیه مردم مظلوم یمن و حمایت های همه جانبه و بیدریغ خود از متجاوزین را نهان و به فرافکنی می پردازند.
کد مطلب: 83701
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *