کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نیازمند اجماع ملی هستیم

3 فروردين 1397 ساعت 16:17

خطیب نماز جمعه تهران گفت:امیدوارم با فهم درست سرمایه ها و ظرفیت ها و با تحلیل دقیق کاستی ها و ضعف ها و فهم راه برون رفت از چالش های پیش رو با شتاب در مسیر خلق قدرتی برتر و به دست آوردن جایگاهی ممتاز قدم برداریم و در این راه بدون تردید، نیازمند به اجماع ملی هستیم .


خطیب نماز جمعه تهران گفت:امیدوارم با فهم درست سرمایه ها و ظرفیت ها و با تحلیل دقیق کاستی ها و ضعف ها و فهم راه برون رفت از چالش های پیش رو با شتاب در مسیر خلق قدرتی برتر و به دست آوردن جایگاهی ممتاز قدم برداریم و در این راه بدون تردید، نیازمند به اجماع ملی هستیم .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی ‌فرد این مطلب را در خطبه دوم نخستین نماز جمعه سال 97 بیان کرد.
وی سال نو را به مردم تبریک گفت و افزود: امیدوارم در پرتو آموزه های وحیانی و در سایه تحکیم پیوند خویش با اولیای دین مسیر سعادت و عزت را آن گونه که شایسته ملت ایران است بپیمائیم.
ابوترابی با الهام از بیانات اخیر رهبری اظهار داشت: در نمازهای جمعه که درباره سرمایه های نظام که در طول چهار دهه مجاهدت و مقاومت ملت به دست آمده است و ریشه ها و عوامل کلیدی آفرینش این سرمایه ها برای ملت ایران و امت اسلام سخن خواهم گفت.
او افزود: با تبیین سرمایه های به دست آمده به تحلیل کاستی ها، ضعف ها و حوزه هایی که نظام جمهوری اسلامی در اندازه مورد انتظار ظاهر نشده است خواهم پرداخت و ریشه ها و عوامل عدم موفقیت را درخور فهم و اقتضای وقت محضر ملت ایران و مسوولان خواهم گفت.
وی اضافه کرد: با دریافت نظرات اهل نقد و فکر، ریشه ها و عوامل کلیدی ضعف و کاستی ها را تبیین و راه های برون رفت از آن را اشاره خواهم کرد؛ امیدوارم با فهم درست سرمایه ها و ظرفیت ها و با تحلیل دقیق کاستی ها و ضعف ها و فهم راه برون رفت از چالش های پیش رو با شتاب در مسیر خلق قدرتی برتر و به دست آوردن جایگاهی ممتاز قدم برداریم و در این راه بدون تردید، نیازمند به اجماع ملی هستیم .
ابوترابی فرد گفت: باید دست ها در دستان یکدیگر قرار گیرد و زیر خیمه انقلاب، متحد و هماهنگ حرکت کنیم تا بتوانیم به موفقیت ها و پیروزی های لازم دست پیدا کنیم.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرازی از بیان خویش به دو مقوله استقلال و آزادی اشاره کردند؛ در 200 سال اخیر بیش از 50 درصد از جغرافیای ایران تجزیه شد؛ حکمرانان ناصالح، وابسته و مزدور در مجلس شورای ملی سابق با یک قیام و قعود تجزیه کشور را تصویب کردند.
وی خطاب به جوانان با بیان این که امروز، ایران در یک جایگاه فاخر از استقلال قرار دارد، یادآوری کرد: چند روز قبل، رئیس اسبق دانشکده ژئوفیزیک دانشگاه تهران در نشست با جمعی از استادان دانشگاه، گفت که من قبل از انقلاب در سیستان و بلوچستان سربازبودم و شاهد بودم یک درجه دار و مستشار آمریکائی وارد پادگان شد و فرمانده ارشد دانشگاه در برابر او با تواضع و فروتنی سلام نظامی داد. حقارت ملت ایران در برابر یک درجه دار آمریکایی را با همه وجود مشاهده و ساعت ها گریه کردم.
ابوترابی فرد در خطابی دیگر به جوانان ادامه داد: انقلاب اسلامی، آن ذلت دیروز را به اقتدار امروز تبدیل کرده است که رئیس جمهوری آمریکا اظهار می دارد نفوذ منطقه ای ایران برای ما مایه نگرانی است. این نفوذ منطقه ای اسلام و آموزش های وحیانی است که به ملت های فلسطین، یمن، لبنان، سوریه، عراق و دیگر ملت های منطقه هویت دیگری بخشیده است.
وی در بخش دیگری از خطبه ها گفت: در حوزه آزادی، رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند که آزادی در کشور تامین شده است. عده ای بی انصاف اند از آزادی موجود استفاده می کنند و به دروغ می گویند آزادی وجود ندارد. امروز در کشور ما آزادی فکر، بیان و انتخاب است.
وی با الهام از بیانات رهبری به صاحبان قلم، فکر و اندیشه ورزانی که با مبانی انقلاب زوایه و نقد دارند توصیه کرد: از این کلام رهبری الهام بگیریم، اگر نقد داریم اهل انصاف باشیم. همه باید انصاف را رعایت کنند.
وی در توصیه ای دیگر به مسوولان قضائی و ذیربط آن گفت: رهبر معظم انقلاب بارها تببین فرموده اند که در نظام جمهوری اسلامی، آزادی فکر، بیان و انتخاب هست. مسوولان مراقب باشند مبادا از این نقشه راه گامی فراتر برداشته شود. اقتدار نظام در سایه التزام به رهنمودهای رهبری است که برآمده از آموزه های قطعی دین و قانون اساسی الهام بخش جمهوری اسلامی است. در همین چارچوب قدم برداریم.
وی در فرازی دیگر به مبحث تولید ملی پرداخت و گفت: تولید ملی در سایه تلاش موفق مبتنی بر دانش، علم و ایمان سه نهاد محقق می شود؛ نهاد نخست، نهاد تولید کننده کالا است.
ابوترابی فرد خطاب به تولید کنندگان اظهار داشت: اگر می خواهید کالای ایرانی، ایران و 15 کشور همسایه را فتح و به افق های دور راه پیدا کند، باید از سه ویژگی بالاترین کیفیت و کمترین قیمت تمام شده در کوتاهترین زمان پیروی کنید. این تولید، به معنای تولید دانش بنیان است.
وی خطاب به صاحبان بنگاه های اقتصادی کشور نیز گفت: من از زبان دانشگاه با شما سخن می گویم، استادان معترض اند که چرا صنعت و اقتصاد حل مشکلات خود را از دانشگاه نمی طلبد، صنعتی پیشرو است که فشار او دانشگاه را به حرکت درآورد.
خطیب نماز جمعه تهران با بیان این که دفاع مقدس، دانشگاه را به یک سکوی پرش تبدیل کرد گفت: نیروهای انقلابی مدافع کشور، دانشگاه را به یک عامل خلق قدرت برای ملت ایران تبدیل کردند.
وی ادامه داد: (اما) صنعت، امروز کمترین رابطه را با دانشگاه دارد. باید این دغدغه رهبر معظم انقلاب که از سالها پیش بر رابطه صنعت و دانشگاه تاکید می کردند در سایه مطالبه نهاد تولید کننده کالا به وجود آید.
ابوترابی فرد گفت: امروز دانش را صادر و علم را به ثروت تبدیل می کنند. نمی توان بنگاه های اقتصادی را بدون عقبه علمی به بنگاه های پیشرو تبدیل کرد. اولین مسووولیت بر شانه شماست.
ابوترابی فرد که سالها نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است با اشاره ارتباط نهاد دولت با اقتصاد گفت: با اینکه دولت به معنای هر سه قوه مقننه ، مجریه و قضائیه و نه فقط به معنای دستگاه اجرایی، مسئولیت جدی در زمینه اقتصاد دارد (اما اکنون به طور کامل) در خدمت اقتصاد ملی نیست. نهاد دولت بیش از آنکه در خدمت باشد مانعی فراروی حرکت اقتصاد ملی است.
وی تاکید کرد: نهاد دولت باید همه موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصاد خصوصی را بردارد. خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به دستور معاون اول رئیس جمهوری به تمام دستگاه های دولتی مبنی بر ممنوعیت خرید کالاهای غیر ایرانی به همه مسوولان اظهار داشت: دستگاه ها ، مسوولان و مدیران در رده های مختلف بدانند تولیدات داخلی ، اولویت اول تامین نیازها است.
وی ادامه داد: البته در کنار این دستورالعمل باید کمیته هایی با حضور متخصصان در همه نهادها و سازمان ها شکل گیرد تا ضرورت واردات کالای خارجی را بررسی و در صورت نیاز جدی و با توجیه قابل دفاع خرید آن کالا را مجاز اعلام کند.
ابوترابی فرد، نهاد سوم را نهاد ملت عنوان کرد و گفت: ملت ایران، شما در برابر تولید داخلی مسوولیت دارید. باید فرهنگ خرید کالای خارجی تغییر کند، همه نگاه ها معطوف به تولیدات داخلی باشد و کارآفرینان، ببینند با یک بازار مطمئن روبه رو هستند و شما ملت باید این فضای اطمینان بخش را خلق کنید.
وی افزود: آنگاه تولید و کالای ایرانی در جایگاه فاخر خود قرار می گیرد که با هدف صادرات تولید شود. مدیران و کارآفرینان، اگر نگاه خود را به معطوف به بازارهای خارجی نکنید ادامه حیات شغلی برایتان مقدور نیست بنگاه اقتصادیی زنده می ماند که بتواند کالا با کیفیت بهتر و قیمت تمام شده کمتر عرضه کند تا در بازارهای خارجی رقابت کند. ملت کمتر مصرف کنید تا امکان صادرات کالای ایرانی و ورود ارز بیشتر برای کشور هموار شود.
ابوترابی فرد گفت: ما در ایام سال خصوصا در زمستان 750 میلیون متر مکعب گاز را می سوزانیم که مانع صادرات گاز است.
او تصریح کرد: این راه، راه اقتصاد مقاومتی و مسیر عزت و اقتدار ملی نیست باید نقشه راه خود را تغییر دهیم.

** حیات واقعی در سایه امامت و رهبری پیشوایان صالح است
خطیب نماز جمعه تهران همچنین در خطبه های عبادی نخستین نماز جمعه تهران در سال 1397، از سه نوع حیات در معارف دینی یاد کرد و گفت که حیات واقعی در سایه امامت و رهبری پیشوایان صالح محقق می شود.
ابوترابی فرد با اشاره به روایتی از امام هفتم(ع) افزود: عزت ما در سایه امامت و پیشوایی پیشوایان صالح است و انقلاب هر چه دارد، در پرتو امام و امت صالح خویش است.
وی ادامه داد: امروز «جبهه مقاومت اسلامی» که در مقابل نظام کفر و نظام سلطه و آمریکایی ایستادگی می کند، در سایه پیوند استوار امت و رهبری به دست آمده است.
خطیب جمعه تهران با اشاره به روایت نبوی «هر کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ دوران جاهلیت مرده است» به نقل از کتاب های روایی اهل سنت گفت: در سالی که با نام حضرت علی علیه السلام گره خورده و 11 فروردین مصادف با 13 رجب و میلاد آن حضرت است و 29 اسفند امسال نیز میلاد آن امام است، در واقع این سال در پناه امیرمومنان است.
ابوترابی فرد از ملت ایران خواست تا با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب سال 97 را به سال جهش و تحول تبدیل کنند.

** تحکیم پیوند امت با امام، رمز سعادت است
وی همچنین با اشاره به سالروز میلاد امام باقر علیه السلام در اول ماه رجب به روایتی از آن حضرت اشاره کرد و گفت: در تفسیر قمی آمده است که امام پنجم در توضیح آیه 24 سوره انفال «یا ایهاالذین امنوا استجیبوا لله و للرسول...» فرمود که ولایت علی علیه السلام، اجابت دعوت خدا و رسول است.
امام جمعه موقت تهران افزود: امام باقر علیه السلام می فرماید «اگر تحت ولایت علی بن ابی طالب قرار گرفتید، زندگی شما به نحو شایسته ای سامان می یابد و اجرای عدالت پایدارتر می شود» و لذا تحکیم پیوند امت با امام رمز سعادت است.
ابوترایی فرد همچنین گفت: بعد از هزار و 400 سال آن متفکر مسیحی (جرج جرداق) می گوید علی فریاد عدالت در تاریخ هدایت بشر است و لذا خدا اراده کرده تا جامعه بشری به دست انسان های صالح اداره شوند.
وی همچنین به نقل از مرحوم فخر رازی مفسر اهل سنت در کتاب تفسیر مفاتیح الغیب و در ذیل سوره حمد گفت: امامت علی علیه السلام رمز سعادت جامعه اسلامی و مورد اتفاق امت اسلام است و لذا فخر رازی معتقد است «کسی که علی را امام خود قرار دهد، به یقین در دین خود و برای نجات نفس خویش به ریسمانی محکم چنگ زده است.»

** انواع حیات از نگاه قرآن
خطیب جمعه تهران سال 97 را سال ولایت و امامت برشمرد و ضمن توصیه به تقوای الهی گفت: آیات قرآن معیارها و شاخص های معنابخش و هویت بخش دین و دینداری است و رفتارهایی که از این معیارها الهام گیرد، رفتارهای دینی و مورد تایید آموزه های وحیانی است.
وی با قرائت آیه 24 سوره انفال گفت: حیات در این آیه که مومنان را مورد خطاب قرار داده، به معنای زندگی آمده و با الهام از آموزه های قرآن می توان برای حیات سه مرتبه را تعریف کرد.
ابوترابی فرد از حیات حیوانی به عنوان پایین ترین مرتبه حیات یاد کرد و با اشاره به آیه 12 سوره محمد گفت: این حیات متاثر از غضب و شهوت بوده و در چارچوب پاسخ به غرایز و شهوات است و گاهی افراد حیات خود را پایین می آورند و زندگی را در مرتبه حیات حیوانی خلاصه می کنند و حتی برخی افراد حیات خود را با استفاده از عقل ابزاری در بالاترین سطح از درندگی و شهوترانی تعریف می کنند.
خطیب جمعه تهران از حیات عقلانی به عنوان مرتبه دوم حیات یاد کرد و با استناد به آیه 70 سوره یاسین گفت: خدا می فرماید ما قرآن را نازل کردیم اما انسان هایی تحت تربیت قرآن قرار می گیرند که از حیات عقلانی برخوردار باشند.
وی افزود: این مرتبه از حیات، راه را برای رسیدن به مراتب برتر حیات هموار می کند و حضرت علی علیه السلام در این زمینه فرمود «مفارقه العقل مفارقه الحیات و لایقاس الا بالاموات» یعنی اگر انسان از نعمت اندیشه و تعقل محروم شد، از نعمت حیات محروم است و لذا حیات انسانی در گرو حیات عقلانی است.
ابوترابی فرد یکی از مهمترین ادراکات عقلی را نیاز عقل به معلم دانست و گفت: آیه 24 سوره انفال از خدای متعال و اولیای تربیت شده در مدرسه توحید به عنوان شایسته ترین معلم برای انسان یاد می کند و لذا در سایه حیات عقلانی انسان به نعمت توحید و فهم آموزه های وحیانی آراسته می شود.
وی حیات الهی را مرتبه سوم از حیات در آموزه های کلام الهی برشمرد و گفت: حیات الهی همان مقام عبودیت است و انسان می تواند در سایه مقام بندگی و ارتقاء اندیشه و انگیزه از عالم ملک عبور کره و به عالم ملکوت برسد و این بالاترین مرحله از حیات انسانی است.


کد مطلب: 84123

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/84123/نیازمند-اجماع-ملی-هستیم

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir