۰
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۸

تاثیر دیدار «ترامپ» و «اون» بر برجام

چند مقام آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که در صورت برگزاری دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، فضاسازی و فشار دولت آمریکا متوجه ایران می‌شود و احتمال خروج واشنگتن از برجام وجود دارد.
چند مقام آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که در صورت برگزاری دیدار ترامپ و کیم جونگ اون، فضاسازی و فشار دولت آمریکا متوجه ایران می‌شود و احتمال خروج واشنگتن از برجام وجود دارد.
به گزارش فارس، چند تن از مقامات سابق و فعلی آمریکایی با اشاره به احتمال دیدار «دونالد ترامپ» و «کیم جونگ اون» رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در ماه مِی و کاهش چشمگیر تنش‌ها میان دو کشور، از افزایش احتمال انتقال این تنش‌ها به روابط ایران و آمریکا و حتی از بین رفتن توافق هسته‌ای سخن گفته‌اند.
ترامپ باید تا 12 می، نظر خود را در خصوص «پایبندی ایران به برجام» به کنگره کشورش اعلام کند و احتمال می‌رود که دیدار وی و کیم جونگ اون، چند روز پیش از این موعد برگزار شود.
پیش‌تر «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و از مذاکره‌کنندگان ارشد در مذاکرات منجر به انعقاد برجام گفته بود که آمریکا با ادامه روند فعلی و ایجاد فضای منفی برای بانک‌ها، تاجران و سرمایه‌گذاران خارجی، عملاً برجام را نقض می‌کند و «ایران نمی‌تواند در توافقی بماند که سودی برایش ندارد.»
برخی سیاسیون قبلاً نتیجه‌گیری کرده بودند که خروج آمریکا از برجام، دیگر اعتمادی برای کره شمالی باقی نمی‌گذارد و این کشور با عبرت گرفتن از توافق ایران و 1+5، امنیت خود را روی میز مذاکره نخواهد گذاشت؛ حالا اما همان تحلیل‌گران می‌گویند که شاید ترامپ به ناگاه پنجره‌ای دیپلماتیک به سمت کره شمالی باز کند و با از بین بردن برجام، از موضعی قدرتمندتر با پیونگ‌یانگ مذاکره کند.
آنطورکه وال‌استریت ژورنال خبر داده، یک مقام ارشد غربی گفته که مذاکره با رهبر کره شمالی می‌تواند خبر بدی برای عاقبت برجام باشد زیرا «این خطر وجود دارد که او (ترامپ) بگوید که توافق هسته‌ای با ایران، توافق بدی بوده است و من می‌خواهم به شما نشان بدهم که چگونه باید کار کرد.»
«جیمز کارافانو» معاون بنیاد «هریتیج» که در تشکیل تیم انتقال قدرت از رئیس جمهور قبل هم به ترامپ کمک کرده می‌گوید که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد با خروج از برجام، هشداری عملی به کره شمالی بدهد و به آنها بفهماند که هر توافقی با دولت جدید آمریکا، باید سفت و سخت‌تر از برجام باشد.
با توجه به شخصیت ترامپ، تحلیل‌گران سیاسی نسبت به ماهیت خروجی احتمالی مذاکرات ترامپ و کیم اطمینان جدی ندارند ولی «ریچادر نفیو» از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت اوباما که به معمار تحریم‌های ایران مشهور بود، معتقد است که توفیق در مذاکره با کره‌ای‌ها، از فشار جمهوری‌خواهان بر ترامپ برای باقی ماندن در برجام خواهد کاست و چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا دست بازتری برای بیرون آمدن از برجام خواهد داشت.
نفیو گفته: «شاید او (دونالد ترامپ) احساس کند که اعمال تحریم‌های گسترده (علیه کره شمالی) و تهدید به چنگ، کارگر افتاده و شاید خوب باشد که این بازی را با ایران هم شروع کند.»
 
کد مطلب: 83732
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *