کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقدینگی چقدر است؟

20 اسفند 1396 ساعت 13:36

حجم نقدینگی باز هم رشد کرد و به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان رسید.


حجم نقدینگی باز هم رشد کرد و به ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش ایسنا، آمار‌های جدید از ادامه روند افزایشی نقدینگی در اقتصاد ایران خبر می‌دهد. از حدود دو سال پیش و در دی ماه سال ۱۳۹۴ تاکنون حجم نقدینگی از حدود ۹۵۰ هزار میلیارد تومان تا ۱۴۶۳ هزار میلیارد تومان پیش رفته و بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته است.

جزئیات تغییرات نقدینگی از این حکایت دارد که در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه سال گذشته ۲۲.۳ درصد و نسبت به اسفندماه ۱۶.۷ درصد افزایش دارد. هر چند اندک، اما در مقایسه با تغییرات آذرماه افزایش دیده می‌شود به گونه‌ای که نقدینگی در آذرماه نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل ۱۵.۳ درصد رشد داشت.

نقدینگی که از دو بخش شبه پول و پول تشکیل می‌شود در حال حاضر از ۱۲۸۲ هزار میلیارد تومان شبه پول و ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پول تا رقم ۱۴۶۳ هزار میلیاردی افزایش یافته است.

رشد نقدینگی در سال‌های اخیر همواره یکی از انتقادات کارشناسان به عملکرد بانک مرکزی بوده است. این در حالی است که در ماه‌های اخیر نیز با شدت گرفتن نوسانات بازار ارز این تاکید وجود داشت سرگردانی نقدینگی و حجم بالای آن موجب شده تا یکی از راه‌های ورود، بازار ارز و تقاضا برای خرید دلار باشد. از این‌رو بانک مرکزی سیاست‌هایی همچون پیش فروش سکه و انتشار اوراق سپرده با سود ۲۰ درصد را از بهمن ماه در دستور کار قرار داد.

با این حال تاکنون بانک مرکزی گزارشی در مورد اجرای سیاست خود به جذب نقدینگی و ابعاد آن منتشر نکرده است.


کد مطلب: 83783

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/83783/نقدینگی-چقدر

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir