۰
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۰

آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش چهار سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر دو پنجم دریاچه ارومیه آب دارد اما دریاچه کم عمق است.
سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش چهار سانتیمتری تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر دو پنجم دریاچه ارومیه آب دارد اما دریاچه کم عمق است.
 به گزارش ایسنا مسعود باقرزاده کریمی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: خوشبختانه دریاچه ورودی خوبی دارد چون بارش‌های آخر فصل زمستان نسبتا مناسب بوده است البته انتظار ورودی بیشتری را در اوایل فصل بهار به دلیل ذوب شدن برف‌ها داریم همچنین رهاسازی آب از سدها تا حدی صورت گرفته است.
وی در یک برنامه رادیویی با اشاره به شرایط احیای دریاچه ارومیه گفت: تراز آبی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۷ است که نسبت به کمترین میزان آن یعنی ۱۲۷۰.۱ ، ۶۰ سانتیمتر بالاتر آمده است همچنین تراز دریاچه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته چهار سانتیمتر افزایش یافته است.
سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد: افزایش ارتفاع دریاچه ارومیه مساحت دریاچه را به ۲۱۲ هزار هکتار رسانده است که نسبت به سال قبل مقداری افزایش را نشان می‌دهد. در حال حاضر بیش از دو پنجم دریاچه ارومیه آب دارد اما متاسفانه حجم آب دریاچه ۱.۸۴ میلیارد متر مکعب است که نسبت به حجم آب طبیعی کمتر از یک دهم ارزیابی می‌شود بنابراین دریاچه عمق بسیار کمی دارد و همین موضوع شرایط بسیار خطرناکی را برای دریاچه رقم می‌زند چون با شروع فصل تابستان سطح آن کمتر خواهد شد.
باقرزاده کریمی در ادامه در مورد اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۶ گفت: در سال گذشته در راستای برنامه ۱۰ ساله ستاد اقداماتی برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد و کلیه برنامه‌ها در چند محور مشخص شد مثل ایجاد کانال و تونل انتقال آب، بستن چاه‌های غیرمجاز، اصلاح آبیاری در بخش کشاورزی، رهاسازی آب از سدها، ایجاد پوشش گیاهی در حاشیه دریاچه ارومیه به منظور تثبیت گرد و غبار و به تناسب تامین منابع مالی، پروژه‌ها در این محورها پیشرفت داشت.
وی تاکید کرد: در سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد اعتبارات دریاچه ارومیه تامین و طبیعتا ۳۰ درصد اهداف در نظر گرفته شده محقق شد.
سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال ۹۶ در ستاد احیای دریاچه ارومیه نقشه راه بر اساس احتمالات آینده و تجربیات به دست آمده مورد بازنگری قرار گرفت، گفت: بازنگری به معنای زیر و رو کردن برنامه‌ها نیست بلکه مسیر دستیابی به احیای دریاچه ارومیه را تدقیق کرد و از طریق تجربیات به دست‌آمده در زمینه میزان کارکرد دستگاه‌های اجرایی، میزان مشارکت جوامع محلی و تغییرات اقلیمی، اهداف میان مدت مشخص کردیم.
وی با اشاره به تداوم اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۷ تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم در سال ۹۷ برنامه‌ها به لحاظ کمی دستخوش تغییر شود اما شکل و نحوه اجرا مورد بازنگری قرار می‌گیرد تا سرعت لازم را در اجرای برنامه‌ها داشته باشیم و به تراز هدف - که ۱۲۷۴.۱ است - دست یابیم.
باقرزاده کریمی با بیان اینکه به دلیل وجود کانون‌های تولید گرد و غبار در منطقه ترازهای میانی برای دریاچه ارومیه تعریف خواهیم کرد، گفت: برنامه سال ۹۷ را طبق نقشه راه اجرا خواهیم کرد. طبق این برنامه مشخص است که هر یک از دستگاه‌ها در چه زمینه‌ای چه مسئولیتی برعهده دارد.
وی همچنین در مورد تامین منابع مالی مورد نیاز ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: به اعتقاد عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - علاوه بر منابع مالی دولتی باید به دنبال دستیابی به سایر منابع باشیم چون نمی‌توانیم صرفا به دولت فشار بیاوریم البته اگر کلیه بودجه‌ ستاد احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شود خوب است اما باید نیم نگاهی به سایر منابع اعم از داخلی و خارجی و حتی ظرفیت بخش‌های خصوصی داشته باشیم.
سرپرست دفتر امور تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به روند احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: دریاچه ارومیه در حوضه‌ای قرار گرفته که حوضه خشکی نیست بنابراین با تداوم رویکردهای اصلاح شده از جمله اصلاح کشاورزی و مهار آب‌ها می‌توان ظرفیت بازسازی را به این حوضه آبی بازگرداند.
کد مطلب: 84359
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *