۰
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷

آماری از تعداد زنان مردان افسرده در ایران

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 12 درصد مردان و 16 درصد زنان ایرانی به افسردگی مبتلا هستند و یکی از دلایل آسیب ‌های اجتماعی که با آن مواجه هستیم، این افسردگی هاست.
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 12 درصد مردان و 16 درصد زنان ایرانی به افسردگی مبتلا هستند و یکی از دلایل آسیب ‌های اجتماعی که با آن مواجه هستیم، این افسردگی هاست.

به گزارش ایرنا، محمدهادی ایازی روز دوشنبه در نخستین مجمع سلامت استان اصفهان افزود: سلامت اجتماعی در کاهش میزان افسردگی و همچنین آسیب های اجتماعی نقش بسزایی دارد و باید بیش از پیش برای تامین سلامت اجتماعی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.

سلامت اجتماعی به معنای توانایی تعامل با انسان‌ها و محیط با هدف ایجاد ارتباط رضایت بخش بین فردی است.

وی همچنین با اشاره به سبک زندگی و دلایل مرگ و میر گفت: در ایران سالانه حدود 333 هزار نفر در تصادف های جاده ای و حوادث ترافیکی دچار مصدومیت می شوند و حدود پنج هزار تخت بیمارستانی به حوادث ترافیکی اختصاص می یابد.

معاون وزیر بهداشت میزان تلفات حوادث ترافیکی طی یک دهه اخیر را سالانه حدود 28 هزار نفر اعلام کرد و افزود: باتوجه به فرهنگ سازی و اقدام های انجام شده اکنون این میزان به حدود 16 هزار نفر در سال کاهش یافته است.

وی در عین حال تاکید کرد: برای ارتقا و تامین سلامت جامعه، لازم است که بیش از پیش برای جلوگیری از سوانح و حوادث ترافیکی در جاده های کشور بکوشیم.

ایازی، سطح آگاهی هموطنان برای حفظ سلامتی خود را بالا ندانست و از نهادهای فرهنگی و سازمان های مردم نهاد خواست که در این زمینه به طور جدی وارد شوند.

به گفته وی، در ایران حدود 680 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت فعال هستند اما این آمار در مقایسه با جمعیت 80 میلیون نفری کشور، پایین است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بدون نقش مشارکتی مردم، بسیاری از برنامه ها و اقدام های بهداشتی و درمانی نتیجه بخش نخواهد بود، گفت: سطح آگاهی مردم از سلامت اجتماعی باید افزایش یابد تا آنها بدانند سبک زندگی سالم چیست و چگونه زندگی کنند.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه سلامت وظیفه دارند، افزود: 25 درصد این وظایف بر عهده وزارت بهداشت و سایر آنها بر عهده دستگاه‌های اجرایی دیگر است.

ایازی، سبک زندگی سالم را زندگی همراه با ورزش، عدم مصرف دخانیات و تغذیه سالم دانست و تصریح کرد: مشارکت فعال و آگاهانه مردم در پیاده سازی این سبک زندگی منجر به ارتقای سطح سلامت اجتماعی مردم می‌ شود.

معاون وزیر بهداشت همچنین با اشاره به قوانین تشکیل مجمع سلامت، گفت: این مجمع با هدف افزایش مشارکت بخش‌ های دولتی و غیردولتی و بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و محله تشکیل می شود.

وی خاطرنشان کرد: اسفند سال گذشته اولین مجمع ملی سلامت در تهران برگزار شد و دومین مجمع ملی سلامت نیز اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

او اضافه کرد: این مجمع در سطح استان ها با مشارکت مردم، مسائل و مشکلات حوزه بهداشت و درمان را ساماندهی و حل و فصل می کند.

ایازی همچنین با بیان اینکه سال آینده، سال تحول در نظام سلامت از منظر اجتماعی خواهد بود، گفت: خانه های سلامت محله و شهرستان ها برای ارتقای مشارکت مردم در حوزه سلامت با مشارکت و هماهنگی دستگاه های اجرایی راه اندازی شده است و در سراسر کشور گسترش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این مجمع گفت: سلامتی، شجاعانه ترین تصمیم سیاسی برای تثبیت امنیت است.

طاهره چنگیز افزود: اگر می خواهیم بگوییم تصمیم های ما خردمندانه است باید توجه به سلامت در اولویت اول باشد.
وی اظهارکرد: اگر هر کسی بداند که تصمیم ها و فعالیت های او چه تأثیری بر روی سلامت مردم دارد و بر همین مبنا عمل کند، بسیاری از شاخص های سلامت بویژه سلامت اجتماعی بهبود می یابد و مسائلی مانند آلودگی هوا و نیاز به ساخت بیمارستان های بیشتر از بین می رود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بابیان اینکه عواملی مانند آب، خاک، هوا و تغذیه روی سلامت انسان اثرگذار است، افزود: سلامت به معنای بهزیستی کامل در همه ابعاد جسمی، فرهنگی، اجتماعی، رفتاری و روانی است و ما نیز به دنبال این هدف هستیم.

نخستین مجمع ملی سلامت استان اصفهان با شعار 'شیوه زندگی سالم' روز دوشنبه در مجتمع فرهنگی شهروند اصفهان برگزار شد.

در این مراسم 25 سازمان و نهاد فعال در حوزه سلامت تجلیل شدند.

مجمع ملی سلامت با هدف افزایش مشارکت بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی تشکیل شده است.

اعضای شورای سلامت کشور، اعضای شورای سلامت استان‌ها، انجمن های علمی و خیریه‌های حوزه سلامت در جلسات این مجمع حضور دارند و سیاست‌های سلامت، هر سال در این مجمع اعلام می‌شود.
 
کد مطلب: 83922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *