۰
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۳

خودروهای در گمرک مانده، اردیبهشت در بازار

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای در گمرک مانده اردیبهشت به بازار می رسد.
خودروهای در گمرک مانده، اردیبهشت در بازار
رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای در گمرک مانده اردیبهشت به بازار می رسد. 
 به گزارش انجمن صنفی کارفرمایی وارد کنندگان خودرو ؛میثم رضایی در گفت و گو با مردم سالاری آنلاین، اشاره به شرایط کنونی شرکت های واردکننده خودرو در برابر مشتریان برای انجام تعهدات شان ، اظهارداشت: تغییرات متعدد قوانین نظیر «اصلاحیه آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو» از سوی دولت در کنار بسته شدن سایت ثبت سفارش و ایجاد فضای رانت و انحصار موجب مشکلات متعدد برای شرکت های واردکننده شد که در همین راستا انجمن در جلسات مشترک با دولت و مجلس مکررا پیگیر حل موضوعات است تا حقوق مشتریان در اسرع وقت تامین شود و‌مطالبات شان نیز وصول گردد.

وی افزود: طی جلسه مشترک با وزیر صنعت اطلاع یافتیم طبق نظر هیات دولت ، به گمرک ابلاغ شده تا تمامی خودروهای از قبل مانده در گمرک که ثبت سفارش معتبر دارند و یا حتی بدون قبض انبار نیز هستند و سال تولید آنها از سالهای 2015 تا 2017 است حتی اگر بالای 40 هزار دلار است می توانند با ثبت سفارش جدید اجازه ورود به کشور را پیدا کنند تا مشکلات شرکت‌ها اعم از نمایندگی رسمی و غیر رسمی و‌ متقاضیان بازار بیشتر از این ادامه پیدا نکند و بازار ساماندهی شود.

رضایی با اشاره به وضعیت واردکنندگان غیر رسمی گفت: این امر‌از اختلاف کمیته تطبیق مقررات مجلس و معاونت حقوقی ریاست جمهوری ناشی می شود و نظر وزیر صنعت نیز در مورد حضور گری مارکت مثبت بود البته این موضوع با تلاش مجلس و دیوان عدالت اداری به زودی حل می شود تا ضمن ترخیص هرچه سریعتر خودروهای در گمرک مانده تا اردیبهشت ماه شرایط فعالیت دوباره شرکت های گری مارکت در بازار فراهم شود.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با اشاره به تصمیم اتخاذ شده از سوی هیات وزیران در جلسه 20 اسفند ماه در قالب "اصلاحیه آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو" ، گفت: ماده 4 قانون حمایت از مصرف کننده مصوب سال 1388 به داشتن نمایندگی رسمی و همچنین زیر ساخت های لازم جهت ارایه خدمات پس از فروش و اخذ تائیدیه های لازم از وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره دارد که این امر محل نقدهای متعددی از سوی کارشناسان و فعالان حوزه واردات خودرو بوده که از چند ماه پیش نیز با مسئولان دولتی و مجلس در میان گذاشته شده بود و ایرادات این ماده به دلیل مغایرت آن با اصل 44 قانون اساسی و اصول تجارت گوشزد شده بود.

وی خاطر نشان کرد: بدون شک در نبود شرکت های گری مارکت افزون بر ایجاد انحصار، افزایش قیمت خودرو ها نیز رقم خواهد خورد که این نیز موجب زیان مصرف کنندگان می‌شود. البته که با طرح دو فوریتی مذکور، حقوق مردم و مشتریان این بازار تامین شود چرا که ما انتظار داریم تا پایان اردیبهشت با کاهش تعرفه و بازگشت گری مارکت هم قیمت ها تعدیل شود و مشتریان این بازار و مردم بتوانند با امنیت و آسودگی خاطر بیشتر به خرید خودروی خارجی روی بیاورند.

وی در رابطه با بحث نمایندگی های رسمی و غیر رسمی و قوانین در این مورد گفت: بحث بر سر نمایندگی رسمی یا غیر رسمی موضوعی است که میان معاونت حقوقی دولت، مجلس و وزارت صنعت محل بحث است. چرا که وزارت صنعت رای به واردات خودروهایی داده که صرفا در داخل کشور نمایندگی رسمی دارند و نه تنها برای یک نماینده انحصاری در حالی که معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعتقاد دارد تنها نمایندگان رسمی می توانند واردات خودرو انجام دهند در حالی که قطعیت دارا بودن مجوز نمایندگی بسیاری از شرکت ها از سوی شرکت مادر مورد تایید تمام و کمال نیست و حذف گری مارکت تنها موجب شکل گیری انحصار در بازار خواهد شد.

رضایی گفت: آن چه مسلم است این است که فارق از عنوان رسمی یا غیر رسمی بودن شرکت واردکننده که در ایران نماینده رسمی به دلیل مباحث تحریم وجود ندارد ، تمامی شرکت ها موظفند تا تعهدات خود در قبال مشتریان را به صورت تمام و‌کمال عملی کنند و مطابق قوانین سازمان حمایت و‌ با رعایت مشتری مداری اقدام به عرضه محصول کنند، حال آنکه مشکلات اخیر به دلیل تصمیمات دولتی بوده و برای تمامی شرکت ها رخ داده و خارج از اراده آنان بوده است.

رییس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو گفت: نمایندگان مجلس برای اصلاح شرایط واردات خودرو اعم از کاهش تعرفه واردات و انحصارزدایی از شرکت های واردکننده در راستای بازگشت شرکت های گری مارکت که اهرم توازن در بازار هستند قول مساعد داده اند و به همین منظور نیز طرح دوفوریتی نیز تدوین شده و در نوبت کار مجلس نیز قرار گرفته است. با توجه به شکایتی که در این رابطه تسلیم کمیسیون اصل 90 کرده ایم و این طرح که به همت رییس کمیسیون اصل 90 و رییس کمیته اقتصادی این کمیسیون تدوین شده مشکلات رفع و رجوع خواهد شد
 
کد مطلب: 84065
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *